حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است

وزیر نیرو گفت: حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو در تامین برق پایدار و مطمئن بوده و اخذ مصوبات از شورای اقتصاد حاکی از تلاش دولت برای حمایت از این انرژی پاک است.

به گزارش مهرگان پرس، علی اکبر محرابیان امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی ایران با بیان اینکه کشور ایران، کشوری در حال رشد است و با سرعت مسیر توسعه را می‌پیماید، اظهار کرد: موضوع تامین انرژی پایدار موضوع خیلی مهمی است که در دو حوزه توسعه صنعت برق و بهینه‌سازی و مدیریت مصرف باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: موضوع بهینه‌سازی مصرف گنج پنهانی است که باید با اجرایی کردن این موضوع تهدید مصارف انرژی را به فرصتی ارزشمند تبدیل کنیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در موضوع توسعه، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته به طوری که مدیران وزارت نیرو می‌دانند در سه سال آینده چه نیروگاهی در چه ساختگاهی با کدام منابع مالی به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی در کشور اضافه کرد: برنامه سال اول وزارت نیرو تقریباً به طور کامل انجام شده و در بخش نیروگاه‌های حرارتی تنها چهار نیروگاه باقی مانده است.

به گفته وی، ٣٠ واحد تولید برق نیروگاه بزرگ مقیاس در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه با بهره برداری ۴ نیروگاه باقی‌مانده وعده افزایش ظرفیت ۶ هزار مگاواتی تابستان به طور کامل تحقق می‌یابد، گفت برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال دوم جهت تلاش مضاعف در پیشبرد این برنامه صورت گرفته است.

محرابیان با اشاره به برنامه‌ریزی افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر با شناسایی ساختگاه‌ها و بررسی محل سنکرون صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه محور اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر بخش خصوصی است، افزود: نقش وزارت نیرو در این زمینه حمایت، پشتیبانی و ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو با اشاره به ویژگی‌های نیروگاه تجدیدپذیر گفت: این نیروگاه‌ها از نظر محیط زیست چند شرایط ویژه دارند که در مقایسه با حرارتی مصرف آب نداشته و به شدت اقتصادی هستند.

وی با اشاره به لزوم عملیاتی کردن موضوع استاندارد اجباری گفت: بسیاری از اقلام دارای استاندارد اجباری نبوده و برای مصارف مختلف باید وضعیت استاندارد پیاده سازی شود.

محرابیان اظهار امیدواری کرد با وضعیت استاندارد مناسب در اقلام اولیه زندگی می‌توانیم در کوتاه مدت و میان مدت شاهد کاهش انرژی باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به تعویض روشنایی معابر به ال ای دی خاطرنشان کرد: تکنولوژی در کشور وجود دارد که می‌تواند مصارف عمومی را به شدت کاهش داده و برای تامین انرژی کمک کند خوشبختانه عملیات اجرایی کشور آغاز شده و در حال اجراست.

به گفته وی، اولویت مهم وزارت نیرو و دولت سیزدهم حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر و موضوع بهره‌وری است و امیدواریم بخش خصوصی در یک حرکت جمعی با حمایت‌های دولت بتوانند گام‌های موثری را در این زمینه بردارد.

پاون