ایران ششمین کشور دارای شدت مصرف انرژی بالا در جهان

بر اساس آمار اعلام شده از سوی شرکت توانیر، ایران در جایگاه ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا قرار گرفته که مشارکت موثر مشترکان در اجرای طرح‌های مدیریت مصرف، می‌تواند علاجی واقعی برای کنترل رشد لجام‌گسیخته مصرف برق در کشور باشد.

به گزارش مهرگان پرس،سیاست‌های تعرفه‌ای و کاهش قیمت واقعی برق در سال‌های گذشته، عادت ناپسندیده بد مصرفی را در جامعه نهادینه ساخته و با توجه به کاهش نسبی قیمت برق در مقایسه با قیمت لوازم برقی، مشترکان را به سمت استفاده از لوازم یکبار مصرف اما ارزان سوق داده است. استمرار این پدیده ناخوشایند در چند دهه گذشته موجب شده که شدت مصرف انرژی در ایران بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ (در روندی معکوس با دیگر کشورهای جهان) ۷۵ درصد رشد کند.
بر اساس آمار شرکت توانیر، کشور ایران ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا است. این میزان بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران بیانگر ۶۰ درصد مصرف بیشتر انرژی از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه است. (شدت انرژی، شاخص کارآیی مصرف انرژی در یک کشور است).
البته در هیچ یک از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مصرف انرژی به ازای هر مترمربع در بخش خانگی با وجود آب و هوایی به مراتب سردتر از ایران، از هزار مگاژول تجاوز نمی‌کند. حال آنکه مطابق اطلاعات ترازنامه هیدروکربوری کشور، مصرف سالانه انرژی بخش خانگی کشور ما به ازای هر مترمربع معادل ۱۶۵۰ مگاژول بوده است.(شاخص مصرف انرژی در بخش خانگی کشور حدود ۴۶۰ کیلووات ساعت در سال به ازای هر متر مربع بوده که برای قیاس با آمار جهانی به مگاژول تبدیل شده است).
همچنین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، حوزه فرهنگ مصرف بهینه انرژی و اجرای مقررات بخش انرژی کشور از جمله راهکارهایی است که برای صیانت از منابع انرژی باید به آن توجه کرد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در کشور 24 میلیون خانوار زندگی می‌کنند که اگر هر خانواده ایرانی در زمان پیک روز (ساعت ۱۳ تا ۱۶) در هر کجا که حضور دارند (خانه یا محل کار) دست‌کم یک لامپ ۴۰ واتی را خاموش کنند، 1000 مگاوات از پیک بار شبکه برق کشور کاسته می‌شود؛ اقدامی که به ظاهر پیش پا افتاده اما بسیار تاثیرگذار است.
بر اساس این گزارش، یک لامپ ۴۰۰ واتی (با فرض روشن بودن در ۱۲ ساعت شبانه روز) ماهانه ۱۴۴ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که معادل مصرف یک خانوار با مصرف متوسط است. خاموش کردن یک لامپ اضافی روشنایی معابر می‌تواند به معنی یک خانوار برق‌دار بیشتر و ۴۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت باشد.
این گزارش می‌افزاید، در شرایطی که صنعت برق با چالش‌های مختلفی مواجه است، تبیین صادقانه شرایط موجود و از این طرف حضور مشترکان در مشارکتی موثر، می‌تواند علاجی واقعی برای رشد لجام‌گسیخته مصرف برق در کشور باشد.

توانير