اجرای 2 برنامه تأمین آب شیرین جنوب استان فارس در دستور کار وزارت نیرو

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: به منظور تأمین پایدار آب شیرین جنوب استان فارس وزارت نیرو 2 طرح میان مدت و کوتاه مدت را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مهرگان پرس، "حمیدرضا جانباز" که به منظور بررسی وضعیت آب شرب مردم جنوب استان فارس به ویژه بخش بیرم و همچنین بررسی خسارات ناشی از سیل در بارندگی‌های روزهای اخیر به شهر بیرم از توابع شهرستان لارستان سفر کرده بود، ضمن بازدید میدانی از برخی تأسیسات آبرسانی که در جریان بارندگی‌های اخیر دچار حادثه شده بودند، در جلسه شورای اداری بخش شهر بیرم، اظهار کرد: جلساتی که پیش از این در وزارت نیرو با حضور جمعی از مسئولین استان فارس برگزار شد، دو اولویت در مقوله‌ی تأمین آب شرب جنوب استان فارس مورد بحث و تبادل نظر واقع شد.
وی با بیان اینکه مقرر شد در منطقه عمومی جنوب فارس دو گزینه تأمین آب در اولویت باشد، اضافه کرد: گزینه اول تأمین 15 میلیون متر مکعب آب شیرین از آب شیرین‌کن جنوب به شمال برای منطقه لامرد، بیرم به طور کلی جنوب فارس و گزینه دیگر هم ارتقای سامانه موجود خط انتقال آب لارستان از سد سلمان فارسی که این مورد نیز در دو بخش مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور ادامه داد: ترمیم بخشی از خط انتقال لارستان و دیگری ارتقای تصفیه‌خانه آب موجود دو موردی بود که برای ارتقای سامانه موجد خط انتقال آب لارستان پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: به طور کلی در آبرسانی به جنوب فارس دو طرح میان مدت و کوتاه مدت در دستور کار قرار دارد که ارتقای سامانه تصفیه‌خانه آب حضرت ابیطالب (ع) و ترمیم خط انتقال لارستان برنامه میان مدت و احداث آب شیرین کن و تأمین 3000 متر مکعب آب شیرین برنامه کوتاه مدت ماست که در صورت تأمین آب لب شور لازم برای این آب شیرین کن‌ها، تمام هزینه‌های اجرای طرح کوتاه مدت را وزارت نیرو تأمین می‌کند.
"علی بوستانی" مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس نیز گزارشی از آسیب‌های وارد شده بر تأسیسات آبرسانی شهرها و روستاهای جنوب استان فارس ارائه داد و گفت: سیل در 6 شهرستان جنوب استان فارس به تأسیسات آبرسانی 13 شهر و 121 روستا آسیب جدی وارد کرده است که با همت و تلاش همکاران، آب شرب مردم این شهرها و روستاها به صورت اضطراری و موقت وصل شده است.
به گفته وی، فقط در بخش خیرگو آب شرب 10 روستا قطع شده که به صورت سیار آبرسانی می‌شود و با اجاره چاه‌های کشاورزی به زودی مشکل آب شرب این روستاها نیز مرتفع خواهد شد.
بوستانی در خصوص آبرسانی به شهر بیرم و روستاهای این بخش نیز گفت: در بخش بیرم 3450 مشترک آب شرب داریم که آب شرب آنها توسط 4 دستگاه آب شیرین‌کن با ظرفیت 200 متر مکعب در شبانه روز تأمین شده و آب بهداشتی این مشترکان نیز از طریق 4 حلقه چاه با ظرفیت 3000 متر مکعب در شبانه روز تهیه و توزیع می شود.

پاون