کد خبر: 3079
سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403 - 22:11
بی بی ماه؛ بانویی نام¬آور و نان¬آور

یادداشت فاطمه عزیزپوریان در خصوص زنی 52 ساله که مادر ی را در حق زنان اطراف خود تمام کرد

به گزارش مهرگان پرس،مهربانی در کلامش موج می­زند و مرا یاد مهربانی­های بی مثل ومانند مادرم می‌اندازد؛ برای زنان بی سرپرست و خود سرپرست لنجان در قامت یک قهرمان است. رنج و گنج را باهم تجربه کرده و دلی به وسعت دریا دارد. گویی از همان بدو تولدش پیدا بوده که هم بزرگ و هم قرار است برای جمعیت کثیری مادری کند که نامش را بی بی ماه برگزیدند. بی بی­ماه بهرام زاده اهل لنجان فولادشهر اصفهان، شیرزنی که ایستادن را به تمام معنا صرف کرده و مادری که تاروپود مهربانی را بهم گره زده تا به زنان دیارش هم درس ایستادگی بدهد هم درس مردم داری. بانویی پرتلاش و توانگر که حق مادری را نه تنها برای چهارفرزند خودش که برای زنان و دختران بسیاری ادا کرده است.

52سال سن دارد اما هم کلامش که می­شوی واز مسیر زندگی و دغدغه هاش می­گوید گویی حکایت از یک قرن تجربه دارد. از بی بی ماه گفتن سخت است چرا که نمیدانی از کجا شروع کنی، از همتی که در زندگی خود و اطرافیان داشته یا از عزم راسخی که برای بهتر شدن همنوعانش به وسع و توان خود به کار گرفته، اما این را خوب می­دانم که بی بی ماه شیرزنی از زنان لر سرزمینم است که ذاتا دغدغه مند است. از همان نوجوانی، زمانی که در میانه دهه دوم زندگیش بود با کمک­رسانی در پشت جبهه، شروع به فعالیت­های اجتماعی و فرهنگی کرد. پخت نان، بسته­بندی موادغذایی و لباس برای اعزام به جبهه، برگزاری کلاس­های آموزشی فرهنگی و...

اما این کارها بی بی ماه را قانع نکرد و در سال 85 شرکت تعاونی میثاق بانوان را با هدف حمایت از زنان بی­سرپرست و خودسرپرست راه­اندازی کرد. از انگیزه­اش برای این کار که پرسیدم لهجه شیرین لری را چاشنی کلامش می­کند و می­گوید: اینها همگی درسی است که از پدرم آموختم، مردمدار بود و دغدغه همه را داشت و من هم با همین سبک بزرگ شدم. درکنار کارهای شرکت، کلاس قرآن، نهج البلاغه، اخلاق و...هم برگزار می­کرد. اما مگر می­شود بی بی ماه به همین کارها اکتفا کرده باشد، دو سال بعد چند چرخ خیاطی را به طور امانی در اختیار تعدادی از زنان بی سرپرست قرار می­دهد وشروع به تولید انواع پوشاک و سرویس خواب می­کند. با گسترش کار، بانوان بیشتری را مشغول به کار و در بخش­های مراقبتی، خدماتی و طبخ غذاهای سنتی هم فعالیتش را شروع می­کند، در سال90هم خیریه شان را برای یاددادن ماهیگیری و نه دادن ماهی به همین زنان ثبت می­کند.

هرچقدر بیشتر از کارهایش می­گوید از بودن این چنین زنان راست قامتی بیشتر احساس شوروشعف می­کنم و هرچه جلوتر می­روم بیشتر احساس می­کنم که انگار همه چیز دست به دست هم داده تا از هر طرفی کار ودغدغه­ای به دغدغه­مندی این بانوی فعال اضافه شود اما این بار از جنس ترک اعتیاد زنان.

می­گوید عید سال 92 بود که پشت در منزلشان یک خانم جوان با سرووضعی کثیف ونامرتب افتاده و به ظاهر فوت شده بود، اما بعد از چنددقیقه فهمیدم که زنده است. او را سریع به بیمارستان رساندم ووقتی که متوجه شدم اعتیاد دارد برای ترک به اصفهان بردم. گویی دست روزگار در کار بوده و می دانسته که بی بی ماه از کنار این اتفاق به راحتی نمی­گذرد، ترک اعتیاد آن بانوی جوان تلنگری برای تاسیس مرکز ترک اعتیاد می­شود و بی بی ماه آستین­ها را دوباره بالا می­زند.

راهبرکانون همیاری اجتماعی میثاق بانوان که گام به گام زندگی، اصولی که از پدر آموخته و حمایت های همسر را به دنبال دارد، می­گوید: سال 93موفق به راه­اندازی کمپ ترک اعتیاد شدیم و تاکنون بیش از1500کارتن خواب و معتاد متجاهر را بستری، ترک و حتی مراقبت­های بعد از ترک را نیز انجام دادیم.

همه بی بی­ماه را می­شناسند و با احترام از او یاد می­کنند، یک بانوی نام­دار است، زنی که به معنای خاص، معرفت را در حق خانواده­های آسیب­دیده از درد اعتیاد تمام کرده، تنها دغدغه­اش زندگی شخصی خودش نیست ودغدغه همه دختران جوان و بانوانی را داردکه امروز به نوعی در کنار هم قرار گرفته اند. تمام کارهایش رنگ و بوی مادری دارد، مادری برای دختری که مسیر را غلط رفته و حالا کنارش قرار گرفته که دیگر طرد نشود وبه مسیر درست برگردد.

حسابی خود را درگیرکارهای مختلف کرده و برای بانوان، آموزش رایگان کلاس­هایی همچون خیاطی و صنایع دستی برگزار می­کند و به نوعی به فکرتوانمند شدن آنهاست.

در سال93 با الگوی تعالی اجتماعی رسالت آشنا می­شود و بعد از چند سال فعالیت، کانون همیاری اجتماعی میثاق بانوان را شکل می­دهد. این بار نیز نقشه­ای دیگر در سر دارد و می­خواهد برای زنان بی­سرپرست کارو کسبی راه بیاندازد، با همراهی سازمان های رهیاری نهاد مردمی رسالت و حمایت شرکت فولادشهر به عنوان حامی 12هسته کارآفرینی اجتماعی پوشاک، شناسه گرفتند و درحال حاضر12نفر به طور ثابت و حدود 70 نفر به طور شناور در این هسته­ها مشغول کار هستند.

می­گوید اگر خاطرات زندگیم را بنویسم کتابی قطور می­شود که پستی و بلندی­های زیادی را در خود جای داده اما هر خاطره تلخش تلنگری برای شروع بهتری برای من بوده است. بی بی ماه دفتر خاطرات ذهنش را ورق می­زند و می­گوید چند سال قبل برای راه­اندازی کارگاه خیاطی با یک نفر شریک شده و تعدادی را دعوت به کار کردیم همه چیز مهیای کار بود و می­خواستم اولین لباسی که برش داده بودم را بدوزم که شریکم تمام چرخ­ها را برد و اندوه کار برای من ماند. خیلی گریه کردم و غصه خوردم اما شاید همان اتفاق من را از قبل قویتر کرد و مصمم­تر برای ماندن در کنار زنانی که به این کار امید داشتند. و حالا هم درکنار بانوانی که نیازمند شغل و یا نان آورخانواده شان هستند با صدای چرخ خیاطی و امیدی که از روزهای بهتر می­دهد با هم سر می­کنیم.

معصومه سادات دانشجو است و علاقمند به طراحی لباس، اما چون چرخ خیاطی و ابزار کاری در اختیار نداشت شاید باید فعلا علاقه­اش، برایش آرزو می­شد اما آشنایی با بی بی ماه همه چیز را برای معصومه تغییر داد و در حال حاضر هم درس می­خواند و هم مشغول به کار است. یکی دیگر از بانوان جوانی که در کارگاه­های خیاطی میثاق بانوان مشغول به کار است می­گوید بعد از دزدیده شدن چرخ خیاطی و ابزار کارم بیکار شدم وبیکاری هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ اقتصادی اذیت کننده بود. در یکی از جلسات با بی بی ماه آشنا شدم و با همراهی سازمان­های رهیاری ابزار کار تهیه کردم و الان برای من صدای چرخ خیاطی صدای آهنگ زندگی و آرامبخش است.

بی بی ماه خیلی سال است که دیگر راهش را پیدا کرده و سختی مسیر برای او دیگر معنی ندارد، او عاشق این حجم از کار و دغدغه­مندی اجتماعی است. جلوگیری از500 طلاق حتمی، اعزام رایگان بیش از3300 نفربه مشهدمقدس، کمک به سیل­زدگان لرستان، خوزستان، کرمان و چهارمحال و بختیاری، آزادی بیش از 20 نفر زندانی و...تنها نمونه­های از دغدغه­مندی وعمل به مسئولیت­های اجتماعی بی بی ماه و مجموعه­اش است.

در حال حاضرکانون همیاری اجتماعی میثاق بانوان 300 نفرعضو دارد و بی بی ماه غیرحضوری بودن فعالیت­ها، دراختیار قرار دادن ابزار به جای پول و برنامه­ریزی درست در مسیر ایجاد اشتغال را روشی اصولی می­داند که سازمان­های رهیاری به کار گرفته و اعتقاد دارد این نوع همراهی کمک شایانی به آنها در این مسیر داشته است.

داشتن شغل و درآمد مستقل برای زنان سرپرست خانواده در شرایط اقتصادی جامعه حال دلش را خوب می کند وامیدواراست با رونق و گسترش کار بتواند به افراد بیشتری خدمت کند. مهمترین رمز موفقیتش را داشتن پشتکار و ناامید نشدن در مواجهه با سختی‌ها می‌داند. می‌خواهد تا حد توانش به فعالیت های اجتماعی خود ادامه دهد و ایمان دارد به هدفش خواهد رسید؛ چون دست خدا را از همان روزهای اول کارش تا به امروز در تمام تنگناها و پیچ‌های سخت کاری به وضوح دیده است .

از بی بی ماه گفتیم، بانویی نام آور ونان آور، مهربان بانویی که به تمام زنان و مادران سرزمینش که به هر دلیلی همسرانشان را از دست داده‌اند ویا نان آور خانواده هستند توصیه می‌کند هیچ وقت دست از تلاش نکشند واستوار بایستند. سال های زیادی از زندگیش را در این عرصه گذرانده و به امید رهایی و آسایش همشهریانش خم به ابرو نیاورده و کماکان امیدوار به فعالیت­های اجتماعیش ادامه می­دهد. به راستی که چه زیبا می­شود گوشه گوشه ایرانمان بی بی ماه­های همچون بی بی ماه بهرام زاده داشته باشیم.