به گزارش مهرگان پرس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در مراسم امضای این قرارداد که روز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت) در محل شرکت زامیاد برگزار شد،
کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه در حدود ۲۴ سالی که از شروع برنامه سیانجی گذشته، زیرساختها و جایگاههای مناسبی در این حوزه ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر با ۲۳۶۰ جایگاه در کل کشور ظرفیت عرضه ۴۰ میلیون مترمکعب در روز وجود دارد. البته رکود مصرف افت داشته و در فروردین به ۱۶ میلیون مترمکعب رسید.
ویسکرمی با اشاره به مصرف روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین، تصریح کرد: میزان مصرف بنزین افزایش قابل توجهی دارد و یکی از راههایی کاهش یا توقف رشد مصرف بنزین، تقویت صنعت سیانجی است.
وی ضمن تشکر از گروه خودروسازی زامیاد که پای کار تولید خودروهای سیانجی مانده است، گفت: وانتنیسانهایی که در سطح کشور تردد دارند، سهم قابل توجهی در جا به جایی بار دارند اما مصرف زیادی هم دارند و اگر بتوانیم خودروهای پرمصرف همچون خودروهای باری را به دوگانهسوز تبدیل کنیم، هم سبد سیانجی تقویت میشود و هم در کاهش و کنترل مصرف بنزین مؤثراست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به این قرارداد مشترک، اظهار کرد: بر اساس این قرارداد ظرف مدت یک سال، ۳۰ هزار خودروی وانت دوگانهسوز تولید و به ناوگان حمل و نقل کشور وارد میشود: ارزش این قرارداد ۱۸.۵ میلیون دلار است که از محل صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف بنزین و در راستای ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اجرا میشود و طرح تبدیل و تولید خودروهای دوگانهسوز یکی از طرحهای موفقیت آمیز در حوزه اجرای ماده ۱۲ رفع موانع تولید است.
وی با بیان اینکه در راستای اجرای این قانون تاکنون ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو دوگانهسوز تولید و تبدیل شده است، افزود: هر میزان بتوانیم تعامل بیشتری با شرکتهای خودروساز داشته باشیم و خودروهای دوگانهسوز بیشتری تولید شود، کمک بیشتری به اقتصاد کشور خواهد شد.
ویسکرمی با اشاره به ظرفیت تولید شرکت زامیاد در تولید خودروهای دوگانهسوز، افزود: امیدواریم که طبق برنامه و بعد از یک سال این ۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید و صرفیجویی ناشی از آن در مصرف بنزین حاصل شود. طبق برآوردها صرفهجویی ناشی از فعال شدن این ۳۰ هزار خودرو ۲۲۰ میلیون لیتر بنزین در سال خواهد بود که معادل ۹۰ میلیون دلار صرفهجویی برای اقتصاد کشور است. اگر این عدد را با رقم ۱۸/۵ میلیون دلار این قرارداد مقایسه کنیم متوجه اهمیت آن خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به مشکلاتی که در گذشته برای تأمین نقدینگی چنین طرحهایی وجود داشته است، گفت: این همکاریها در ۱۴۰۴ استمرار دارد و در صورت موفقیت تا ۱۴۰۵ میتوان این قرارداد را تمدید کرد و یا افزایش داد.
ویسکرمی با اشاره به کیت خودروهای دوگانهسوز استفاده شده روی خودروهای وانتنیسان شرکت زامیاد، افزود: در این کیتها نسل ۴ و از آخرین تکنولوژی روز به کار گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه در صورت فراهم بود شرایط و آمادگی از طرف دیگر خودروسازها میتوان برای تولید تاکسی دوگانهسوز و کامیونتهای دیزلی دو گانهسوز هم وارد عمل شد و روی حمل مسافر و بار درون و برون شهری برنامه ریزی کرد.
همچنین، سعید رحمانسالاری، مدیر طرح سیانجی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم در این نشست با بیان اینکه ارتباط و تعامل خوبی برای اجرای این طرح با خودروسازان وجود دارد، گفت: مجموعه ما در اجرای این طرح مصمم است و دست یاری را به سمت خودروسازان دراز میکنیم تا در مدتی کوتاه برنامه تنوع در سبد سوخت کشور اجرایی شود.
رحمانسالاری در عین حال تأکید کرد: یکی از اهداف مهم در این قرارداد در کنار تولید خودروهای دوگانهسوز، اصلاح و به روز رسانی زیرساختها و افزایش خط تولید در این گروه خودروسازی بوده است تا در سال آینده با عددی بالاتر از این ۳۰ هزار دستگاه بتوانیم قرارداد را تمدید کنیم.
وی افزود: همچنین میتوانیم در بخش تبدیل خودروهای دیزلی به روش DDF هم همکاری داشته باشیم. در حال حاضر تدوین استانداردهای این موضوع در حال پیگیری است و چنانچه مایل باشید میتوانیم پایلوت این طرح را با شرکت زامیاد پیش ببریم.
براساس این گزارش، علی شیخزاده، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این مراسم با ابراز خوشبینی نسبت به امضای این قرارداد و اهتمام مجموعه شرکت ملی پخش، گفت: امضای این قرارداد به معنی عزم و اراده در مجموعه صنعت نفت است.
اگر واقعا به دنبال راهحلی برای برونرفت از مشکلات ناترازی سوخت هستیم باید این اقدامات اجرایی شود و جسارت تصمیمهای بزرگ را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای اجرای چنین اقداماتی حاکمیت باید مشوقهایی را برای بنگاههای اقتصادی قائل شوند، افزود: در این مورد سفارش ۳۰ هزار دستگاه برای ما اقتصادی خواهد بود و از سوی دیگر برای مصرف کننده هم باید صرفه داشته باشد تا مثل پروژه خودروهای برقی ناموفق نماند.
در ابتدای این نشست، داریوش گلمحمدی، مدیر عامل شرکت زامیاد با اعلام این که برنامه تولید خودروهای سیانجی این شرکت در سال جاری ۶۴ درصد افزایش داشته و از ۲۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه به ۳۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است ، افزود: برنامه اصلی ما افزایش ۸۰ درصدی بوده است اما با توجه به برنامه تعهدات و محدودیتها تصمیم گرفته شد با همین رقم ۶۴ درصد پیش برویم.
وی با اشاره به برخی چالشهای این شرکت در تولید خودروهای دوگانهسوز، گفت: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه، کاتالیست و برخی اقلام دیگر مثل ECU دوگانه، ریل سوخت، مخزن و … را خودمان با مشکلات زیادی تأمین میکنیم. همچنین در تأمین برخی اقلام مثل منیفولد هوا با کمبود مواجه هستیم.
گلمحمدی با ابراز خوشحالی از اجرایی شدن این قرارداد، افزود: سالهاست که شرکت زامیاد در تولید خودروهای دوگانهسوز فعال است اما این حمایت صورت نمیپذیرفته بود و پیگیری و اجرای آن در این دولت جای خوشحالی دارد.
وی با بیان اینکه این طرح حمایتی در مدیریت نقدینگی شرکت و اقتصادی شدن این طرح تأثیر زیادی دارد، گفت : سالانه ۵۰ هزار خودرو نیسان در زامیاد تولید میشود و این خودروی روزیرسان سهمی مهم در زندگی اقشار مردم دارد و امیدواریم با این طرح اثرگذار، کاهش مصرف سوخت را هم شاهد باشیم.