حاضر به تبادل دانشجو و استاد با سایر کشورها هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بر دیپلماسی علمی تاکید داریم،خاطرنشان کرد: دانشگاه سبطین درشهر کربلا توسط دانشگاه علوم‌پزشکی تهران راه‌اندازی شد. کشور عراق،تمام هزینه‌ها را پرداخت کرد و ما نیروی انسانی را تامین کردیم. ما حاضر به تبادل دانشجو و استاد با سایر کشورها هستیم. همچنین پذیرای دانشجویان بین‌الملل هستیم چرا که ظرفیت خالی در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد.

به گزارش مهرگان پرس،دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست هم‌اندیشی اعتباربخشی آموزش پزشکی که صبح امروز ۲۳ اردیبهشت ماه در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در ۴۴ سال گذشته در حوزه آموزش و سلامت، اظهار داشت:  در این مدت اقداماتی متعددی در حوزه اعتباربخشی، برنامه‌ریزی آموزشی و درمان نیز انجام شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست‌ها و حرف‌های ما در وزارت بهداشت با سیاست‌ها و حرف‌های فدراسیون جهانی آموزش پزشکی نزدیک است، تصریح کرد: برنامه های ما در حوزه اعتباربخشی اجرایی شده است. ما آموزش پزشکی را به عنوان یک کار زیربنایی می‌دانیم و مطالعات زیادی در  عرصه اعتباربخشی داشته‌ایم. تلاش کرده‌ایم که مطالعات خود را در عرصه اعتباربخشی اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه اعتباربخشی در حوزه آموزش پزشکی ایران در دو وجه «برنامه‌ای» و «موسسه‌ای» انجام می‌شود،تصریح کرد: نه تنها در عرصه اعتباربخشی بلکه در زمینه برگزاری امتحانات و ارزیابی هم به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امتحان جامع علوم‌پایه و امتحان نهایی که توسط اعضای بورد برگزار می‌شود بخشی از مراحل ارزیابی هستند، در خصوص برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها گفت: مجموعه دروسی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود،منطبق با نیاز جامعه است‌.

در زمینه سلامت موفق هستیم

وی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در کشور گفت: پیش از انقلاب، امید به زندگی در ایران حدود ۵۰ سال بود اما در حال حاضر بیش از ۷۵ سال است‌. همچنین در زمینه‌هایی مانند کاهش مرگ و میر نوزادان موفق بوده‌ایم. بیماری سرخک و سرخچه را به طور کامل از بین‌برده‌ایم و بیماری‌هایی مانند فلج اطفال و مالاریا رو به پایان است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در زمینه کنترل کووید۱۹ هم موفق بوده‌ایم و ۶ واکسن علیه این بیماری تولید کردیم. ایران، تنها کشور منطقه است که موفق به ساخت واکسن علیه کووید۱۹ شده است.

وی با اشاره به ادغام آموزش پزشکی در ایران گفت: حدود ۳۸ سال پیش، نظام آموزش در نظام سلامت ادغام شد. پیش از این ادغام، در ارائه خدمات به مردم ناتوان بودیم اما پس از ادغام آموزش در نظام سلامت توانستیم در جهت پاسخگویی به مردم و تامین نیروی انسانی مورد نیاز گام برداریم.

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه در زمینه تربیت پرستار موفق هستیم، گفت: نیروی پرستار آماده به کار داریم اما بکارگیری آنها نیاز به مجوز استخدام دارد. مجوز استخدام،موضوع اصلی است و دانش‌آموختگان پرستاری متقاضی استخدام هستند. همچنین تعداد دانشکده‌های پرستاری، حدود ۲ برابر دانشکده‌های پزشکی است.

بر ارتقاء کیفیت آموزش تاکید داریم

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و فناوری هم موفق هستیم،گفت: ۹۹ درصد داروها در کشور تولید می‌شوند. همچنین ۴۰ درصد تجهیزات مثل ونتیلاتورها، دستگاه سی‌تی اسکن و مانتیورها در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شوند. 

دکتر عین‌اللهی با تاکید بر اهمیت ارتقاء کیفیت آموزشی خاطرنشان کرد: به همین منظور،یک سیستم طراحی کرده‌ایم. سیستم اعتباربخشی به شکل مخروطی است که در راس آن، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار دارد. ضوابط که در «کمیسیون ملی اعتباربخشی» تعریف کرده‌ایم، بسیار سخت‌تر است. پس ازکمیسیون ملی،کمینه اعتباربخشی دانشگاه‌ها قرار دارند که با ضوابط بسیار سختی که در اختیار دارند، مراکز آموزشی را ارزیابی می‌کنند.

وزیر بهداشت درباره جامعه آماری اساتید گفت: ۲۲ هزار استاد در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند که ۹ هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۶۰ درصد از دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ادغام آموزشی به ما کمک کرد که جامع‌نگر باشیم،خاطرنشان کرد: ما در هر استان،یک دانشگاه و یک مرکز جامع سلامت داریم. ۲۰۹ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که سالانه ۹۰۰۰ دانشجوی کارشناسی،. ۱۰۰۰ کارشناس‌ارشد و ۸۵ دکتری در این مراکز دانش‌آموخته می‌شوند.

آموزش مداوم در کانون توجه است

وی تاکید کرد: آموزش مداوم برای تمام گروه پزشکی ضروری است.پزشکان باید در مراکز آموزشی حضور یابند و امتیاز لازم برای تمدید اعتبار مطب به دست بیاورند. 

وزیر بهداشت درباره همکاری ایران با کشورهای گروه پنج گفت: هفته گذشته، میزبان گروهی از کشور پاکستان بودیم. جلسات گروه پنج به میزبانی ایران برگزار می‌شود و ۳ همایش طی ۱۸ ماه گذشته برگزار کرده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: از میان برداشتن مرزها در حوزه درمان را باور داریم و سلامت را مختص یک کشور نمی‌دانیم و حاضر به همکاری با تمام کشورها در حوزه سلامت هستیم.

محول‌شدن اعتباربخشی به ایران

وی درباره ظرفیت رشته‌ها توضیح داد: ۲۲۸ رشته محل فوق‌تخصصی،۶۲۸ رشته محل تخصصی،۵۹۴ رشته محل برای مقطع دکتری، ۱۵۵۹ رشته محل برای کارشناسی و حدود ۷۰۰ رشته محل در مقطع کاردانی داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه اعتباربخشی از سوی فدراسیون به ایران  محول شده، گفت: خود را همکار فدراسیون جهانی آموزش پزشکی می‌دانیم و  حاضر به همکاری در حوزه‌های مختلف هستیم. هدف ما این است که برنامه‌های آموزشی در راستای رفع نیازها باشد. 

دکتر عین‌اللهی درباره وضعیت دانشکده‌های پزشکی توضیح داد: پزشک عمومی در تمام ایام سال تربیت می‌شود. حدود ۶۵ هزار دانشجویی پزشکی در ۶۵ دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

بر دیپلماسی علمی تاکید داریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه بر دیپلماسی علمی تاکید داریم،خاطرنشان کرد: دانشگاه سبطین درشهر کربلا توسط دانشگاه علوم‌پزشکی تهران راه‌اندازی شد. کشور عراق،تمام هزینه‌ها را پرداخت کرد و ما نیروی انسانی را تامین کردیم. ما حاضر به تبادل دانشجو و استاد با سایر کشورها هستیم. همچنین پذیرای دانشجویان بین‌الملل هستیم چرا که ظرفیت خالی در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد. 

وی ادامه داد: توریسم سلامت را در کانون توجه قرار داده‌ایم و شرایط خوبی از این منظر در دانشگاه‌ها حاکم است.

دکتر عین‌اللهی در پایان گفت: آموزش پزشکی جزو نظام سلامت کشور به حساب می‌آید و در ذیل این نظام قرار دارد و یک موضوع جدا و مستقل نیست.

نسبت به همکاری با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در عرصه اعتباربخشی خرسندیم

دکتر بهرام عین‌اللهی همچنین در حاشیه نشست هم‌اندیشی اعتباربخشی آموزش پزشکی که صبح شنبه، ۲۳ اردیبهشت در وزارت بهداشت برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتباربخشی آموزش پزشکی از سوی فدراسیون جهانی به ایران محول شده،توضیح داد: واگذاری اعتباربخشی به ایران مایه مباهات است و نسبت به این موضوع خرسند هستیم.

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه برخورداری از اعضای هیئت‌علمی برجسته و فعالیت در عرصه تولید، قدرت نرم ایران به حساب می‌آید، درباره اعتباربخشی پزشکی در ایران گفت: حدود ۱۵ سال پیش،معاونت آموزشی وزارت بهداشت را برعهده داشتم و از آن زمان، اعتباربخشی را آغاز کردیم و به موفقیت دست یافتیم.

وزیر بهداشت درباره ادغام نظام آموزشی در نظام سلامت گفت: این موضوع در سایه انقلاب محقق شده است و یک سیستم بی‌نظیر در جهان به حساب می‌آید.  ما با ادغام آموزش پر نظام سلامت توانستیم خدمات مرتبط با موضوع سلامت را در اختیار مردم قرار دهیم.

دکتر عین‌اللهی ادامه داد: شرایط خدمات سلامت به نحوی است که مردم از سایر نفاط جهان برای درمان به ایران می‌آیند.  این موضوع را مدیون دانشمندان خود هستیم.