به دنبال شهر هوشمند هستیم

همواره در سیاست ها و برنامه های خود، بانکداری باز را همان Innovation open در بانکداری می دانم که در صنایع دیگر نیز وجود دارد که درصنعت بیمه نیز نیاز است تا سرویس هایش را به بیرون ارائه کند.

به گزارش مهرگان پرس، احمدرضا ایرجی زاده با تاکید بر سیاست‌های بانک به منظور ارائه خدمات بانکداری دیجیتال و حضور در زیست بوم بانکداری به خبرنگار بانک و صنعت گفت:همواره در سیاست‌ها و برنامه‌های خود، بانکداری باز را همان Innovation open در بانکداری می‌دانم که در صنایع دیگر نیز وجود دارد که درصنعت بیمه نیز نیاز است تا سرویس هایش را به بیرون ارائه کند.

وی ادامه داد: اصل و اساس بانکداری دیجیتال مفهومش بر مباحث Open Banking و Innovation open سوار است به طوری که خواهان هستیم تا تجربه مشتری را به ماکسیمم رسانده و این تجربه را برای مشتری رقم زده که بتواند در صنعت بانکداری یا بیمه و بورس باشد. هر صنعتی می‌تواند این خدمات و رضایت را در رفع نیاز خود احساس کند.

وی با تاکید بر اینکه در زیست بوم بانکداری خواهان هستیم تا تجربه دیجیتال برای مشتری رقم زده شود ادامه داد: طبیعتا سمت این صنایع از جمله Banking توسعه همه این تجربیات هم از لحاظ اقتصادی در حقیقت به صرفه نیست. بنابراین به دنبال این بوده که سرویس‌های پایه خودش را در اختیار شرکت‌های بیرونی قرار دهد و با آنها به تعامل بپردازد تا تجربه مشتری را بهینه سازد.

رییس اداره بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین در ادامه خاطرنشان کرد: به همین منظور باید این اکوسیستم را دقیقا بشناسیم. معمولا مشتری، بانک و بوم‌ها را می‌شناسیم در صورتی که مواردی از قبیل بحث رگولاتوری ، قوه قضاییه و پلیس فتا نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین در بانکداری باز، ابتدا مشتری قرار دارد و بعد TPP‌ها هستند. پس از آن بوم‌ها که اختصاصی خود بانک بوده و یا کار را برای TPP‌های دیگر تسهیل کرده اند. بعد از آن خود بانک است که به عنوان یک ذی نفع می‌تواند وجود داشته باشد.

ایرجی زاده افزود: رگولاتورها نیز هستند که به بانک مرکزی نزدیک‌تر و ادغام شده ان هستند.

این فعال صنعت بانکداری یادآور شد: طبیعتا اکوسیستمی پایدار خواهد بود که حقوق همه ذینفعا تا تجربه مشتری را در بحث امنیت بهینه بسازند.

ایرجی زاده درباره میزان آمادگی بانک ایران زمین گفت: آمادگی بانک به این نکته باز می‌گردد که هدفشان را در یک بازار رقابت کامل دیده و خواهان است بهترین محصولات را برای مشتریان ایجاد کرده و تجربه مشتری را بهینه سازی کنند.

وی بهای تمام شده سرویس‌ها را نیز نکته بسیار مهمی دانست و گفت: اگر فرایندها و سرویس هایی که به مشتری ارائه می‌شود را در قالب هزینه هایی که up source برآورد کرد این به نفع بانک‌ها خواهد بود و به نوعی open banking ، up source است به طوری که تجربه مشتری را در اختیار fintech‌ها قرارمی دهد تا خدمات بعدی را ایجاد کند.

ایرجی زاده به حضور، پایداری و پیشتازی در عرصه رقابت عقب اشاره کرد و افزود: بانک هایی که این نتیجه نرسیده باشند و نظارت دقیق بر بهای تمام شده محصولاتشان نداشته باشند آمادگی لازم برای حضور در این اکوسیستم را ندارند و البته به نظر می‌رسد بانک‌های دولتی کمتر به این مسائل می‌پردازند.

وی تاکید کرد: اما بانک‌های خصوصی به دلیل حساب و کتابی که برای ماکسیمایز کردن سود بانک و سهامدارانشان دارند طبیعتا در این عرصه آمادگی بیشتری خواهند داشت.

وی به روند و سیاست‌های بانک ایران زمین اشاره کرد و گفت: این بانک به عنوان یک بانک خصوصی طبیعتا بر این مساله تمرکز و دقت بیشتری داشته به طوری که بیش از 5 سالی که در این بانک مشغول به فعالیت هستم تقریبا سه نسل از بوم‌ها و اکوسیستم بانکداری دیجیتال را پشت سرگذاشته و محصولی که الان داریم کاملا منطبق بر استانداردهای این اکوسیستم بوده به طوری که کلیه سرویس‌های بانک در حوزه کانال‌های دیجیتال بوده و انها را با همان فرمتی که هستند را می‌توان در اختیار FinTech‌ها گذارد که به غنی سازی سرویس‌ها نیز منتهی شود.

رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین در ادامه به مدل‌های کسب و کار بوم‌ها و درآمد زایی انها تاکید کرد و توضیح داد: بانک‌ها یا سرویس‌های خودشان را expose می‌کنند که البته manager api شان و اسمش را بوم نمی‌گذاریم بلکه بوم به کل اکوسیستم بانکداری باز می‌بنابراین بانک‌ها یا سرویس‌های بانکی را در این gateway‌ها برون سپاری می‌کنند یا سرویس هایی که از دیگران گرفته اند و به نوعی به آن مدل بانکی خواهند داد.

وی در ادامه گفت گو باخبرنگار مهرگان پرس با ذکر مثالی افزود: سرویس شارژمستقیم را از یک service provider گرفته و برای اینکه دربانکداری الکترونیک از آن استفاده شود این را در بوم هم خودمان expose می‌کنیم.

در ادامه ایرجی زاده به استانداردها، قوانین، وضعیت بوم‌ها و زیرساخت‌های داخلی و نزدیکی ان به سطح بین الملل اشاره کرد و گفت:اکوسیستم یک سری ذینفعانی دارد که باید رژیم حقوقی را نسبت به هر کدام از این ذینفعان رعایت کرد تا اکوسیستم زنده بماند. شاید نگاه ما به حقوق خودمان نهایت حقوق مشتری است اما اینکه حقوق شرکت هایی که در حوزه گسترش و ارائه سرویس خدمت می‌دهند باید رعایت شود. وی یادآور شد: حقوق بانک مرکزی به عنوان رگولاتور باید دیده شود همچنین حقوق مراجع قضایی که قضاوت می‌کنند و واکنش هایی که از این طریق اتفاق افتاده همچون کلاهبرداری و اقدامات بدون مجوز که باید رصد و رعایت شود.

ایرجی زاده همچنین به تعریف و تبیین سیستمی که تکمیل بوده و بتواند پایدار باقی بماند راوظیفه‌ای بانک مرکزی دانست و گفت: PSP 2 یا مثلا استانداردهای مشابهی که در اروپا هست با توجه به قوانین و مقررات و شرایط اقتصادی که بر آن کشور حاکم است در ایران نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. در بحث استانداردهای بانک ایران زمین اعتقادمان این است که DIGITAL ASSET بانکی را در حقیقت در نقطه gateway ارائه داده می‌شود تمام مسائل امنیتی و حقوقی را درآن نقطه برای مشتری رعایت شده و مابقی به بیرون از بانک می‌افتد.

وی تاکید کرد: باید به بیرون از بانک فکر کرد و حتی برون سپاری خدمات و همکاری با نئوبانک‌های مختلف را مد نظر قرار داد.

ایرجی زاده در ادامه به خبرنگار مهرگان پرس گفت: شاپرک هم شاید قبلا این کار را کرده است. با روش استانداردی paymentرا به صورت یک Module جدا ارائه داده است.

این فعال صنعت بانکداری گفت:ما در بانک ایران زمین در حوزه payment به دنبال این هستیم که پی تک‌ها این کار را برای ما انجام دهند و در مرکز نوآوری از FinTech هایی که بخواهند بیایند و به واسطه پلت فرم این بانک، قطعات دیجیتال را توسعه دهند تا شهر هوشمند داشته باشیم نه اینکه یک بانک دیجیتال را توسعه دهیم.