احداث 18 تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کرمانشاه، پاره‌ای از دستاوردهای انقلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از افزایش چشمگیر شاخص بهره‌مندی آب شرب سالم و پایدار در شهرها و روستاهای استان پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: 8 تصفیه‌خانه آب و 10 تصفیه‌خانه فاضلاب در سال‌های پس از انقلاب در کرمانشاه احداث شده است.

به گزارش مهرگان پرس، "علیرضا کاکاوند" به دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت‌های خوبی در صنعت آب و فاضلاب استان بوده‌ایم. به برکت وجودی انقلاب بیش از ۹۹ درصد از جمعیت شهری و ۹۳ درصد جمعیت روستایی ما از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند هستند.
وی با تاکید بر این مسئله که ۳۴ شهر استان تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارند، حجم آب‌های سطحی تولیدی در شهرها را بیش از ۱۸ میلیون متر مکعب و میزان آب‌های تولیدی زیرزمینی را بیش از ۹۱ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: تعداد ۴۰۵ هزار و ۲۷۰ مشترک شهری در استان وجود دارد و شاخص بهره‌مندی شهروندان از آب شرب سالم و پایدار ۹۹/۸۳ درصد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به تشریح وضعیت حوزه آب روستایی پرداخت و خاطر‌نشان ساخت: ما در استان کرمانشاه بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روستا دارای سکنه داریم که حدود ۹۳ درصد جمعیت این روستاها تحت پوشش خدمات شرکت آبفا استان قرار دارند.
وی میزان آب تولیدی روستایی را بیش از ۳۷ میلیون متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۲۵ هزار و ۷۹۵ مشترک آب در روستاها وجود دارد و شاخص بهره‌مندی آب روستایی ۸۰/۲۲ درصد است. شرکت آبفا استان به منظور ارائه خدمات پایدار و افزایش این شاخص در روستاها آبرسانی به ۴۶۰ روستای دارای تنش آبی را در دستور کار خود قرار داده است همچنین قرارداد آبرسانی به ۳۱۴ روستا در قالب طرح محرومیت زدایی با سپاه منعقد شده که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ شاخص بهره‌مندی آب روستایی استان به ۹۰ درصد خواهد رسید.
وی همچنین تعداد تصفیه خانه‌های آب پیش از انقلاب را یک تصفیه‌خانه اعلام کرد و افزود: اکنون استان دارای ۹ تصفیه‌خانه آب است که البته تصفیه‌خانه شهر پاوه به صورت کامل تحویل گرفته نشده است و تصفیه‌خانه شهر سنقر به صورت اضطرار در مدار قرار گرفت. همچنین تصفیه‌خانه آب شهر تازه‌آباد تا ۱۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه یادآور شد با توجه به این مسئله که کیفیت آب شرب جزو خط قرمزهای شرکت آب و فاضلاب استان است، پایش و نظارت بر کیفیت آب شرب شهرها و روستاهای استان توسط ۱۷ اکیپ و در یک آزمایشگاه مرکزی و ۹ آزمایشگاه در سطح استان انجام می‌شود. 
به گفته کاکاوند پیش از انقلاب اسلامی استان کرمانشاه فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب بود. اکنون ۱۰ تصفیه‌خانه فعال است، ۷ تصفیه‌خانه شهری و ۴ تصفیه خانه فاضلاب روستایی(سه تصفیه‌خانه روستاهای چهر، کل‌کش و فارسنج به علت کمبود اعتبار نیمه‌فعال است، تصفیه‌خانه میرآباد در دست ساخت است) در دست بهره‌برداری در استان وجود دارد که در صورت تخصیص اعتبار لازم ۲ تصفیه‌خانه تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ و ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.
استان کرمانشاه با ۱۴ شهرستان و ۳۴ شهر و جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر در غرب کشور قرار دارد.
  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه