ظرف سه تا چهار سال سد تنگ معشوره به بهره‌برداری خواهد رسید

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ظرف سه تا چهار سال سد تنگ معشوره به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش مهرگان پرس،مهندس بهروز مرادی  اظهار کرد: در سیلاب ۹۸ خسارات سنگینی به پایین دست سد تنگ معشوره و منطقه پلدختر وارد شد.

وی افزود: این خسارات به دلیل عدم وجود چنین  مخازنی در بالا دست بوده است.

معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: یکی از نقش های مهم سد تنگ معشوره اندازی تله‌اندازی سیلاب تا میزان ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که مجوز آن را اخذ کردیم.

مرادی بیان کرد: یکی از اهداف دیگر سد تامین آب شرب و صنعت منطقه کوهدشت است و قسمتی هم نیز برای بخش کشاورزی است که امیدواریم تفاهماتی که با قرارگاه داشتیم  و با وزارت نیرو این سد در دولت سیزدهم به سرانجام برسانیم.

وی عنوان کرد: در سد تنگ معشوره تونل‌ انحراف آن زده شده و منتظر اتمام طراحی فرازبند هستیم که با شروع عملیات اجرایی فرازبند، عملیات اجرایی سد غاز خواهد شد.

معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خاطرنشان کرد: جاده‌های دسترسی را ایجاد کردیم.

مرادی گفت: منابع قرضه را استخراج و دپو می‌کنیم برای عملیات اجرایی؛ که با شروع آن ظرف سه تا چهار سال این سد را به پایان خواهیم رساند.

وی عنوان کرد: میزان تخصیص سد تنگ معشوره با پیگیری‌های فراوان حل  و فصل شد و این سد برای مناطق پایین دست پلدختر و کوهدشت تخصیص دارد.

معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بیان کرد: میزان تخصیص اعلام شده برای سد تنگ معشوره  ۱۸۵ میلیون مترمکعب بوده است که با همین میزان طراحی بدنه سد را انجام خواهیم داد.

مرادی کنترل سیلاب مهار و تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی، تولید انرژی برقابی و گردشگری را از اهداف مهم احداث سد معشوره  بیان کرد و افزود:  در حین اجرای کار سد معشوره،  هفت هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال پیدا می‌کنند و همچنین پس از بهره‌برداری از آن ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

ایسنا