با اقدامات سنجیده آبفای مازندران چالش‌های آبی این استان مرتفع می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مازندران در بازدید خبرنگاران از طرح جهاد آبرسانی گفت، با اقدامات سنجیده و بهینه قادر خواهد بود نیازهای توسعه ای مازندران را به شکل مطلوبی مرتفع ساخته و این استان را از چالش های آبی عبور دهد.

به گزارش مهرگان پرس ،بهزاد برارزاده مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان مازندران در این خصوص گفت:برای اینکه استان در بازه مانی پیک مصرف دچار کم آبی نشود و از تنش های آبی به سلامت عبور کند نیازمند تغییر و بهسازی و نوسازی شبکه های آب و فاضلاب است و در این راستا طرح های متعددی را در دستور اجرا دارد.

وی ادامه داد:در امتداد توسعه زیر ساخت های استان،مقوله آب وفاضلاب نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا این استان از هر نظر هم امکان رفاه آبی را برای مردم منطقه ایجاد کند و هم برای مسافران شرایط مناسب را فراهم آورد.

ضرورت افزایش خدمت رسانی آبی برای فصول مسافر پذیر

برار زاده اظهار کرد:در حال حاضر زیر ساخت های فعلی تنها برای خدمت رسانی به ۳ میلیون نفر کفایت می کند و این در حالیست که در فصول مسافر پذیر این امکان باید گسترشی ویژه داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان مازندران با اشاره به اینکه پس از شروع به کار دولت سیزدهم، موضوع توسعه زیر ساخت های حوزه آب وفاضلاب این استان به شکلی ویژه مد نظر قرار گرفت گفت:برطرف ساختن چالش های اب روستایی یکی از همین برنامه هایی بوده است که بطور جد شتاب گرفت و مجلس شورای اسلامی در گام نخست ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در این بخش تخصیص داد تا برای ۱۰ هزار روستا و در گستره ای با ۱۹ مجتمع آبرسانی و ۱۲۸ روستا اقدامات لازم انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد:۱۸ روستا از ۱۲۸ روستای یاد شده از سد البرز تغذیه می شود و شهرهایی مانند بابل وروستاهای آن مانند امیرکلا، فریدون کنار و بابلسر نیز در همین طرح از نعمت آب برخوردار خواهند شد.

وی در طول بازدید خبرنگاران از تاسیسات آبرسانی منطقه لفور توضیح داد: افزود:در این راستا ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال وشبکه توزیع ساخته شده واین در حالیست که تا ۱۰ روز آینده تصفیه خانه لفور نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد و بدینوسیله محرومیت زدایی های مناطقی مانند روستاهای شهرایی مانند گلوگاه،رامسر وبهشهرعملیاتی می شود.

شوراهای آبرسانی کار را تاخیر می اندازند

وی با اشاره به اینکه مشکلات متعددی که در زمینه توسعه زیر ساخت‌های آبی استان وجود دارد گفت: یکی از این چالش‌ها مدیریت تاسیسات آب ۹۰۰ روستاست که توسط شوراهای آبرسانی انجام می شود و به دلیل درآمدی که از این راه کسب می شود این شوراها در زمینه تحویل آبرسانی روستاها به آبفای استان مقاومت می کنند و این ماجرا روند اقدامات آبرسانی را دچار وقفه کرده است و سرعت کار را پائین می آورد.

وی با ذکر اینکه ۱۲ درصد استان از آب سطحی و ۸۸درصد از آب زیرزمینی با بهره گیری از ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه استفاده می کنند، افزود: در دوره های بارندگی آب دچار کدورت می شود و همچنین قطعی برق برای پمپ ها مشکلات زیادی ایجاد می کند بنابراین بهترین راه برون رفت از این موضوع این است که از آبهای سطحی استفاده شود تا نگین سبز ایران بتواند خدمت رسانی مطلوبتری به مردم منطقه و مسافران ارائه دهد.

مدیر عامل آبفای استان مازندران با تاکید بر اینکه استفاده ۸۸ درصدی از آب زیر زمینی یک مشکل بزرگ و یک فقر مطلق محسوب می شود گفت: بدون شک باید از منابع آبهای سطحی و استفاده از سد ها در این استان بهره برد تا این معضل هرچه زودتر برطرف شود.

برار زاده با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب استان مازندران ۱۷ درصد جمعیت این استان را پوشش می دهد و این در شرایطی است که عدد ثبت شده در این حوزه در کشور ۵۳ درصد است و این موضوع بیانگر این نکته است که عدد ۱۷ درصد منطقی نیست.

برارزاده با بیان اینکه برای طرح های فاضلاب ساری، چالوس و نوشهر نگاه ویژه داریم، گفت: در ساری از محل ماده ۵۶اعتبار ویژه در نظر گرفته شده و مدول دوم تمام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه نوشهر و چالوس ۱۰هزار متر مکعب است ولی ورودی فاضلاب ۱۴ هزار متر مکعب است.

این مقام مسئول همچنین گفت:طرح تصفیه خانه و ساخت مدول ۲ تصفیه خانه بابل در دست اجراست و در این راستا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارکسب شده تا به وضعیت نرمال کشوری نزدیک شویم و در عین حال برای شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه، بابلسر و فریدونکنار نیز اعتباراتی از محل ماده ۲۳ در نظر کرفته شده وهمچنین ۴۲۰ میلیارد تومان نیز در سفر رئیس جمهور برای استان تخصیص یافته که ۱۰ درصد آن در مرحله اول و ۲۰ درصد ابلاغ شده آن نیز در ادامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا این طرح ها به سرانجام برسد.

طرح جمع آوری پساب برای روستاهای بالادست سد لفور

برار زاده تصریح کرد:برای روستاهای بالای سد لفور طرح جمع آوری پساب در دستور کار قرار دارد و استفاده از پساب در صنایع استان مازندران به دلیل بالا بودن سطح آب چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد و در چنین شرایطی قرار بر این شده تا ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه برای کار در نیروگاه زباله سوز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به چالش آبرسانی در استان توضیح داد: در استان مازندران ۳۶۰۰روستا داریم که تنها۱۷۰۰روستا و ۹۹۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش آبفا قرار دارند.

وی با اشاره به فعالیت خیرین آبرسان در استان بیان داشت: در حد فاصل سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱تعداد ۱۱۵ روستا توسط خیرین از نعمت آب سالم برخوردار شد و همچنین از محل اعتبارات روستایی و عشایری نیز ۱۰۹ میلیارد تومان در جهت بهره برداری از طرح های تخصیص داده شده استفاده شده و همچنین اعتبارات رفع تنش آبی نیز معادل ۲۱۹ میلیارد تومان بود که بعد تر تا سقف ۳۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

برار زاده به آبرسانی توسط تانکر نیز اشاره کرد و گفت:در بخش روستایی مشکلاتی وجود دارد و محدودیت های موجود در بخش شهری نیز به دلیل عرضه و تقاضای سربسر موجب می شود در زمان پیک مصرف چالش هایی بوجود بیاید که بالاجبار با آبرسانی با تانکر برطرف می شودو برای این کار تقاضا شده که اعتباری ۶۷۰ میلیارد تومانی در این زمینه تخصیص داده شود.

وی در خاتمه به موضوع تهاتر نفت اشاره کرد و گفت: در این زمینه توافقات مطلوبی صورت گرفته تا بر اساس آن فاضلاب شهرهای گلوگاه، ساری و بابل طی یک قرار داد با قرارگاه احداث شود.