برنامه‌ریزی برای عبور بدون تنش آبی از تابستان آینده/ حوادث آب در سامانه سحاب ثبت شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست تخصصی وزیر نیرو با مدیران صنعت آبفا از آغاز تدوین برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این صنعت خبر داد و بر عبور بدون تنش از تابستان سال آینده در سراسر کشور تاکید کرد.

به گزارش مهرگان پرس، "هاشم امینی" در این نشست گفت: سامانه سحاب به صورت آزمایشی بهربرداری شده است و از فردا به صورت رسمی عملیاتی خواهد شد و تمام استان‌ها باید کلیه حوادث را در آن ثبت کنند.

وی تغییرات اقلیمی و محدودیت‌های منابع آبی، اقتصاد غیراصولی آب و فاضلاب (تعرفه‌های تکمیلی) و کمبود منابع مالی، قدمت و فرسودگی تاسیسات و توسعه نیافتگی بخش خدمات فاضلاب را عمده‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت آب و فاضلاب دانست و اظهار داشت: ناکامی در جلب سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری سنتی، تمرکزنداشتن بر مدیریت تقاضا به جای مدیریت تامین، متناسب‌نبودن طرح‌های توسعه شهری و روستایی با ظرفیت‌های آبی در دسترس و کمبود نیروی انسانی ماهر با گستردگی خدمات دیگر چالش‌هایی است که در این صنعت با آن‌ها مواجه‌ایم.
به گفته امینی، عملیاتی‌کردن مصوبات کارگروه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه 1402 به منظور تخصیص آب فرآیندی صنایع، الزام مجتمع‌های بزرگ به بازچرخانی آب خاکستری و آب باران، اصلاح نظام تعرفه‌گذاری در چارچوب مدیریت بهینه مصرف آب و حذف یارانه آب برای مالکانِ با بیش از یک واحد مسکونی از مهم‌ترین راهکارهای رفع چالش‌های صنعت آب و فاضلاب است.
وی ادامه داد: نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب اماکن، جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب و لزوم صاحب رای شدن شرکت‌های آبفا در کمیسیون ماده 5 از دیگر راهکارهای مواجهه با چالش‌های آبفاست.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب در خصوص برنامه ویژه صنعت آب و فاضلاب در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تاکنون مدیریت تنش‌های آبی در شهرها و روستاها با اجرای 1984 پروژه، طرح‌های ویژه آبرسانی با 24 پروژه، طرح ویژه فاضلاب با 65 پروژه و جهاد آبرسانی در بیش از 10هزار روستای کشور اجرایی شده است.


پاون