۴ میلیون و ۱۱۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان  کردستان

سپری با بیان اینکه بازار مرغ در کردستان و در کشور نیز است گفت:با وجود تلاش‌های صورت گرفته، اما همچنان در بازار با کمبود مرغ مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهرگان پرس  از سنندج، فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان صبح امروز در ششمین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ استان کردستان اظهار کرد: بازار مرغ در کردستان و در کشور نیز دارای کمبود های  است.

او گفت: علیرغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته با وجود اینکه میزان کشتار در استان زیاد است، اما با کمبود مرغ در بازار عرضه مواجه هستیم که این موضوع دلایل متعددی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به میزان جوجه‌ریزی در سال‌جاری در استان اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه امسال ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان داشته‌ایم که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد دارد.

سپری اضافه کرد: در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۳ میلیون و ۸۶۳ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان صورت گرفته که نسبت به مدت زمان مشابه ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

او افزود: در خردادماه امسال هم ۳ میلیون و ۲۲۷ هزار قطعه جوجه‌ریزی با کاهش ۶ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از کاهش ۱۰ درصدی جوجه‌ریزی در تیرماه امسال در استان هم خبر داد و عنوان کرد: در تیرماه امسال ۴ میلیون و ۱۹۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام گرفته است.

سپری اذعان کرد: این کاهش جوجه‌ریزی به خاطر دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی در اسفندماه سال گذشته بود که بنا بر آن واحد‌هایی که زیر ۹۰ درصد جوجه‌ریزی داشته باشند حق جوجه‌ریزی ندارند.

او اضافه کرد: این دستورالعمل موجب شد تعدادی از واحد‌های تولیدی در استان نتوانند به موقع جوجه‌ریزی داشته باشند در این نتیجه این شرایط حادث شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: با تصمیم جدید وزارت جهاد کشاورزی و مشروط به نظارت بیشتر و اخذ تعهد در تعزیرات حکومتی میزان جوجه‌ریزی به ۷۵ درصد تقلیل پیدا کرد.

او یادآوری کرد: به دنبال آن، دستورالعمل دیگری صادر شد، واحد‌هایی که زیر ۷۵ درصد تایید تخلیه از دامپزشکی ندارند نمی‌توانند جز نژاد آریا جوجه‌ریزی داشته باشند در حالیکه تعدادی از مرغداران به جوجه‌ریزی این نژاد در واحد‌های تولیدی علاقه‌ای ندارند.

سپری میزان جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری استان در ۶ روز اول مردادماه جاری را ۷۳۱ هزار و ۲۶ قطعه عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه ۱۴ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: از اول سال‌جاری تا ششم مرداد ماه در مجموع ۱۶ میلیون ۱۳۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

سپری عنوان کرد: در چهار ماهه اخیر ۳.۴ دهم درصد جوجه‌ریزی کشور مربوط به استان کردستان بوده است.