جان دوباره سد مخملکوه با تلاش شبانه روزی شرکت آب و نیرو

سد مخزنی مخملکوه با هدف تامین آب شرب پایدار شهر خرم‌آباد در دولت قبلی کلنگ‌زنی، اما دچار رکود شد و در دولت سیزدهم و شرکت آب و نیرو جان دوباره گرفت.

به گزارش مهرگان پرس، مخملکوه یکی از سدهای مهم و مطالبه مردم لرستان است که کلنگ آن در سفر وزیر نیروی دولت وقت، اردکانیان، به زمین زده شد و قرار بود ۳۶ ماهه به بهره‌برداری برسد، اما به‌دلیل کمبود اعتبار و تزریق قطره‌چکانی بودجه متوقف ماند. برای بررسی بیشتر این سد مخزنی که هدف اصلی آن، تامین آب شرب شهر خرم‌آباد است به محل احداث این پروژه رفتیم تا در جریان آخرین وضعیت آن قرار بگیریم.

سد مخملکوه؛ پروژه‌ای که در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت

در این‌باره حجت‌الله قربانخانی، مجری طرح سد و تونل کاکارضا، با بیان اینکه مخملکوه سدی از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع ۵۳ متر و طول تاج ۶۰۰ متر و حجم بدنه آن ۱.۶ میلیون مترمکعب است، گفت: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آبی لرستان با هدف اصلی تامین آب شرب پایدار شهر خرم‌آباد به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب در سال و پنج میلیون مترمکعب برای صنعت است.

وی با اشاره به مشخصات فنی پروژه، اظهار کرد: پروژه کاکارضا شامل یک سامانه انتقالی از رودخانه کاکارضا با احداث بندی تحت همین نام، حدود ۹ کیلومتر تونل و خط لوله و کانال به محل آب‌پخش است.

مجری طرح سد و تونل کاکارضا با بیان اینکه بند تنظیمی روی رودخانه کاکارضا توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان انجام و از سال گذشته از قسمت آب‌پخش تا شهر خرم‌آباد به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است، گفت: از محل آب‌پخش ۱۴ کیلومتر خط لوله به قطر ۱۸۰۰ متر کشیده خواهد شد و در نزدیکی شهر، یعنی ضلع شمالی خرم‌آباد، سدی تحت عنوان سد تنظیمی مخملکوه که حجم مخزن آن ۳۳ میلیون مترمکعب است، احداث می‌شود. پس از انجام این کار از طریق خط لوله‌ای به قطر ۱۲۰۰ متر و طول چهار کیلومتر به محل تصفیه‌خانه جدید خرم‌آباد می‌رسیم.

قربانخانی درباره مزیت این پروژه، بیان کرد: یکی از مزیت‌های آن، ثقلی بودن مسیر و نیاز نداشتن به ایستگاه پمپاژ است. همچنین آب در فصول سیلابی و پربارش در این سد ذخیره می‌شود تا در فصول کم‌آب، نیاز شهر را تامین کند.

وی ادامه داد: اکنون آب شرب شهر خرم‌آباد از چشمه‌ها، چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که این موضوع در پایین‌دست با پمپاژ ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری انجام می‌شود که علاوه بر هزینه نگهداری و مصرف برق پمپاژ، احتمال کدر بودن آب وجود دارد و هدف از تعریف پروژه سد مخزنی کاکارضا برطرف شدن مشکلاتی از این دست است.

مجری طرح سد و تونل کاکارضا با بیان اینکه پروژه انتقال آب می‌تواند حداقل تا ۲۵ سال آینده، آب شرب خرم‌آباد را تامین کند، افزود: با توجه به حجم و کیفیت آب رودخانه کاکارضا که از سرشاخه‌های کشکان محسوب می‌شود، با انجام این پروژه می‌توان آبی کیفی‌ استحصال کرد.

قربانخانی بیان کرد: اکنون از پروژه‌ی کاکارضا، اجرای سد مخزنی مخملکوه فعال است که عملیات اجرایی آن مهر ماه سال گذشته توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران شروع شده است و هنگامی‌ که این پروژه را تحویل گرفتیم زیر یک درصد پیشرفت داشت، اما با تلاش شبانه‌روزی مجموعه به‌صورت دو شیفت، اکنون پیشرفت آن به ۱۸ درصد رسیده، و به‌طور میانگین دو درصد در ماه پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای آن هزینه شده است.

سد مخملکوه؛ پروژه‌ای که در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت

آبگیری سد مخزنی مخملکوه تا پایان سال

مجری طرح سد و تونل کاکارضا با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان امسال این پروژه را به مرحله آبگیری خواهیم رساند، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، کل ابرپروژه سد و تونل کاکارضا را تا پایان ۱۴۰۴ تحویل استان خواهیم داد.

او با اشاره به اینکه برای تکمیل سد به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار و برای مجموعه سامانه و خط لوله نیز به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، بیان کرد: در بحث معارض و خرید اراضی منطقه تاکنون چهار میلیارد تومان هزینه شده و برای کل اراضی مبلغی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا مکانی که کارگاه در آن تجهیز شده است، یا  زمین‌هایی را که زیر آب می‌رود به‌تدریج تملک کنیم.

قربانخانی گفت: این پروژه ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و ۴۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم با شرکت در ارتباط بودهاست و بیش از ۹۵ درصد افراد مشغول به کار از مردم بومی منطقه هستند.

۷۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و سبک در این پروژه فعالیت دارند

نوید محمودزاده، معاون اجرایی طرح ساختمان سد و تونل کاکارضا  گفت: اکنون عملیات خاکریزی، آرماتوربندی و بتن‌ریزی سازه‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد افراد مشغول به کار در این پروژه، بومی منطقه‌اند، بیان کرد: با افزایش جبهه‌های کاری، نیروها نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

او ادامه داد: ۷۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و سبک در این پروژه فعالیت دارند. همچنین حجم مخزنی سد ۳۳ میلیون مترمکعب است و تخصصی آب آن ۶۰ میلیون مترمکعب است که ۵۵ میلیون مترمکعب برای شرب و بقیه برای صنعت در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: حجم عملیات خاکریزی بدنه سد و دایک‌ها ۲.۳ میلیون مترمکعب است و حجم بتن‌ریزی ۱۶ هزار و ۷۰۰ مترمکعب در نظر گرفته شده است.

عبدالرضا کرم‌وندی، مسئول حراست و HSE طرح ساختمان سد و تونل کاکارضا گفت: این شرکت هنگام انجام کار، الزامات HSE را رعایت می‌کند و پایش این کار همراه موضوعات ایمنی توسط کارفرما پایش و نظارت خواهد شد.

او افزود: تاکنون حوادث ناشی از کار و یا حتی فوت در این پروژه رخ نداده است