کد خبر: 1772
شنبه , 05 شهریور 1401 - 13:15
تحقق نیمی از تعهد ایجاد اشتغال در کردستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: تعهد ایجاد اشتغال در استان در سال جاری ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل است که تاکنون نیمی از آن محقق شده است

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج ، ارسلان ازهاری در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: طرح مطالعاتی اشتغال در ۸۳۵ روستا به اتمام رسیده و قرار است برای ۱۸ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد شود.
وی با اشاره به سند تحول دولت مردمی گفت: توزیع اعتبارات عمرانی، رسیدن به رشد هشت درصدی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، توجه به طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، تخصیص یک درصد اعتبارات هزینه‌ای به صداوسیما، ساماندهی نیرو‌های طرحی را از دیگر الزامات و برنامه‌های دولت در استان در سال جاری عنوان کرد.


۱۹۸ واحد تولیدی و صنعتی نیمه تمام در سطح استان فعال است
وی با اشاره به اینکه ۱۹۸ واحد تولیدی و صنعتی نیمه تمام در سطح استان فعال است، افزود: ۶۵ واحد غیرفعال در استان داریم که ۶۱ واحد آن قابلت برگشت به چرخه تولید را دارند و سال قبل نیز ۹ واحد راکد صنعتی به چرخه تولید برگشته است.
 
 
وی تصریح کرد: هم اکنون ۶۲ درصد از واحدهای صنعتی استان با ظرفیت اسمی ۱۳ هزار و ۷۹ نفر مشغول به کار هستند و ۱۹۸ واحد صنعتی نیمه فعال نیز با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در استان وجود دارد که اگر با تمام ظرفیت خود فعالیت کنند بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وجود ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در استان
ازهاری با اشاره به وجود ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در استان بیان کرد: معتقدیم زمانی شرکت‌های دانش بنیان موثر خواهند بود که ایده‌های آنان به مرحله تجاری سازی برسد.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تولیدات شرکت‌های دانش بنیان استان را در سه ماه نخست امسال حدود ۳۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیتی که واحدهای دانش بنیان در کل کشور دارند ظرفیت استان ما نسبت به سایر استان‌ها رقم قابل توجهی نیست.
 
 
وی اعلام کرد: امسال ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را به طرح‌های دانش بنیان اختصاص داده‌ایم.
 
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان عنوان کرد: در قانون بودجه امسال ظرفیت‌های خوبی برای کردستان دیده شده و باید به توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل واحدهای نیمه تمام و‌حمایت از پروژه‌های دانش بنیان و پیشران توجه شود.
 
 
ازهاری آب و خاک، کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن، تجارت و بازرگانی را از مولفه‌های اثرگذار در توسعه استان کردستان خواند و‌ گفت: سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان کردستان به حساب خزانه واریز شده است که به استناد ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه باید ۱۵ درصد از این حقوق دولتی (رقمی حدود ۲۴۰ میلیارد تومان) تاکنون برای ایجاد زیرساخت‌ها به خود استان اختصاص می‌یافت اما تاکنون ۲۳ میلیارد تومان (بالغ بر ۱٫۴ درصد) برای استان واریز شده است.
 
 
شناسایی ۱۴۹ اموال مازاد بر نیاز دستگاههای اجرایی در کردستان
وی تصریح کرد: در راستای فروش مازاد اموال دستگاههای اجرایی در راستای تبصره ۱۸ کمیته‌ای در استان تشکیل شده است که سال قبل ۱۴۹ اموال مازاد بر نیاز دستگاههای اجرایی شناسایی و سال قبل ۳۱ مورد به فروش رسید که برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت به بازنشستگان هزینه می‌شود.
 
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان یادآور شد: در راستای ارائه تسهیلات بانکی، ۹۹۴ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۴ هزار و ۷۹۰ نفر برای مشاغل خانگی و تبصره (۱۸) پرداخت شده است.
 
 
وی با اشاره به اینکه منابع بانکی استان کردستان ۶ دهم درصد از منابع کل کشور است، افزود: شرکت‌ها و معادن فعال در کردستان‌ بایستی حساب بانکی و گردش مالی خود را در این استان افتتاح کنند تا تسهیلات بانکی و منفعت آنها به استان برسد.
 
 
وی با اشاره به اینکه کردستان بهره‌ای از فعالیت اقتصادی این شرکت‌ها نمی برد، گفت: این یک تکلیف قانونی و مطالبه جدی ماست و  معادن و شرکت‌های سرمایه گذاری که اینجا فعالیت می کنند باید حساب‌های بانکی خود را در استان افتتاح کنند.
 
 
ازهاری در خصوص صدور مجوز بی‌نام برای سرمایه‌گذاری در استان کردستان گفت: یکی از برنامه‌های استان و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری که در سازمان اقتصاد و دارایی قرار دارد این است که به طرح‌های سرمایه‌گذاری توجیهی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری مجوز داده شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: از اولویت‌های دولت سیزدهم انجام سفرهای استانی بود که در کمتر از یکسال ۳۱ سفر استانی انجام شد و  دولت با مشکلات استان‌ها آشنا شد ومصوباتی هم انجام شد.
 
 
ازهاری اضافه کرد: اصلاح نظام یارانه‌ای برای کاهش فاصله طبقاتی و همچنین توسعه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه به منظور پیشی گرفتن صادرات از واردات در این دولت انجام شد و صادرات غیرنفتی ۳۶ درصد در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد.
 
 
وی اعلام کرد: رشد ۲۴ درصدی اعتبارات استانی و رشد اعتبارات عمرانی در سطح کشور بویژه در کردستان را نیز در دولت سیزدهم شاهد بودیم.
 
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به رسالت این سازمان در استان پرداخت و تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ بیکاری در راستای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، پیاده سازی برای آمایش سرزمینی، هماهنگی با تغییر ساختار بودجه از جمله این رسالت‌هاست.
 
 
وی یادآور شد: تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام و رفع مشکلات آنها را از دستگاههای اجرایی پیگیریم تا بتوانیم وضعیتی را از پروژه‌های نیمه تمام داشته باشیم.
 
 
ازهاری با اشاره به سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی اعلام کرد: شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان بر مبنای تحقق این شعار فعالیت خود را پیش می‌برد.
 
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: امسال براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در بخش کشاورزی ۱۳.۲ درصد، خدمات ۶.۹ درصد، صنعت ۹.۸ درصد و معدن ۲۱.۴ درصد رشد پیش بینی شده است که باید عملیاتی شود