آماده واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان به بخش خصوصی و شهرداری‌ها هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در نشست افزایش بهره‌وری منابع آب و استفاده از پساب در بخش صنعت، کشاورزی و آبیاری فضای سبز شهرداری‌های استان، آمادگی این شرکت را برای واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان به بخش خصوصی و شهرداری اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهرگان پرس کرمانشاه،رضا داودی در این نشست با اشاره به رویکرد جدید شرکت آبفا استان در راستای سیاست‌های راهبردی و یکپارچه منابع آب و مدیریت بهینه آبهای زیر‌زمینی، گفت: مطابق قوانین مندرج در بند(ت) و (ث) تبصره 8 قانون بودجه 1401 به منظور تأمین مالی طرح‌های فاضلاب و جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و صنایع آب‌بر به روش‌های مختلف تأمین مالی از قبیل بیع متقابل، ماده (56) و... جهت توسعه طرح‌های آب و فاضلاب در شهرهای دارای تصفیه‌خانه فعال فاضلاب یا شهرهایی که تصفیه‌خانه فاضلاب آنها در حال احداث است، با تعدادی از متقاضیان بخش خصوصی در این مناطق وارد مذاکره شده‌ایم.
به گفته وی، زمینه واگذاری پساب فاضلاب شهر اسلام‌آبادغرب به شرکت پتروشیمی این شهرستان به منظور اجرای سیاست‌های راهبردی یکپارچه منابع آب و مدیریت بهینه آب‌های زیرزمینی انجام و انعقاد تفاهمنامه همکاری با این شرکت نیز نهایی شده است.
داودی حجم پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌های موجود فاضلاب در استان را حدود 42 میلیون مترمکعب و حجم پساب قابل واگذاری آنها را حدود 29 میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآورشد: با تکمیل و در مدار بهره‌برداری قرارگرفتن 5 تصفیه‌خانه فاضلاب در سال 1402 حجم پساب تولیدی به بیش از 50 میلیون مترمکعب و حجم پساب قابل واگذاری به بیش از 35 میلیون مترمکعب خواهد رسید.
مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه تأکید کرد: در راستای سیاست‌های وزارت نیرو مبنی بر واگذاری پساب فاضلاب و جایگزین کردن آن با آب شرب، برای توسعه صنعت و آبیاری فضای سبز،  اقداماتی در شهر‌های مختلف استان انجام شده یا در دست انجام است و آماده همکاری با صنایع استان، به ویژه صنایع آب‌بر هستیم.
بنا بر این گزارش در این نشست که در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد، مدیرکل دفتر بحران، مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیران عامل آبفا و آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی حضور داشتند.