برداشت 10 درصدی از مخازن سدها با وجود کاهش 30 تا 40 درصدی بارش‌ها

وزیر نیرو با اشاره به کاهش 33 تا 34 درصدی میزان بارش‌ها تا کنون و احتمال استمرار این وضعیت و رسیدن به 40 درصد از برداشت 10 درصدی از مخازن آب سدها به منظور مدیریت در فصل گرم سال خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز (چهارشنبه 11 فروردین) در حاشیه جلسه دولت در گفتگوی تلويزيوني اظهار داشت: سه سال پیش دولت مصوبه‌ای داشت که هر سال از ابتدای ارديبهشت ماه تعرفه‌های آب و برق 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند که این رقم ثابت است و هر ساله به طور طبیعی این کار عملیاتی می‌شود.

وی افزود: کسانی که مصارف متعارف دارند در حد الگوی مصرف تعرفه آب و برق آنها بیش از 7 درصد افزایش پیدا نمی‌کند. این در حالی است که در اواسط و اواخر سال گذشته طرحی با عنوان امید در حوزه برق و آب داشتیم که برای کم مصرف‌ها تخفیف صد درصدی دولت قائل شدیم که در همین راستا کسانی که تا یک سوم الگوی مصرف دارند، از تخفیف صد درصدی برخوردار می‌شوند.

وزیر نیرو در باره آخرین روند بارندگی‌ها و پیش بینی این وزارتخانه در این باره خاطرنشان کرد: نیمی از سال آبی پشت سر گذاشته شده است که این سال از ابتدای مهرماه تا پایان اسفندماه است و در این 6 ماه به نسبت متوسط درازمدت حدود 33 تا 34 درصد کاهش دارد. پیش بینی‌هایی که برای فصل بهار شده است، حکایت از آن دارد که بارش‌های فصل بهار هم نسبت به متوسط درازمدت بیش از 40 درصد کاهش خواهد داشت و در مجموع سال آبی سال 1400-1399 (اول مهر 99 تا پایان شهریور 1400) سالی است که به نسبت متوسط بلندمدت بارش‌ها کم است و اگر بارش نرمال و طبیعی را در طول 12 ماه 250 میلی متر فرض کنیم امسال این رقم به  حدود 170 تا 180 میلیمتر کاهش پیدا می‌کند، اما خوشبختانه چون از این وضعیت تا حدودی اطلاع داشته‌ایم برداشت ما از مخازن سدها خیلی دقیق بوده است به نحوی که هم اکنون حجم آب موجود در مخازن کشور به نسبت سال قبل فقط کمتر است نه 40 درصد.

اردکانیان افزود: ان‌شاءالله با رعایت مصرف مردم اعم از بخش کشاورزی و بخش خانگی و انتخاب نوع کشت و عدم کشت‌های ممنوع در برخی مناطق و رعایت ملاحظات مصرف آب از سوی مردم امیدواریم که تابستان را به آرامش و  کنترل شده پشت سر بگذاریم.

منبع: فارس