بهره‌برداری از ابر‌پروژه آبرسانی همدان‌/‌ آب شرب پایدار برای همدانی‌ها ‌تأمین شد

اَبرپروژه آبرسانی به همدان با بسیج امکانات نیروهای عملیاتی صنعت آب به بهره‌برداری رسید و مسأله آب شرب این شهر به صورت پایدار رفع شد.

به گزارش مهرگان پرس ،بر اساس اطلاعات میدانی اَبَرپروژه آبرسانی به شهر همدان، از شب گذشته با تکمیل اجزا این پروژه فرآیند  انتقال آب شرب با کیفیت در دستور کار قرار گرفته و مخازن تعبیه شده در مسیر این طرح در حال پر شدن هستند.

بدین ترتیب طرح عظیم آبرسانی به همدان به بهره‌برداری رسید و مسئله آب شرب این شهر پس از 17 سال به صورت پایدار حل شد.

بر اساس اطلاعات موجود، اَبَرپروژه آبرسانی به همدان یکی از طرح‌های نیمه‌تمامی است که پس از 17 سال به دولت مردمی به ارث رسید. عملیات اجرایی این طرح 140 کیلومتری از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود، ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و در 8 سال گذشته نیز به نوعی متوقف شده بود. با توجه به اهمیت این سد در تامین آب شرب شهر همدان، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه در فهرست پروژه‌های ویژه فوق اضطراری قرار گرفت.

*جزئیات فاز نخست آب‌رسانی به همدان

بر اساس آخرین جزئیات رسمی منتشر شده از پروژه‌های آبرسانی به همدان،  اخیرا طرح رینگ آبرسانی شهر همدان به طول 16.5 کیلومتر به این پروژه اضافه شده است که بر اساس آن با استفاده از یک خط انتقال آب را به سد آبشینه و تصفیه‌خانه شهید بهشتی متصل می‌کند.

این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

علاوه بر این، پنج مخزن تعادلی به ظرفیت 145 هزار متر مکعب در طرح جای‌گذاری شده است و ایستگاه مخزن نخست پنج هزار متر مکعب، مخزن شماره ۲ و ۳ هر کدام ۱۰ هزار متر مکعب، مخزن شماره ۴ حدود ۳۰ هزار متر مکعب و ایستگاه تصفیه خانه به ۲ مخزن ۳۰ هزار  متر مکعبی، و یک مخزن 30 هزار متر مکعبی در سطح شهر همدان آب را انتقال می‌دهند.

لازم به ذکر است، وظیفه پمپاژ آب در 3 ایستگاه تعبیه شده، طی فاز نخست توسط 7  الکتروموتور انجام شده و 600 لیتر آب در ثانیه برای مردم همدان تامین و روانه خطوط انتقال به قطر یک متر و 20 سانتی‌متر و یک متر و 60 سانتی‌متر خواهد شد.

نکته قابل توجه در رینگ آبرسانی، به همدان فعالیت همزمان تامین تجهیزات و طراحی است که سبب می‌شود خط لوله به قطر 70 سانتی متر از جنس چدن داکتایل، کمتر از یک ماه به بهره‌برداری برسد. لازم به ذکر است، بر اساس جزئیات فنی، این پروژه در زمان نرمال 6 ماه زمان نیاز دارد اما به بسیج نیروهای عملیاتی و افزایش تعداد جبهه‌های کاری به عدد 12 شاهد تکمیل یک ماهه این پروژه بوده‌ایم.

* چرا طرح آبرسانی به همدان یک اَبَرپروژه است

به گزارش فارس، 29 مردادماه سال جاری بود که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در بازدید از این پروژه از بسیج امکانات و اعتبارات برای تکمیل این پروژه خبر داد و تاکید کرد: فاز یک اَبَرپروژه آب‌رسانی شرب به همدان می‌تواند مسئله آب این شهر را مرتفع کرده و تلاش می‌کنیم طی دو تا سه هفته آتی این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

بر این اساس 22 شهریورماه سال 1401، این پروژه عظیم به بهره‌برداری رسید و این وعده دولت سیزدهم نیز محقق شد.

در همین رابطه، سید سجاد حسینی، کارشناس مدیریت منابع آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: پروژه آبرسانی به همدان از این جهت اَبَرپروژه است که با یک کار بسیار بزرگ یکی از مهمترین مسائل آب شرب یک دهه اخیر در شهر همدان را حل کرده است.‌

این کارشناس مدیریت منابع آب افزود: مردم همدان به واسطه اینکه تنها یک منبع یعنی سد اکباتان را برای تامین منابع آب شرب داشتند در 2 دهه اخیر و به ویژه در سال جاری با مشکل آب شرب مواجه می‌شدند.‌

وی اظهار داشت: با توجه به موارد ذکر شده، با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به همدان شاهد حل این مشکل بزرگ هستیم و مردم همدان به صورت بلند مدت دیگر با مشکل آب شرب مواجه نمی‌شوند.‌

گفتنی است در طی یک ماه گذشته اَبَرپروژه‌های آبرسانی نظیر خطر غدیر، خط انتقال شمال کشور و سایر پروژه‌های آبرسانی به بهره‌برداری رسیده است و دولت تلاش می‌‌کند‌ مسئله آب شرب شهرها و روستاهای کشور در برنامه 4 ساله تا پایان دولت سیزدهم به صورت پایدار حل شود.

فارس