پایان موفقیت آمیز عملیات ساخت بار اول پره‌های توربین نیروگاه رامین

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: عملیات ساخت بار اول پره‌های توربین بخار واحد 320 مگاواتی شماره 6 نیروگاه رامین اهواز با موفقیت در این مجموعه به پایان رسید.

به گزارش مهرگان پرس،"مسعود مرادی" با اعلام این خبر، افزود: در ساختار پیچیده صنعت نیروگاهی دنیا، توربین و متعلقات آن مهم‌ترین تجهیز یک مجموعه نیروگاهی بوده که غالبا تولید یا عدم تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه به میزان سلامت این تجهیز بستگی دارد که بخش مهمی از راهبرد شرکت تعمیرات نیروگاهی رفع دغدغه‌های فنی نیروگاه‌های متنوع کشور از محل این تجهیز حیاتی بوده است .
وی با اشاره به نیاز نیروگاه حرارتی رامین به این تجهیز حساس در مدت زمان کوتاه، ادامه داد:  طولانی شدن زمان ساخت و تحویل توسط کشور روسیه بعنوان سازنده خارجی این نیروگاه که بیش از هشت ماه به طول می‌انجامید و به دنبال آن تاکید مدیریت ارشد صنعت برق حرارتی کشور در ساخت و بومی کردن دانش آن در داخل، عملیات ساخت بار اول پره‌های ردیف 29 واحد شماره 6 نیروگاه رامین با تلاش متخصصان این شرکت و بهره گرفتن از ماه‌ها مطالعه و پژوهش ساخت داخل، تست مکانیکی و نصب برروی دیسک توربین با موفقیت انجام و تحویل نیروگاه رامین اهواز شد.
مرادی در خصوص رفع چالش‌های فنی و مهندسی تمامی نیروگاه‌های کشور اعم از گازی، بخار و سیکل‌ترکیبی در ساخت  انواع پره‌های توربین، اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور از حیـث تیپ و نوع تجهیزات نیروگاهی بسیار متنوع بوده ولی امکان ساخت انواع پره‌ها در هرکلاس و مدلی در سریعترین زمان ممکن و با صرفه اقتصادی یک سوم در کارگاه‌های تخصصی این شرکت امکان‌پذیر است.
وی تاکید کرد: دانش ساخت تجهیزات توربین با توجه به پیچیده بودن و تکنولوژی و دانش بالای آن، معمولا تعویض و تعمیر آنان با این میزان وسعت و حساسیت بدون حضور سازنده امکان‌پذیر نبوده اما با کمک مهندسان ایرانی در شرکت تعمیرات نیروگاهی توانستیم این تعویض و نصب را در مدت 45 روز و در واقع کمتر از یک پنجم زمان استاندارد جهانی  و کاملا مشابه قطعات خارجی انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی در پایان در زمینه صرفه‌جویی ارزی اجرای این پروژه، بیان کرد: بر اساس برآوردها توانستیم از محل فعالیت‌های این پروژه از خروج  بیش از 600 هزار یورو ارز از کشور جلوگیری کنیم.

پاون