رشد 10 برابری شاخص بهره‌مندی روستاهای سیستان و بلوچستان از آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب، توجه به روستاها و مناطق محروم کشور برای نظام از اولویت خاصی برخوردار شد، گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، تعداد روستاهای دارای تأسیسات آب شرب، با یک جهش 10 برابری در شاخص بهره‌مندی، به 3 هزار و 100 روستا رسیده است.

به گزارش مهرگان پرس، "علیرضا قاسمی" ضمن گرامیداشت فرا رسیدن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بعد از پیروزی انقلاب، توجه به روستاها و مناطق محروم کشور برای نظام از اولویت خاصی برخوردار شد.
وی به بخشی از شاخص‌های برخورداری روستاهای سیستان و بلوچستان از نعمت آب شرب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها 7 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان دارای تأسیسات آب آشامیدنی بودند، در چهل و سومین فجر انقلاب اسلامی، با یک جهش 10 برابری، این رقم به حدود 72 درصد رسیده است.
قاسمی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 3734 روستا در سیستان و بلوچستان وجود داشت، و امروز تعداد روستاهای دارای کد آبادی استان به 5594 مورد رسیده است.

آبرسانی و رفع تنش آبی 950 روستا تنها در یک سال
وی با اذعان به اینکه پیش از انقلاب اکثر روستاها از منابع محلی، چاه و قنات تأمین آب می‌شدند و تعداد زیادی از آن‌ها تبدیل به شهر شدند، افزود:  تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تعداد روستاهای دارای تأسیسات آب، ۱۱۹مورد بود، این در حالی‌ست که تنها طی سال 99 تاکنون بالغ بر 950 روستا آبرسانی و رفع تنش آبی شدند.
به گفته وی عملکرد حوزه آبرسانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام مجموعاً افزون بر 3 هزار و 100 روستا دارای تأسیسات آب شرب هستند، که در بیش‌تر روستاها آب آشامیدنی با به‌روزترین استانداردهای روز جهانی، با استفاده از تأسیسات و تصفیه‌خانه‌های به‌روز توزیع می‌شود.
این مقام مسئول جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار را بالغ بر یک میلیون و 172 هزار نفر اعلام و اذعان کرد: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران فقط 35 هزار و 700 نفر از جمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مند بودند.
به گفته قاسمی، در حالی که خطوط انتقال آب و شبکه اجرا شده تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران  ۵۹۵ کیلومتر بود، دو برابر این میزان تنها طی سال 99 تاکنون در سطح استان انجام شده است.

برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای تأمین آب شرب 2250 روستا
وی با بیان اینکه ۲ هزار و 492 روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت 244 هزار نفر فاقد تأسیسات آب شرب و بهداشتی است، اضافه کرد: در دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ریزی برای آبرسانی به بیش از 2 هزار و250 روستای استان صورت گرفته است.
وی افزود: این در حالی‌ست که شرکت آب و فاضلاب برای تعداد 930 روستای فاقد و یا دچار تنش آبی آبرسانی به صورت سقایی انجام می‌دهد که نشان‌دهند این است که نظام حتی روستاهای فاقد آب نیز در حد توان خدمات آبرسانی ارائه می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تعداد 105 روستای جدید به شبکه آبرسانی متصل شده‌اند که نشان از عظمی راسخ و سراسری برای آبرسانی به روستاهای محروم استان است.