تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی برای حمایت از تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت:در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی در جهت حمایت از تجارت هستیم.

به گزارش مهرگان پرس،علیرضا پیمان پاک امروز در نشست رسانه‌ای و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، گفت: تاکید ویژه رئیس جمهور و وزیر صمت در یکسال گذشته همکاری با مجموعه شرکت‌های دانش بنیان برای بین‌المللی شدن و صادرات محور شدن آنها بوده است لذا سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کند تا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای توسعه صادرات دانش بنیان استفاده کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  به مزیت ایجاد مرکز علم و فناوری اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه صادرات و همکاری‌های بین‌المللی افتاده است و در تمام سفرهای وزیر بحث همکاری‌های بین‌المللی در حوزه محصولات دانش بنیان به عنوان راس و محور گفت‌وگو بوده است.

وی با اشاره به  ایجاد خانه نوآوری و فناوری در تهران که به عنوان مرکز خانه‌های نوآوری و فناوری کشور در نمایشگاه بین‌المللی قرار دارد، گفت:  هر هیات تجاری که به ایران سفر کرده، در پایان نشست ‌ها، بازدیدی از این مجموعه داشته است و بازدید از این مجموعه دو ویژگی به همراه داشت اول اینکه هیات‌های تجاری از این طریق با دستاوردهای شرکت‌های ایرانی آشنا می‌شوند و دوم اینکه این مرکز عاملی برای توسعه بازار و بازاریابی خواهد بود. ضمن اینکه مسئولین کشورهای مخالف با دستاورها و پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری ایران آشنا می‌شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: جمع آوری دستاوردهای علمی در یک مجموعه و نمایش آن یک اقدام موثر است و لذا ما برای توسعه آن آمادگی داریم.

وی با اشاره به امضا تفاهمنامه اظهار داشت: با توجه به شعار سال دو رویکرد داریم یکی دانش بنیان شدن حوزه تجارت و گذار از روش‌های سنتی تجاری و دوم بحث حمایت از استارت آپ‌ها برای بین‌المللی شدن آن در دستور کار ما قرار دارد، ضمن اینکه می‌توانند از امکانات نمایشگاه‌نیز استفاده کنند.

پیمان  با اشاره به استفاده از ظرفیت‌ بانک‌ها و صندوق توسعه ملی برای توسعه تجارت  گفت: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم که یک صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی را تشکیل دهیم و امیدواریم با کمک معاونت علمی و فناوری  فضایی را فراهم کنیم  که شرکت‌های که صادرات می‌کنند یا توان صادراتی شدن را دارند از فاند (صندوق)های ارزی بهره‌مند برای حضور جدی در بازارهای بین‌المللی بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین مالی و سرمایه‌گذرای مشترک برای تجاری سازی در برنامه ما قرار دارد و اگر بر این موضوعات تمرکز کنیم شاهد موفقیت جدی خواهیم بود و بنابراین حوزه دانش بنیان ما سهم جدی و قابل توجهی از 50 میلیارد دلار حوزه صادراتی ما را خواهم داشت.

* ایجاد خانه فناوری و نوآوری برای حمایت از توسعه تجارت شرکت‌های دانش بنیان در 6 کشور

در ادامه این نشست مهدی قلعه‌نویی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری بیان داشت: از وظایف اصلی معاونت علمی و فناوری کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان است و این اتفاق حاصل نمی‌شود مگر با حضور شرکت‌ها، نیروی انسانی، فضای کسب و کار حوزه‌دانش بنیانی و راه‌حلی نداریم بجز اینکه بخش خصوصی  و حوزه تحقیق و توسعه در حوزه دانش بنیان فعالیت کنند و رفع نیازهای اساسی حوزه دانش بنیان را انجام دهند.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری افزود: هر چه اهمیت بیشتری به این حوزه صورت گرفته دستاوردهای بیشتری هم داشته و نمونه در بیماری کووید بود که تمام رفع نیازهای داخلی انجام شده است.

وی بیان داشت: نزدیک به 7 هزار شرکت دانش بنیان و 2 هزار شرکت خلاق در کشور وجود دارد که کمک کردن به وارد شدن این شرکت‌ها به فضای بین‌المللی از وظایف معاونت علمی و فناوری است که در این راستا تشکیل خانه‌های فناوری و نوآوری در سراسر دنیا در دستور کار قرار دارد و تاکنون نیز در 6 کشور خانه فناوری و نوآوری ایجاد شده که این فضا کمک می‌کند به شرکت‌های دانش بینان که وارد عرضه بین‌المللی شوند.

قلعه‌نویی بیان داشت: در این مسیر با حمایت وزارت صمت یک خانه فناوری و نوآوری در نمایشگاه بین‌المللی ایجاد شده و امیدواریم با حمایت‌ها این فضا توسعه یابد تا ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در معرض نمایش بین‌المللی قرار گیرد.

هومن راز دار نیز در ادامه این نشست بیان داشت: نمایشگاه بین‌المللی ابزار توسعه تجارت محسوب می‌شود که در واقع با ایجاد خانه فناوری و نوآوری گره بین توسعه تجارت و معرفی و رونمایی در دستاوردهای دانش بنیان ایجاد و  گام اول را در خصوص حمایت از  توسعه تجارت شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ برداشتیم.

* نمایشگاه ابزاری برای توسعه تجارت

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: نمایشگاه‌ها به عنوان ابزاری برای توسعه تجارت که با زنجیر تامین کسب و کارها در ارتباط هستند بستر مناسبی برای ارائه خدمات جانبی به همه کسب و کارها است. برای ایجاد سهولت و ایجاد یک سیستم نوآوری بهترین مدل مشارک با بخش خصوصی و ظرفیت‌های آنها است.

وی افزود: لذا ایجاد ناحیه نوآوری باید با هدف توسعه تجارت بین‌المللی به منظور افزایش صادرات و کاهش واردات صورت پذیرد  و ناحیه توسعه تجارت پیشنهادی برای نگهبانی وضعیت تجارت بین‌المللی کشور است که به دنبال تبدیل نمایشگاه بین‌المللی به یک اکوسیستم نوآور، خلاق و دانش بنیان است که کارآفرینان و شهروندان را در اقتصاد دانش بنیان متمرکز می‌کند.

فارس