تعزیه نسل‌ها است که بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد/در اجراهای ما تمام موارد بهداشتی و فاصله گذاری‌ها رعایت می‌شود

مسعود عزیزی:برایم مایه مباهات است که نقش فرزند رشید و برومند امام حسین (ع) حضرت علی اکبر را در تعزیه بازی می‌کنم.

 به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس به نقل از ايران تاتر مسعود عزیزی  درباره تاثیرات اجرای تعزیه در دوران کورنایی در جهت ارتباط مردم با امام حسین و عاشورا عنوان کرد: تعزیه هنر ارزشمند،با اهمیت و بزرگی است و نسل‌ها است که بین مردم جایگاه و اهمیت دارد و همواره تعزیه نامش مترداف با ایام ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) بوده است .

وی با اشاره به ارتباط دلی مردم با تعزیه افزود: در تمام سال‌هایی که با گروه پدرم در شهرهای مختلف تعزیه اجرا می‌کردیم همیشه مردم به صورت عمیق و قلبی به دیدن تعزیه می‌آمدند و به لحاظ حسی با آن درگیر می شدند.امسال با توجه به شیوع کورنا با شرایط متفاوتی روبه رو بودیم وعلیرغم کنسل شدن اجرای تعزیه در مکان سربسته خوشبختانه به مدت ۱۰ شب در دهه اول محرم پس از اذان مغرب و عشاء توسط گروه تعزیه خودمان (سیدالشهدا) ،تعزیه‌هایی نظیر شاهچراغ، وهب نصرانی، طفلان زینب (س)،بازار شام، حضرت مسلم (ع)، دو طفلان مسلم (ع)، حر ریاحی، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)،حضرت ابوالفضل (ع)، شهادت امام حسین(ع)  در حال اجرایش هستیم.این حرکت ارزشمند فرهنگی و دینی با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و اداره کل هنر‌های نمایشی و شهرداری منطقه یازده تهران انجام می شود.

این تعزیه خوان با اشاره به نمایش برنامه های تعزیه در تلویزیون تصریح کرد: خوشبختانه شبکه دو در بحث نمایش تعزیه حضور  موثری دارد و هر شب تعزیه از این شبکه با حضور هنرمندانی نظیر احمد عزیزی ، داود فتحعلی بیگی ، خودم و سایر فعالان این عرصه برای مخاطبان نشان داده می شود. شبکه 4 و شبکه آی فیلم هم قرار است در نشان دادن تعزیه مشارکت داشته باشند. بنابراین ایام محرم امسال هم هر چند بدون حضور اجتماعی مردم اما پر رنگ به وسیله هنرمندان تعزیه و رادیو و تلویزیون پوشش خواهد داده شد.

این بازیگر در باره نحو استقبال مردم از برنامه اجرای تعزیه در پهنه رودکی گفت:با توجه به هشدارهای شورای عالی کورنا مبنی بر عدم حضور اجتماعی استقبال در حد قابل قبولی بود و امیدوارم در شب های آینده مردم بیشتری به دیدن تعزیه بیایند. در اجراهای ما تمام موارد بهداشتی و فاصله گذاری ها رعایت می شود.

عزیزی در باره نقشش در تعزیه هایی که در طی این ده شب اجرا می شود عنوان کرد: من در این تعزیه ها علی اکبر خوانی می کنم و همیشه موقعی که این نوع نقش های مثبت را در تعزیه اجرا می کنم حس و حال خوبی به من دست می دهد و برایم مایه مباهات است که نقش فرزند رشید و برومند امام حسین (ع) را بازی می کنم. من از هفت سالگی در تعزیه حضور داشته‌ام و حالا در 29 سالگی تجربه دو دهه حضور در تعزیه را دارم و در ابتدا بچه خوانی می کردم واولین نقشم بازی در نقش کودک هانیه عورو بود و در ادامه قاسم خانی را هم تجربه کردم. در همان سال‌ها در بخش موسیقی تعزیه هم حضور داشته ام. در این دو دهه اغلب نقش های مثبت تعزیه از قبیل حضرت مسلم ، حضرت علی اکبر ، حضرت عباس و غیره را با افتخار بازی کرده ام. تعزیه در خاندان ما بر حسب عشق به ائمه اطهار نهادینه شده و پدر بزرگ ، عمو و پدرم از پیشکسوتان تعزیه محسوب می شوند.

مسعود عزیزی از یک خانواده تئاتری وارد عرصه بازی در تئاتر و به خصوص تعزیه شده است و هنر تعزیه در خانواده عزیزی موروثی است . پدربزرگ ، پدر و برادرش در تعزیه در این  دهه های اخیر حضور اثر گذاری دارند. مسعود عزیزی امسال هم در مجلس تعزیه و شبیه‌خوانی در پهنه رودکی حضور موثری دارد.

گفت وگو  از احمد محمد اسماعیلی