بررسی ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناسی در همایش ملی بیوتکنولوژی

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در کنار برگزاری پنل ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناسی، کارگاه بیوآرکئولوژی و نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و انتشارات این مرکز را در پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی برگزار می‌کند.

به گزارش مهرگان پرس به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان منش (مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و عضو کارگروه ژنتیک باستان و تبارشناسی مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر) گفت: همایش بیوتکنولوژی که هر دو سال یکبار به همت انجمن علمی بیوتکنولوژی برگزار می‌شود را می‌توان بزرگترین و شناخته شده‌ترین رخداد علمی کشور در حوزه بیوتکنولوژی دانست که گستره‌ای وسیع از شاخه‌های این علم مهم و آینده‌ساز را پوشش می‌دهد.

او با بیان اینکه این رویداد علمی ۱۶ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، افزود: نظر به تبادلات علمی در سطح داخل و خارج کشور و فعالیت‌های علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پنلی تخصصی با عنوان ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناختی توسط این مرکز در پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی برگزار می‌شود.

این کارشناس اظهارکرد: زمینه بیوتکنولوژی مهندسی ژنتیک تکنیک‌هایی مانند ژن درمانی، تکنولوژی DNA نوترکیب و واکنش زنجیره‌ای پلیمریزا را معرفی می‌کند که از ژن‌ها و مولکول‌های DNA برای تشخیص بیماری‌ها استفاده کرده و ژن‌های جدید و سالم را در بدن جایگزین سلول‌های آسیب دیده می‌کند، لذا با توجه به ظرفیت‌های بالای این حوزه ژنتیک انسانی و بررسی روند تکاملی انسانی می‌توان از ظرفیت‌های این دانش در حوزه مطالعات باستان‌شناسی استفاده کرد.

مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی با بیان اینکه در این رویداد بین‌المللی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نمایشگاهی جانبی را به منظور ارائه دستاوردهای علمی و انتشارات این مرکز، برای آشنایی شرکت‌کنندگان ترتیب داده است تصریح کرد: همچنین در این همایش از مشارکت علمی موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران استفاده شده است.

عرفان‌منش گفت: در پنل ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناسی، ۲ سخنران در بخش بین‌الملل و ۷ سخنران تخصصی در حوزه باستان‌شناسی، فارنزیک، مطالعات بیوتکنیکی برروی مومیایی ها، بررسی روند تکاملی گیاهان و جانوران، بررسی باستان‌شناسی در آنتروپومتری اجساد مومیایی شده از دیدگاه پزشکی قانونی و… به بیان مواردی در این حوزه خواهند پرداخت.

او افزود: همچنین در قالب ۴ سخنرانی موضوعات کاربرد روش‌های نوین بیوتکنولوژی از لحاظ آزمایشگاهی، تحلیل‌ها و آنالیزهای به دست آمده برروی نمونه‌های باستانی بررسی می‌شود.

عضو کارگروه ژنتیک باستان و تبارشناسی مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر با اشاره به برگزاری یک کارگاه آموزشی با عنوان بیوآرکئولوژی (با رویکرد مطالعات باستان جانورشناسی) با همکاری و مشارکت موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در این رویداد اظهارکرد: با توجه به توانمندی‌های علمی و فرهنگی موزه‌ها، برگزاری ۱ نشست تخصصی در حوزه مرمت و بیوتکنولوژی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد از جمله برنامه‌های دیگر این همایش است.