همیاران آب استان تهران» آغاز به کار کرد

گروه همیاران آب استان تهران در قالب 120 کارشناس و با بیش از ۳۰ خودرو فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود را در سطح تهران و سایر شهرهای این استان آغاز کرده است.

به گزارش مهرگان پرس،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درآیین آغاز به کار رسمی این گروه گفت: با توجه به میزان اثرگذاری ارتباطات چهره‌به‌چهره در تغییر نگرش و رفتار مخاطبان، گروهی با عنوان «همیاران آب» راه‌اندازی کرده‌ایم که آگاهی‌بخشی به شهروندان در خصوص ارزش ذاتی آب به عنوان کالایی بی‌جایگزین، توجه به کمبود منابع آبی، ضرورت مدیریت مصرف آب و جلوگیری از هدردهی آن از عمده‌ترین فعالیت‌ها و وظایف این گروه است.

محسن اردکانی با بیان اینکه آموزش، اصلی‌ترین رویکرد در فعالیت‌های گروه همیاران آب است، گفت: فعالیت‌های گروه همیاران آب در مرحله آزمایشی نشان از اثرگذاری مثبت اقدامات آنها دارد؛ در اسفندماه گذشته 5درصد از مشترکان بیش از دو برابر الگو آب مصرف کرده‌اند در حالی که پیش از آن، 10درصد بوده‌اند.

به گفته اردکانی در اسفندماه گذشته 40درصد از مشترکان آبفای استان تهران الگوی آب را رعایت کردند و 55درصد  بیش از الگو مصرف کرده‌اند.

دستگاه‌های اجرایی به کاهش 25درصدی مصرف آب ملزم شده‌اند

مدیرعامل آبفای استان تهران در خصوص ضرورت مدیریت مصرف آب در ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان تهران گفت: طبق مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری تهران همه دستگاه‌های اداری و اجرایی ملزم شده‌اند 25درصد از مصرف آب شرب خود را نسبت به گذشته کاهش دهند و آبفای استان تهران در این زمینه ملزم شده است دستگاه‌های اجرایی را رصد کند.

اردکانی افزود: خواهشی که از دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان تهران داریم این است که برای مدیریت مصرف آب در هر ساختمان یک نفر به عنوان «شهردار آب» تعیین شود تا مواردی مانند پی‌گیری نصب اقلام کاهنده مصرف آب به دلیل اثرگذاری در کاهش 50درصدی مصرف آب، نشت‌یابی  شیرهای آب، استفاده از آب‌های خاکستری در صورت وجود تاسیسات لازم، ایجاد تاسیسات آب خاکستری در صورت نبود آن، آبیاری‌نکردن فضای سبز با آب شرب و غیره را به عهده گیرند.

او تاکید کرد در صورت لزوم، گروه همیاران آبفای استان تهران آمادگی لازم برای ارائه آموزش‌های لازم در زمینه شیوه‌های مدیریت مصرف آب به دستگاه‌های اجرایی و ادارات را دارد.

اردکانی به اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان تهران گفت: دقت داشته باشیم که این نگرش نادرست ایجاد نشود که با توجه به میزان بارندگی‌های اخیر، نیازی به مدیریت مصرف آب نداریم؛ از یک سو آمار نشان از کاهش 25درصدی بارندگی‌های استان تهران نسبت به میانگین بلندمدت دارد؛ از سوی دیگر سالانه در استان تهران یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که میزان بارش‌ها کفاف تامین این حجم از آب را نمی‌دهد؛ از این رو علاوه بر اقدامات فنی و مهندسی آبفای استان تهران، رعایت الگوی مصرف آب از سوی مشترکان و همراهی دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور در کاهش 25درصدی مصرف آب در کنار هم می‌تواند در مدیریت منابع آبی اثرگذار باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران: آبفای استان تهران در زمینه مدیریت مصرف آب پیشگام است

 در بخش دیگری از آیین آغاز به‌کار رسمی گروه همیاران آب استان تهران حامد یزدی‌مهر مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به پیشگامی آبفای استان تهران در حوزه مدیریت مصرف آب گفت: موضوع مدیریت مصرف آب یکی از دغدغه‌های مسئولان استان تهران است و خوشبختانه در جلسه‌ای که در استانداری تهران در این زمینه تدارک دیدیم، تصمیمات خوبی گرفته شد.

یزدی‌مهر افزود: تصمیم بر لزوم اهش 25درصدی مصرف آب ادارات و دستگاه‌های اجرایی از این نظر مهم است که نه تنها فرهنگ‌سازی درستی که در زمینه اصلاح الگوی آب صورت خواهد گرفت، ارزشمند است، بلکه با همراهی دستگاه‌های دولتی در کاهش 25درصد مصرف آب، پایداری تامین آب استان تهران همچنان حفظ خواهد شد و وارد فضای بحرانی آب نخواهیم شد.

گفتنی است از دیگر فعالیت‌های گروه همیاران آب استان تهران می‌توان به توزیع اقلام آموزشی نظیر بروشور، کتابچه‌های آموزشی و نصب پوستر در اماکن عمومی نظیر ادارات، مراکز خرید، مساجد و نظایر آن و برگزاری همایش‌های آموزشی ویژه گروه‌های هدف مانند بانوان خانه‌دار و مسئولان خدمات و پشتیبانی ادارات اشاره کرد.

همیاران آب