فاز دوم پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس به بهره برداری رسید

در هفته دوازدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، فاز دوم پروژه آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس(با سرمایه گذاری بخش خصوصی) و اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان، با دستور رئیس جمهور و وزیرنیرو از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور معاون آب و آبفای وزیرنیرو و استاندار استان هرمزگان در محل پروژه به بهره برداری رسید.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی آبفای کشور این پروژه‌ها شامل سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه «شمیل» و سه هزار هکتار از شبکه دشت «میناب» و شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل و نیز طرح تامین و انتقال آب شهرک صنعتی میناب(فیروز) امروز با ارائه گزارش «قاسم تقي‌زاده خامسي» معاون آب و آبفا وزير نيرو از محل پروژه به رئیس جمهوري و وزیر نیرو به بهره‌برداري ‌رسید.
اجراي اين پروژه‌ها 436 ميليارد تومان هزينه در برداشته كه 400 ميليارد تومان آن براي سامانه نمك‌زدايي (آب شيرين‌كن) بندرعباس توسط بخش خصوصي و 36 ميليارد تومان ديگر از منابع دولتي براي دو پروژه ديگر سرمايه‌گذاري شده است.
سامانه نمک زدايي (آب شيرين‌کن) بندرعباس به ظرفيت 20 هزار متر مكعب با هدف تامين کمبود آب شهرستان بندرعباس اجرا شده كه 90 هزار نفر را در شهرستان‌های خمير و بندرعباس زير پوشش قرار مي‌دهد.
همچنين طرح تامين و انتقال آب به شبکه گلخانه شميل و سه هزار هكتار از شبکه دشت ميناب و شبکه 500 هکتاری گلخانه شميل با احداث 7 کيلومتر خط لوله فولادی به قطر 900 ميلي‌متر، 52 دستگاه حوضچه شيرآلات آب و تهيه و اجراي 5 كيلومتر لوله پلي‌اتيلن با سرمايه‌گذاري 34 ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيد.
اين طرح به منظور آبياری در بخشي از شبکه شمالي دشت ميناب به مساحت 2 هزار هکتار و شبکه گلخانه شميل به مساحت 500 هکتار، ايجاد زمينه مناسب برای سرمايه‌گذاری جهت توليد فن‌آوری و صادرات محصولات کشاورزی، ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم برای 5 هزار نفر و رونق اقتصادی و بهبود شرايط اجتماعي منطقه، مديريت بهينه منابع آب و خاک دشت ميناب و شميل، کاهش تعارضات اجتماعي ناشي از عدم کفايت آب، جلوگيری از افت سطح آبخوان و حفظ کيفيت منابع آب زيرزميني و فرونشست زمين اجرا شده است.
طرح تامين و انتقال آب شهرک صنعتي ميناب (فيروز) هم شامل احداث خط لوله پلي‌اتيلن به قطر 200 ميلي‌متر و طول 3000 متر، احداث و تجهيز ساختمان ايستگاه پمپاژ به ظرفيت 30 ليتر در ثانيه، احداث 4 دستگاه حوضچه شيرآلات، تامين برق و نصب تجهيزات مربوطه با هدف تامين آب مصرفي شهرک صنعتي تيرور از خط دوم انتقال آب ميناب به بندرعباس با دو ميليارد تومان سرمايه‌گذاري دولتي به بهره‌برداري رسيد.
عمليات اجرايي اين پروژه‌ها در سال هاي 91، 97 و 98 آغاز شده بود.

برچسب های خبر