کد خبر: 1999
شنبه , 12 آذر 1401 - 15:33
سلام سنندج به آب با کیفیت

4ماه زودتر از آنچه وعده داده شده بود، مردم شهر سنندج مرکز استان کردستان به آب با کیفیت رسیدند. تنها ظرف مدت 20ماه طرح آبرسانی از سد آزاد به بهره‌برداری رسید تا دست‌کم یکی از مطالبات شهروندان ساکن مرکز استان کردستان برآورده شود.

به گزارش مهرگان پرس، پیش از این مردم سنندج از کیفیت آب شرب گلایه داشتند. گفته می‌شد آب تامین شده از سد قشلاق کیفیت لازم را نداشت و بدبو و نامطبوع بود. تلاش برای بهبود کیفیت آب شرب اما با یک تغییر در منبع تامین آب شرب سنندج صورت گرفت و این بار سد آزاد به‌عنوان تامین‌کننده آب شرب سنندج انتخاب و عملیات آبرسانی در 20 ماه انجام شد. اما مسیر انتخاب شده سخت، کوهستانی و پردردسر به‌نظر می‌رسید و این نگرانی را تقویت می‌کرد که آبرسانی از سد آزاد در زمان تعیین شده به نتیجه نرسد. افزون بر این پمپاژ آب به ارتفاع 480 متری و نصب لوله‌های فولادی در دل کوهستان و مسیر صعب‌العبور به قطر 1200 تا 1400 میلی‌متر این فرضیه را تقویت می‌کرد که مدت انتظار مردم سنندج برای دسترسی به آب شرب باکیفیت و خوش‌بو طولانی‌تر از تحقق وعده دولت خواهد بود.
اما پنجشنبه گذشته کیفیت و کمیت آب مورد نیاز شهر سنندج با اجرای طرح تامین آب این شهر در استان کردستان با هزینه 850 میلیارد تومانی افزایش یافت تا شهروندان این استان مرزی دست‌کم تا دو دهه آینده، نگران تنش آبی نباشند.
طرح تامین آب سنندج از طریق سد آزاد در حالی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید که هدف نخست آن حذف طعم و بوی نامطبوع از آب شرب شهروندان سنندجی بود. این طرح پیش از دولت سیزدهم فقط 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به‌گفته محرابیان، طرح آبرسانی به شهر کردنشین سنندج با تأکید رئیس‌جمهوری در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسید. وزیر نیرو با تأکید بر اینکه آب کلید توسعه ظرفیت‌های استان کردستان به‌شمار می‌رود، افزود: مردم استان در حوزه تأمین منابع آب با کیفیت تقاضا‌های به حقی داشته‌اند و باتوجه به بارش‌های مطلوبی که در این استان وجود دارد، لازم بود با استفاده ازاقداماتی در مسیر توسعه کردستان انجام شود.
وی تأکید کرد: یکی از طرح‌های اولویت‌دار استان در حوزه آب، طرح بزرگ آبرسانی به سنندج بود که بیشترین خواسته مردم نیز مرتبط با همین طرح بود، زیرا سابق بر این آب شرب شهر سنندج از سد قشلاق تأمین می‌شد و آب آن سد به‌خاطر تغذیه‌گرا شدن دچار مشکلاتی مانند بو و طعم بد شده بود.
محرابیان با اشاره به اینکه در ابتدای سال‌جاری پروژه آبرسانی به سنندج فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشت، اعلام کرد: در طول هشت ماه گذشته عملیات نهایی کردن پروژه به‌صورت ویژه پی‌گرفته شد و حالا شاهد بهره‌برداری از این طرح هستیم که به‌صورت معناداری کیفیت و کمیت آب سنندج را ارتقا خواهد داد.
وزیر نیروی دولت سیزدهم اعلام کرد: هم‌اکنون آب شرب سنندج از دو تصفیه‌خانه شماره یک و دو تأمین می‌شود که تصفیه‌خانه شماره یک راه‌اندازی شده و ۶۰ درصد از آب شرب شهر از طریق منابع آبی جدید تأمین می‌شود و در ادامه با تخلیه کل شبکه از آب شرب سد قشلاق، شاهد بهبود کیفیت و کمیت آب در کل شهر خواهیم بود.
رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شهر سنندج با بیان اینکه کوتاه کردن زمان تکمیل طرح آبرسانی به سنندج از مصادیق کار مجاهدانه و انقلابی است، گفت: معتقدیم همین مدل و روش را می‌شود در دیگر نقاط کشور هم دنبال کرد تا کارها سریع‌تر به نتیجه برسد.
وی افزود: دولت مردمی از ابتدا اعلام کرد که به‌دنبال آغاز پروژه جدید نیست و تمرکز خود را بر تکمیل کارهای عقب‌مانده قرار می‌دهد زیرا ناتمام ماندن آنها مردم را رنج می‌دهد.

وداع با آب بدبو
طرح خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به‌معنای وداع مردم این شهر با آب بدبو و مزه است. مسیر این پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر را شامل می‌شود. به‌گفته محمد فرهاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم‌اکنون سنندج دارای دو تصفیه‌خانه است، تصفیه خانه شماره یک با ظرفیت اسمی ٧٣٠ لیتر بر ثانیه که به ظرفیت ١٢٠٠ لیتر بر ثانیه ارتقا داده شده، از سال ١٣٦٢ وارد مدار بهره‌برداری شده است.
او همچنین ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه شماره 2 را ١٢٠٠ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: این تصفیه‌خانه در سال ١٣٩٤ وارد مدار بهره‌برداری شده است.
کریم شیبانی یکتا، مدیرعامل شرکت آب‌نیرو اعلام کرد: این طرح یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نیرو بوده است که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی و با تلاش قریب به ۶۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی که اکثرا بومی استان کردستان بوده‌اند، به مرحله بهره‌برداری رسیده تا مردم شهر سنندج از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح در دولت سیزدهم شتاب قابل توجهی یافت به‌گونه‌ای که ۸۰ درصد پیشرفت پروژه مربوط به یک سال گذشته است، افزود: در بهره‌برداری از سامانه‌های انتقال آب سد آزاد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ به ۲ اتمسفر، برای نخستین‌بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است.