کد خبر: 2399
شنبه , 24 تیر 1402 - 11:17
نمایش زندگی در تار و پود لباس کردی

از آغاز خلقت، پروردگار در پوششی از ظرافت و آگاهی، رخت زمین را در لطافت چمن، پوشش آسمان را در نمناکی ابر، درخشندگی ستاره را در همجواری ماه، تجمع برگ را در هیاهوی باد، تسخیر اقیانوس به وسیله آب، استواری کوه در دل سنگ و نمایش انسان را در تار و پود لباس به نمایش گذاشت تا انسان به بودن سنت و تفهیم فرهنگ ایمان بیاورد و پوشش جغرافیایی و منطقه ای خود را پاس بدارد.

به گزارش مهرگان پرس،همان فرهنگ و سنتی که مایه ماندگاری عشق و دوام انسان در وجهه انسانیت و احترام به خالق هستی است.آن زمان که جغرافیا، مرز پوشش و گویش را درنوردد و انسان با آگاهی دمای هوا را برای خود تفسیر کند، همان جغرافیایی که سبب به وجود آمدن تنوع رنگ و سبک زنذگی های متفاوت است.

لباس و پوشش مردم مناطق کردنشین علاوه بر جلوه‌های زیبایی لباس اصیل کُردی از پوشش و حجاب لازم نیز برخوردار است، در همین راستا و همزمان با هفته حجاب و عفاف، نمایشگاهی از انواع مدها و لباس‌های اصیل کُردی در مجتمع فجر سنندج با حضور طراحان مد و لباس سراسر استان روز ۲۱ تا ۲۳ تیرماه دایر شد.

در نمایشگاه امسال علاوه بر تبیین جایگاه و نقش حجاب و لباس اصیل کُردی در جامعه استان کردستان، کارگاه‌های آموزشی نحوه طراحی و دوخت انواع لباس کُردی زنانه و مردانه و ملزومات جانبی آن بر اساس موازین و شرع اسلامی با حضور مدرسان خبره برگزار شد.

لباس سنتی کردی، دست خوش تغییرات زمان و هجوم رسانه ها

پروین مکری، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر لباس کردی، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه از دوره بین النهرین تا زاگرس نیشنی و هجوم قوم آریایی و مسکن گزینی در فلات ایران و حکومت در هگمتانه می گوید: پوشش و لباس پیشینیان، سنتی است که از تاریخ و فرهنگی دیرین برای ما به جای ماندە، فرهنگی که نماد سلامت روح و آزادگی ملتی را گواه است. من وظیفه دارم به عنوان یک پژوهشگر، رسالت خود و این امانت را به جوانان و افرادی که به نحوی از فرهنگ و تاریخ قوم کُرد ناآگاهند مطلع سازم.

خانم مکری، هنرآموز شهرستان سقز و مدرس دانشگاه می باشد که حدود ۳۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش و اکنون بنا به خواسته قلبی خود مشغول تحقیق و پژوهش در زمینە پیشینە لباس کردی سنتی و عشایری زاگرس نشینان پرداخته اند.

وی می گوید: به عنوان یک مدرس بیشتر به صورت نمایشی کار می کنند و در  زمینه بازار کار یا بە عنوان همکار به هنرآموز و دانشجویان کمک می‌کند و در عرصه آموزش، هنرآموختگان را تا استقلال کاری و مالی با افتخار هدایت می کند و خرسند است از این کە به عنوان یک انسان توانسته‌اند لباس ملت خود را بە نسل جوان معرفی کند.

این پژوهشگر می گوید: برای حضور در  برگزاری نمایشگاه لباس کردی، به بازسازی یک سری لباس‌های حدود ۱۲۰ سال پیش پرداخته‌ و در نمایشگاە در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده و به عنوان یک محقق، به خوبی درک می کند که تغییرات زیادی در فرم و نوع پوشش کردها پیش آمده است.

او معتقد است: دلیل اصلی این تغییرات، تاثیر رسانه‌های گوناگون و روند تغییرات جوی بر زندگی انسان است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید کردستان ناحیه‌ای کوهستانی و سرد است، همین امر باعث پوشش‌های متنوع در این ناحیه است. در قدیم به دلیل بارش زیاد، پوشش‌های زیاد و حجیم استفاده می‌شده که کم کم فرهنگ دستخوش تغییرات شده و لباس کردی که نماد فرهنگ، تمدن و ریشه موجودیت ماست به لباس مجلسی تغییر یافته و من به عنوان یک مدافع لباس کردی، واقف به شکسته شدن فرم لباس سنتی نیستم  و معتقدم که لباس سنتی کردی باید در همان برهه تاریخی خود باقی بماند، که متاسفانه دستخوش تغییرات و هجوم رسانه‌ها شده است. لباس کردی، با همان حجیمی و گشادیش قدرت بیشتری دارد، نه در وجهه مجلسی بودن و باکس دوزی شدە و این تغییرات را به نفع لباس کردی نمی‌بینم و از طراحان لباس و افرادی که لباس کردی تولید می‌کنند می‌خواهم با تولید صحیح لباس که شناسنامه یک ملت است، سعی کنند از ریشه خود جدا نشوند و با  پوشیدن لباس کردی و سنتی خود از فرهنگ خود دفاع کنند.

 طراحان لباس با نرمش، تغییرات زمان را در لباس کردی جای دهند

لیلا باتمانی، کارشناس طراحی و صنعت دوخت و کار آفرین در دوخت و صنایع دستی، با سابقه بیش از ۱۵ سال فعالیت در این زمینه از کامیاران، در مورد نحوه شرکت در نمایشگاه لباس کُردی می گوید: هر ساله نمایشگاه لباس و طراحی دوخت برگزار می شود و صنایع دستی اعلام می کند که در این نمایشگاه ها شرکت کنیم.

باتمانی می گوید: بعد از فارغ التحصیلی، استارت کارم را در نمایشگاهی به صورت تفننی در سال ۱۳۸۷ در کامیاران زدم که با استقبال زیاد مردم و مسئولان مواجه شد و همین امر باعث تشویقم به تاسیس شرکت تعاونی دوخت بانوان شد. در این موسسه بیشتر کسانی که بی کار، کم بضاعت و بی سرپرست، مشغول فعالیت هستند. تاکنون بالغ بر ۱۰۰ نمایشگاه داخلی خارجی و بین المللی شرکت کرده‌ و چندین مرحله به کار کارآفرین برتر استان و تعاونی برتر استان انتخاب شده‌ و مسبب اشتغال زایی بیش از ۵۰۰ نفر بە طور غیر مستقیم و ۱۲ نفر مستقیم شده است.

وی در حین برگزاری نمایشگاه ها کلاس آموزشی رایگان«ورک شاپ» برای کسانی که علاقمند به کار دوخت، طراحی و صنایع دستی می باشند برگزار می کند.

این طراح لباس کردی می گوید: به عنوان یک طراح معتقدم جوانان ما نمی توانند از طرح و نوع پوشش مادربزرگ پدربزرگ‌های خود استقبال کنند، چراکه زندگی امروز وارد مرحله تغییر و تحول شده است، فقط ما می توانیم در روند سرعت این تحول موثر باشیم تا هویت و اصالت لباس کُردی که شناسنامه و هویت این قوم است را خدشه دار نکند.

وی در ادامه گفت: به عنوان یک طراح با نرمش این تغییرات را در کارهایم جای می‌دهم تا هم نسل جوان از لباس کردی زده نشوند و هم اصالت لباس زیر سوال نرود.

شیما چشم کبودی، پارچه فروش که همراه با کارآفرین خود لیلا باتمانی از کامیاران در نمایشگاه شرکت کرده است می گوید: به دلیل تنوع در رنگ و طرح پارچه های لباس کردی و علاقه که خودم دارم همراه با کارآفرین در این نمایشگاه شرکت کرده و استقبال مردم و مخصوصاً جوانان از نمایشگاه قابل ستایش است.

وی می گوید: پارچه‌هایی که از نظر کیفیت و قیمت مناسب اقتصاد این روزها است را به هموطنان ارائه می دهد که هم فروش داشته باشند و هم مردم زیاد از شرایط اقتصادی گله مند نباشند.

عالیه کریمی، با غرفە زیورآلات و کارهای دست ساز خود از شهر سنندج در نمایشگاە لباس کردی شرکت کردە و می گوید: به دلیل نداشتن پشتوانه مالی، انباری آپارتمانم را به کارگاه کوچکی تبدیل کرده و از همین کارگاه کوچک چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده در ادامه می گوید: کارهای دست ساز من مکمل لباس کردی زنانه است، به طوری که هیچ خاتون کُردی بدون زیورآلات ظاهر نمی شود.افراد سود جو که در بازار اجناس کم ارزش چینی و فیک را به مشتری ارائه می دهند، سبب سلب اعتماد شده اند. هستند کسانی که اصالت و فیک بودن را تشخیص می دهند و از محصول ایرانی و دست ساز استفاده می کنند.

وی افزود: همیشه سعی کرده ام کارهایم را از روی زیورآلات قدیمی طراحی کنم، چون خانم ها بیشتر زیورآلات قدیمی را به طرح های فانتزی ترجیح می دهند. من با کمترین امکانات و دردسرها فراوان مشتری های خاص خودم را دارم و این واقعیت برای همه ما قابل لمس است که زیورآلات کردی که به نوعی شناسنامه ماست به فراموش‌ سپرده می شود چون سازمان و ارگانی حامی صنایع دستی از نوع زیورآلات سنتی را حمایت نمی‌کند شاید به دلیل کم کاری در فرهنگ سازی مصرف این صنایع که نماد فرهنگ و به نوعی تاریخ هویت ما کردهاست بر می گردد.

ایسنا کردستان