گام‌های دولت سیزدهم برای پایان دادن به محدودیت‌های آبی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان سیستان بلوچستان گفت : با روی کار آمدن دولت سیزدهم گام‌های ارزنده‌ای برای پایان دادن به تنش آبی سیستان و بلوچستان برداشته شد، به گونه‌ای که ۱۲۳ هزار نفر از مردم این استان پهناور از طرح‌های آبرسانی بهره‌مند شدند.

به گزارش مهرگان پرس،این روزها به برکت خدمات ارزنده دولت سیزدهم صدای پای آب در گوشه گوشه سیستان و بلوچستان به گوش می‌رسد.
آن هم در استانی که از نظر منابع آبی وضعیت پایداری ندارد، چراکه شمال و بخش عمده‌ای از مرکز آن به آورده رودخانه هیرمند وابسته هست، حق آبه‌ای که سال‌هاست به دلیل عدم پایبندی افغانستان به معاهدات بین المللی از ورود آن خبری نیست‌.
حوزه مرکز و بخشی از جنوب نیز از منابع زیرزمینی که وابسته به بارش‌هاست، تأمین آب می‌شود، اما متاسفانه طبق آمار هواشناسی به دلیل کم بارشی گسترده در بیش از ۲ دهه گذشته، سال‌هاست خشکسالی بر پیکره این خطه پهناور سنگینی می‌کند، وضعیتی که سبب شده مردم آن خواستار مرهمی بر این زخم کهنه باشند.
مردمانی که خشکسالی و کمبود آب امانشان را بریده و رس زمین‌هایشان را کشیده، اینک با آغاز به کار دولت سیزدهم امید به دلشان بازگشته، چرا که طبق گفته خودشان صدایشان به گوش متولیان رسیده و عزم مسئولان امر برای کاهش این محدودیت‌های آبی جزم شده است.
این را می‌توان علاوه بر گفته‌های مردمی، در روستاهایی دید که بعد سال‌ها مشکل کم‌آبی، اکنون به شبکه آب شرب متصل شده‌اند و لبخند رضایت بر لبان ساکنانش نشسته، طرح‌های آبرسانی که با شتاب در حال اجراست نیز گواه دیگری بر این ادعاست.
بهره‌مندی ۱۲۳ هزار نفر از ساکنان روستاها و شهرهای استان از طرح‌های تأمین و توسعه آب، دستاورد ارزشمند و بزرگی است که به واسطه عزم جزم این دولت مردمی محقق شده است.
​اتصال 224 روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب شرب؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم در این استان بیان کرد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و در راستای حل مشکل آب شرب روستاهای استان شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در قالب طرح‌های تأمین و انتقال آب و اصلاح و توسعه شبکه‌های آب شرب برای ۲۲۴ روستای استان اجرایی شده است.
به گفته علیرضا قاسمی، شبکه آب شرب این روستاها از محل اعتبارات جهاد آبرسانی، ملی و استانی وارد مدار بهره‌برداری شده و با این اقدام شاخص، بهره‌مندی آب شرب روستاها در این خطه با رشد 2.5 درصدی از ۷۰ به ۷۲.5 درصد ارتقا پیدا کرده است.
وی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون در اقدامی بی‌سابقه، بیش از هزار و ۶۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در شهرها و روستاهای این استان اجرا شده است که به ترتیب تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.
وی ادامه داد: ۱۲۳ هزار نفر از ساکنان روستاها و شهرهای استان که فاقد شبکه آب شرب بودند یا با تنش آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کردند، از طریق اجرا یا اصلاح و توسعه شبکه آب شرب، آبرسانی شده‌اند.
رفع تنش آبی 275 روستای استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، افزود: علاوه بر این ۲۷۵ روستا نیز با اقداماتی از جمله حفر و تجهیز چاه، اجرای خط انتقال جدید، نصب پمپ، ارتقای سیستم پمپاژ، اصلاح و توسعه شبکه رفع تنش آبی شده‌اند.
قاسمی عنوان کرد: به واسطه اجرای طرح‌های آبرسانی در دولت سیزدهم، شهر پیشین نیز با تکمیل خط انتقال به طول ۷ کیلومتر و تجهیز دو حلقه چاه جدید از تنش آبی خارج شد.

اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب برای شهر زاهدان و منطقه سیستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از طرح اضطراری تأمین آب شهر زاهدان نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های دولت سیزدهم در این استان نام برد و گفت: ۱۵ حلقه چاه جدید در منطقه حرمک وارد مدار بهره‌برداری شد و با این اقدام ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شهر زاهدان اضافه شد.
وی اضافه کرد: با این عملیات یک پمپ از پمپ‌های ایستگاه پمپاژ چاه نیمه منطقه سیستان خاموش شد تا نهایت بهره‌وری از میزان آب باقی مانده در ذخایر چاه‌نیمه برای شهر و روستاهای منطقه سیستان فراهم شود.
وی با بیان اینکه، برنامه‌ریزی برای شیرین‌سازی آب‌های شور در مناطق مستعد برداشت آب برای شهر زاهدان و منطقه سیستان نیز با جدیت دنبال می‌شود، بیان کرد: با توجه به ظرفیت مناسب دشت هامون هیرمند از لحاظ کَمیت آب، حفر چاه‌های جدید نیز در محدوده رودخانه شیله و هامون هیرمند برای سیستان در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد که به منظور بهبود کیفیت آب این دشت احداث آب‌شیرین‌کن نیز صورت می‌گیرد.
وی افزود: علاوه بر این برنامه‌ریزی برای حفر چاه گمانه در منطقه بندان و حاشیه چاه‌نیمه‌ها نیز در دستور کار است.

اعتبارات خاص برای رفع تنش آبی و توسعه زیرساخت‎‌های آبرسانی از شمال تا جنوب استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه، با نگاه ویژه وزارت نیرو اعتبارات ویژه‌ای برای طرح‌های رفع تنش آبی و توسعه آبرسانی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: رویکرد جدید دولت، در استفاده توأمان از آب‌های سطحی و شیرین‌سازی دریا برای نقاط جمعیتی سواحل مکران است.
قاسمی، حفر ۱۴۱ حلقه چاه جدید برای تامین آب یا رفع تنش آبی روستاها و شهرهای دارای تنش و نصب و بهره‌برداری سیستم ازن‌زنی به منظور به حداقل رسیدن طعم و بوی نامطبوع آب در محل تصفیه‌خانه روستایی زهک را سایر اقدامات انجام شده دولت نام برد.