برنامه توسعه‌ای وزارت نیرو، محرک فعالیت‌های پژوهشی است

وزیر نیرو گفت: صنعت آب و برق در مقطعی قرار دارد که برنامه توسعه‌ای و جهشی را در تمامی حوزه‌ها در دستور کار داشته که خود این موضوع می‌تواند پتانسیلی برای اصلاح رویکرد و توجه بیشتر به پژوهش باشد.

به گزارش مهرگان پرس،"علی‌اکبر محرابیان" در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، افزود: پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم باید در چهار شاخص ارتقای بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف، کاهش هزینه‌ها و تلفات و خودکفایی تجهیزات و قطعات باشد. اگر بتوانیم این شاخص‌ها را در تمامی پژوهش‌های مربوط به حوزه‌ها رعایت کنیم قطعاً می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.
وی با تاکید بر تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده از پژوهش، تشکیل اتاق فکر پژوهشگران در وزارت نیرو را از ضرورت‌های این وزارتخانه عنوان کرد.
محرابیان افزود: باید در وزارت نیرو با بهره‌مندی از توانایی پژوهشگران اتاق فکر تشکیل و در زمینه اقدامات نرم‌افزاری، فعالیت‌هایی را انجام دهیم. نقشه تهیه شده توسط این اتاق فکر می‌تواند مهم‌ترین راهبرد این وزارتخانه برای افزایش راندمان باشد.
وزیر نیرو با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق اظهار کرد: پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه هر کشوری است و بدون پژوهش نمی‌توان شاهد حرکت دائمی و خلاقانه در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه رشد کشورهای پیشرفته در اثر دو عامل سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی و پژوهش ایجاد می‌شود، گفت: کشورهایی که رشد خود را بر مبنای پژوهش طی می‌کنند با خلاقیت به طور دائمی به مسیر خود ادامه می‌دهند.
محرابیان با بیان اینکه پژوهش متشکل از سه ضلع پژوهشگر، تقاضای پژوهش و تجاری‌سازی پژوهش است، اظهار کرد: در شاخصی به نام دانش آموختگان در بین ۱۳۲ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را دارد که رتبه‌ای قابل توجه است، هرچند در ضلع دوم و پژوهش ضعف‌های قابل توجهی را شاهد هستیم که می‌توانیم با اقدامات موثر مشکلات را برطرف کنیم.
وی بر افزایش راندمان پژوهش در موضوع "تقاضای پژوهش" تاکید کرد و افزود: اگر سیاست‌گذاری درستی را در امر پژوهش‌ به‌کار بگیریم، می‌توانیم به نتایج عظیمی دست پیدا کرده و راندمان پژوهش را افزایش دهیم.
به گفته وزیر نیرو، لازمه رسیدن به یک نتیجه مطلوب، صبر و استقامت در موضوع پژوهش است که باعث رشد در حوزه‌های مختلف نیز می‌شود.
وی همچنین در ادامه بر ضرورت تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده موثر از پژوهش تاکید کرد و با اشاره به ضلع تجاری‌سازی پژوهش خاطرنشان کرد: توجه به تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان که ثمره پژوهش است یکی از اقداماتی از که باید امروز توسط مدیران سیاست‌گذاری شود.
به گفته وزیر نیرو، در شاخص‌های مختلف حوزه آب و برق طی چهل سال گذشته اقدامات سخت‌افزاری و رشدهای قابل‌ توجهی صورت گرفته ولی در حوزه اقدامات نرم‌افزاری که شامل حاکمیت و مدیریت است، راه نپیموده بسیاری پیش‌رو داریم.
وی با اشاره به رتبه بالای کشور در صادرات خدمات فنی مهندسی، گفت: برای صدور این نوع خدمات توانایی بسیار بالایی داریم به طوری که علاوه بر خودکفایی در این زمینه، به کشورهای خارجی هم این خدمات را صادر می‌کنیم.

پاون