قرارداد سوآپ گازی ایران را به قطب انرژی منطقه تبدیل می‌کند

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سوآپ گازی سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و آذربایجان می‌تواند منجر به تحکیم ارتباط اقتصادی و سیاسی کشورمان با آسیای میانه شود جمهوری اسلامی ایران شاهرگ اصلی سوآپ گازی است.

به گزارش مهرگان پرس،فریدون حسنوند روز شنبه در جمع خبرنگاران درباره سوآپ گازی سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و آذربایجان افزود: اکنون در حوزه گاز ناترازی وجود دارد این ناترازی بین مصرف و تولید است و می‌تواند برای کشور چه در حوزه مصرف خانگی با آمدن فصل سرما و بارندگی و چه در حوزه صنایع سنگین و نیروگاه‌ها که باید گاز آن‌ها تأمین شود، مشکلاتی به وجود بیاورد.

وی افزود: اکنون شرایط طوری است که باید سعی کنیم نا ترازی فعلی در حوزه گاز را تنظیم کنیم تا تولید بیشتر از مصرف باشد حتی اگر نتوانیم تولید را به بیشتر از مصرف برسانیم باید میزان مصرف و تولید را یکسان کنیم طبیعتاً اجرا شدن این هدف زمان‌بر است.

نماینده اندیمشک در مجلس تصریح کرد: باید به نحوی جلوی ضرر و زیان صنایع سنگین، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های کشورمان را بگیریم تا در شرایط سخت فعلی مشکلی به وجود نیاید و چرخه تولید متوقف نشود به همین دلیل یکی از راهکارها سوآپ گازی است.

ایران می‌تواند با سوآپ گازی و انتقال انرژی به سایر کشورها، نیازهای خود را برطرف کند

رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه توضیح داد: کشور ما در همسایگی برخی از کشورهایی است که تولید گاز بالایی دارند و مصرفشان کمتر از تولید است. بنابراین لازم بود که سوآپ گازی ایجاد شود. به‌طور مثال سال گذشته این سوآپ را با ترکمنستان انجام دادیم و امسال نیز دولت سوآپ گازی سه‌جانبه را پس از بررسی مشکلات به وجود آمده در این زمینه، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان ترتیب اثر داد و قطعاً در فصل جاری از این قرارداد منتفع خواهیم شد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه کشورها می‌توانند از شبکه‌های انتقال گاز ایران از ترکمنستان به سایر نقاط ازجمله آذربایجان و ارمنستان استفاده کنند، جمهوری اسلامی ایران یک پل کلیدی و شاهرگ حیاتی این سوآپ گازی است. ایران می‌تواند به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حوزه سوآپ و انتقال گاز عمل کند و با این کار نیز بخشی از نیاز گازی کشور تأمین خواهد شد.

حسنوند بابیان اینکه انتقال گاز از ایران تعامل باعث‌ترمیم تعامل  آسیب‌دیده با کشورهای آسیای میانه و مستحکم شدن روابط آن‌ها با جمهوری اسلامی شود، اظهار داشت: حتی سایر کشورها از این سوآپ گازی بهره‌مند می‌شوند و این‌یک کار ارزشمند است اگرچه تمام نیاز ما را برطرف نمی‌کند و ما نیازمند انعقاد قراردادهای دیگری نیز هستیم.

وی درباره اینکه آیا سوآپ گازی سه جانبه ایران، ترکمنستان و آذربایجان ضمانت اجرایی دارد، خاطر نشان کرد: این قرارداد ضمانت اجرایی دارد و یک قرارداد سه‌جانبه است با این‌حال ما به دنبال این هستیم که سوآپ گازی با سایر کشورها نیز در دستور کار قرار گیرد. زیرا تمام نیاز کشور با این قرارداد برطرف نخواهد شد. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها علاقه دارند نیاز خود را از طریق ایران حل کنند ما نیز می‌توانیم از این نقطه قوت بیشترین بهره را ببریم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس به صادرات فرآورده‌های پتروشیمی اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران تاکنون به‌خوبی توانسته فرآورده‌های نفتی خود را صادر کند. در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار درآمدهای پتروشیمی داشته‌ایم که بخشی از این درآمد ناشی از صادرات حوزه پتروشیمی است.

حسنوند خاطرنشان کرد: چشم‌انداز آینده کشور در مورد درآمد از بخش پتروشیمی برای سال ۱۴۰۴، افزایش درآمد حدود ۳۷ میلیارد دلار است همچنین پیش‌بینی‌شده درآمد پتروشیمی در سال ۱۴۰۶ به ۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. اگر این برنامه محقق شود حوزه پتروشیمی عامل تولیدی و صادراتی در بخش فرآورده‌ها خواهد بود و ارزآوری بسیار زیادی برای کشور خواهد داشت. ضمن اینکه تأمین نیاز داخلی در کنار صادرات این محصولات موجب افزایش قدرت ایران در حوزه انرژی خواهد شد.