کد خبر: 1562
پنجشنبه , 25 فروردین 1401 - 18:09
سنندج به عنوان پایتخت توت فرنگی کشور معرفی شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به تولید بیش از ۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان گفت: باید شهر سنندج به عنوان پایتخت توت فرنگی کشور معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس از سنندج، پیمان اسکندری در دومین جلسه هماهنگی جشن ملی برداشت توت فرنگی کردستان با بیان اینکه این رویداد در هفته آخر اردیبهشت ماه برگزار می شود، اظهارکرد: باید این رویداد به عنوان یک مراسم ملی در کشور مطرح و هر ساله در این تاریخ  برگزار شود.
وی افزود: جشن ملی برداشت توت فرنگی کردستان در سنندج با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت های استان کردستان به منظور توسعه این محصول انجام خواهد شد و باید با تمام توان از برند توت فرنگی کردستان حمایت کنیم.
 وی با بیان اینکه سالانه در کشور 96 هزار تن توت فرنگی تولید می شود خاطرنشان کرد: کشاورزان استان کردستان سالانه  60 هزار تن توت فرنگی یعنی بیش از ۶۲ درصد توت فرنگی کشور را تولید می کنند.
 تثبیت جایگاه توت فرنگی کردستان در کشور


اسکندری با تاکید بر تثبیت جایگاه توت فرنگی کردستان در کشور اظهار کرد: در این رویداد با برگزاری سمینار های تخصصی، جشنواره ها، گردشگری کشاورزی، معرفی ارقام جدید، دعوت از تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران و نیز درگیر کردن تمام بخش های دولتی و تشکلهای بخش کشاورزی استان سعی در تثبیت و ارتقا  و معرفی برند توت فرنگی کردستان خواهیم کرد.
وی با اشاره به ماندگاری کم محصول توت فرنگی و مشکلات نگهداری محصول تصریح کرد: ما از سرمایه گذاران و تجار در راستای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیز صادرات این محصول حمایت خواهیم کرد.
وی یاداور شد: با هماهنگی که با شورای شهر سنندج و شهرداری صورت گرفته محیط شهر سنندج متناسب با این رویداد فضا سازی خواهد شد.
توسعه کشت گلخانه ای توت فرتگی


رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر توسعه کشت گلخانه ای این محصول در استان تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط مناسب بازار و قیمت مناسب آن می توان تولید توت فرتگی را در تمام فصول سال انجام  داد.
اسکندری کشت قراردادی محصول توت فرنگی را،  راه حل اساسی برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان دانست و تصریح کرد: باید تشکل های بخش کشاورزی در این حیطه ورود پیدا کنند و ما نیز به جد ازآنها حمایت خواهیم کرد.
وی این رویداد را فرصت مناسبی برای جذب گردشگر به استان دانست و تصریح کرد: انتظار داریم اداره کل میراث فرنگی و گردشگری استان و نیز بخش های خصوصی در این رویداد  مهم مجموعه اتاق بازرگانی سنندج و جهاد کشاورزی استان را حمایت کنند تا به در بهترین نحو ممکن جشن ملی برداشت توت فرنگی کردستان برگزار شود.