بررسی نظرات منتقدان زیست‌محیطی سد چمشیر/‌ دریاچه سد جزو سازندهای نفوذناپذیر است

مجری طرح سد چمشیر معتقد است: پس از صدور مجوز احداث سد توسط سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان محیط زیست استان به طور مستمر و پیوسته در محل پروژه حضور داشتند که حاصل این بررسی‌ها، تهیه 25 جلد گزارش محیط زیستی حین اجرا، است‌.

به گزارش مهرگان پرس،مسئله سد چمشیر طی روزهای اخیر به محل جدال برخی از فعالان محیط زیست و سازندگان سد بدل شده است، برخی از فعالان محیط زیستی معتقد هستند، سد چمشیر در زمان ساخت ارزیابی زیست محیطی نشده است و به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست باید با استفاده از اختیارات قانون خود اجازه آبگیری سد را ندهد.

با توجه به ادعای بیان شده توسط فعالان محیط زیست، این موضوع ‌‌مورد بررسی قرار گرفت؛ محمود محضرنیا، مجری طرح سد چمشیر، ضمن اشاره به گزارش ارزیابی محیط زیست سد چشمیر، گفت: اساسا پروژه‌ای در این ابعاد به عنوان یکی از بزرگترین سدهای کشور و همچنین بزرگترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا، با توجه به مقررات کشور نمی‌تواند بدون گزارش ارزیابی زیست محیطی آغاز به کار کند.

* جزئیات گزارش ارزیابی زیست محیطی سد چمشیر

وی ادامه داد: شرکت رویان به عنوان شرکت معتمد سازمان حفاظت محیط زست، پیش از شروع ساخت سد، همه ابعاد زیست محیطی سد اعم از تمامی مواردی که به این موضوع مرتبط می‌شود، از جمله مسئله سازند گچساران، چاه‌ها و تاسیسات نفتی و از این دست موارد را به طور کامل بررسی کرده و گزارش این مسئله در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

محضرنیا با اشاره به صدور مجوز محیط زیست گفت: بر اساس این مطالعات جامع، سازمان حفاظت محیط زیست نیز بعد از یک بررسی دقیق و موشکافانه که زمان قابل توجهی هم گرفت، مجوز احداث سد را مشروط به رعایت موارد اجرایی صادر کرد.

وی افزود: پس از صدور مجوز احداث سد توسط سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان محیط زیست استان به طور مستمر و پیوسته در محل پروژه آمده و جزئیات موارد مشروط را بررسی کردند که حاصل این بررسی‌ها 25 جلد گزارش محیط زیستی حین اجرا شده است.

مجری طرح سد چمشیر تاکید کرد: سد چمشیر، یک سد بسیار با اهمیت برای جنوب کشور است و ما هم در وزارت نیرو به عنوان وزارت‌خانه حامی محیط زیست، مسائل از این دست را با حساسیت ویژه‌ای پیگیری کردیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که همه الزامات زیست محیطی در این پروژه رعایت شده است.

به گزارش فارس، با توجه به در دسترس بودن مستندان محیط زیستی بررسی برخی از انتقادات مطرح شده توسط کارشناسان را در دستور کار قرار دادیم.

* اجرای الزامات زیست محیطی برای حصول اطمینان از چاه‌های نفت

در همین رابطه اولین نقد مطرح شده، مسئله وجود چاه‌های نفت در مخزن سد و عدم در نظر گرفتن مخاطرات این مسئله در گزارش ارزیابی محیط زیستی سد است.

بر این اساس، مطالعه جلد دوم گزارش ارزیابی محیط زیست سد چمشیر که پیش از احداث سد تهیه شده است، بیانگر توجه به مسئله نفت است؛ در این گزارش آمده است، «بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد، که در امتداد محور ناودیس، چندین حلقه چاه توسط شرکت نفت جهت بهره‌برداری از مخازن نفت حفر شده است.

منبع فارس