افتتاح 8 سد و افزایش 2300 مگاواتی ظرفیت برق‌آبی کشور

مهندس بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در دولت تدبیر و امید 8 سد با قدرت تنظیم 4 میلیارد مترمکعب آب، توسط شرکت آب و نیرو احداث و به بهره برداری رسیده و 2300 مگاوات نیز در این دولت به ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور اضافه گردید.

به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس، به نقل از روابط عمومی «‌شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران»، مديرعامل شركت آب و نيرو ضمن گرامی‏داشت یاد و خاطره شهیدان هفته دولت، طی سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه علیرغم تحمیل ظالمانه‌‏ترین تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شرکت آب و نیرو با تکیه به توان و تخصص داخلی، توانست 8 سد با قدرت تنظیم 4 میلیارد مترمکعب را به بهره‌برداری رسانده و 2300 مگاوات به ظرفیت نیروگاه برق آبی کشور اضافه نماید.

مهندس بهروز مرادي  افزود: سدهای سیمره، رودبار لرستان، داریان، سردشت، ازگله، قوچم، سرنی و هیروی در هفت سال اخیر به بهره‌برداری رسید و با یاری خداوند متعال سدهای کانی سیب، چمشیر و شفارود نیز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: از مجموع ظرفیت نیروگاه‌های آبی کشور (12139 مگاوات) 2300 مگاوات (معادل 19 درصد) در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وارد مدار شده‌اند.

وی افزود: نیروگاه های برق‌آبی سدهای سیمره، رودبار لرستان، داریان، آزاد، سردشت و سیاه بیشه با مجموع ظرفیت 2300 مگا وات از سال 1392 به بعد وارد مدار شده و تا کنون بیش از 12 هزار و 500 گیگا وات ساعت انرژی خصوصا در زمان پیک مصرف تولید نموده است.

مهندس مرادی ادامه داد: این میزان تولید انرژی به نحوی بود که رکورد تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت آب و نیرو در سال 98 شکسته شد و به رقم بی‌سابقه 10 هزار و 500 گیگاوات ساعت رسیده است و این میزان افزایش دو برابری را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه نیروگاه‌های این شرکت مشارکت حداکثری در تأمین نیاز مصرف تابستان 99 برای گذر از پیک شبکه بدون اعمال خاموشی داشته‌اند.

وی ادامه داد: به اذعان کارشناسان و متخصصان سیلاب‌های مهیب فروردین 98 در حوضه غرب و جنوب غرب در 100 سال گذشته بی‌سابقه بوده و شرکت آب و نیرو با مدیریت بهینه مخازن با ایجاد حجم مطمئن ذخیره سیلاب در طول سال آبی ضمن کنترل حدود 25 میلیارد مترمکعب سیلاب و جلوگیری از خسارت به حوضه پایین‌دست و دشت خوزستان، بخش عمده‌ای از آورد را صرف تولید انرژی برق‌آبی نموده است.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو با اشاره به بهره برداری رسمی از طرح های آبیاری و زهکشی غرب کشور توسط رئیس جمهور در مرداد ماه سال جاری افزود: شرکت آب و نیرو با همکاری جهاد کشاورزی شبکه آبیاری و زهکشی به صورت مکانیزه و پایدار برای  23 هزار هکتار اراضی در استان‌های کرمانشاه و ایلام فراهم نمود که ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مناطق مرزی، به میزان قابل‌توجهی ارتقاء یافت.

مهندس مرادی در پایان اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری دولت در این طرح‌ها بالغ بر 140 هزار میلیارد ریال است که از محل منابع عمومی دولت، صندوق توسعه ملی، بانک توسعه اسلامی و منابع داخلی تامین شده است.