توسعه صنایع تولیدی کردستان گامی بزرگ برای اشتغالزایی

اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان به همین مناسبت درروز صنعت و معدن اقدام به برگزاری تور خبری در راستای معرفی صنایع بزرگ فعال در استان کرد که در گام اول خبرنگاران از مجتمع لاستیک بارز کردستان و در گام دوم از شرکت سپهر صنعت آرتا که در زمینه تولید کنستانتره آهن فعالیت می کند، بازدید به عمل آوردند.

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج، کاوه مفاخری مدیرعامل کارخانه لاستیک بارز کردستان با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تولید در کارخانه بارز استان 36 هزار تن در سال است، اظهار کرد: در تلاشیم تا ظرفیت اسمی تولید لاستیک بارز استان را به 40 هزارتن در سال توسعه دهیم. وی ابراز امیدواری کرد، با حمایت مسئولان بتوانیم طرح توسعه لاستیک بارز استان را به 50 هزار تن افزایش دهیم که بیش از 300 نفر دیگر اشتغال به ظرفیت اشتغال این کارخانه اضافه می‌شود.

مدیرعامل لاستیک بارز کردستان، لاستیک بارز استان را بزرگترین تولید کننده تایر رادیال کشور دانست و اضافه کرد: 30 درصد مواد اولیه تایر وارداتی و 70 درصد داخلی است و برای تامین مواد اولیه وارداتی نیازمند تامین ارز هستیم.   مفاخری اضافه کرد: با جذب جوانان نخبه و توجه به سرمایه انسانی در این کارخانه، شاخص‌های بزرگی در صنعت تایر کشور رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: برای تحقق فاز توسعه بارز استان نیازمند تامین تسهیلات از محل منابع استانی هستیم که نیاز است مسئولان در این راستا ما را حمایت کنند.   افزایش اشتغال در شرکت کنسانتره آهن در دستور کار است واحد تولید کنسانتره سنگ آهن کردستان نیز از دیگر واحد‌های تولیدی در استان است که با وجود نیروهای جوان و بومی استان سالانه زمینه تولید 300 هزار تن کنسانتره سنگ آهن را فراهم می‌کند.

سجاد عینی مدیر اداری و منابع انسانی این شرکت گفت: حدود 160 نفر اشتغال در این واحد تولیدی فراهم شده است که از طریق شرکت صنعت سپهر حدود 300 نفر فعالیت دارند که در معادن متعلق به این شرکت اشتغال دارند.

وی بیان کرد: از برنامه توسعه شرکت این است که در سنوات آینده تولید آهن اسفنجی و شمش را نیز در دستور کار قرار دهد که یک‌هزار و 800 میلیارد سرمایه نیاز دارد.   وی اعلام کرد: محصولات این شرکت در دو بخش داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بخش داخلی برای فولاد مبارکه اصفهان و در بخش خارجی نیز محصولات شرکت به شرکت‌های چین ارسال خواهد شد.

مدیر اداری و منابع انسانی شرکت کنسانتره  سنگ آهن کردستان اضافه کرد: در سه ماه اخیر نیز این شرکت توانسته 80 هزار تن کنسانتره تولید کند و این مهم بیانگر توان نیروهای جوان فعال در واحد تولیدی کنسانتره سنگ آهن کردستان است اما متاسفانه ظرفیت تولید این شرکت جوابگوی معادن استان نیست و باید از شرکت‌های دیگر سنگ آهن خریداری شود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین خواستاریم در راستای توسعه این شرکت برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد که شرکت تاکنون تسهیلاتی از دولت دریافت نکرده اما برای توسعه شرکت نیاز به دریافت تسهیلات است. گرچه هنوز برای تحقق اهداف در زمینه تولید و مهار تورم نیاز به تلاش مضاعف مسئولان و مردم است و هستند واحدهایی که در این استان هنوز راکد مانده‌اند، اما سرمایه انسانی مهمترین مولفه برای توسعه، تولید و در نهایت ایجاد اشتغال است که در استان کردستان بواسطه نیروهای بومی،توانمند و تحصیلکرده می‌توان چرخ‌های استان را پرسرعت‌تر از همیشه به حرکت درآورد و در این مسیر باید بخش خصوصی، بخش دولتی و همچنین بانک‌ها در کنار هم بتوانند برای تحقق این مهم همت گمارند.

گفتنی است:در تقویم رسمی کشور ما روز یکم تیرماه به عنوان روز اصناف و دهم تیر روز صنعت و معدن نام‌گذاری شده و این دهه به نام دهه تولید و تجارت شناخته می‌شود، این مهم حرکتی برای تحقق شعار سال و تبیین صحیح دستاوردهای ارزشمند حوزه تولید و تجارت است.در سال 1388 با سفر مقام معظم رهبری به کردستان، طرح‌های بی‌شماری در این استان به تصویب و عملیاتی شد که راه‌اندازی کارخانه لاستیک بارز یکی از برکات سفر معظم‌له به استان بود که با تامین زمین، احداث ساختمان، تامین تاسیسات و تجهیزات در سال 91 با پنج نفر نیرو آغاز به کار کرد و اکنون با داشتن بیش از 900 نیرو فعالیت دارد.