‌جزئیات تکمیل 6 پروژه پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلار‌

امسال 6 پروژه پتروشیمی با مجموع ظرفیت اسمی حدود 5 میلیون تن در سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش مهرگان پرس از صنعت پتروشیمی ایران یکی از ارزآورترین صنایع ایران در دوران تحریم است که با توجه به کیفیت ارز بالای این صنعت، بسیاری از مشکلات ارزی کشور را گره‌گشایی کرده است.

طبق گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درآمد ارزی پتروشیمی‌ها از صادرات محصولات خود در چهار سال 1398 تا 1401 حدود 49 میلیارد دلار بوده است؛ از این میزان 41 میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه شده و مابقی صرف هزینه‌های دلاری شرکت‌های پتروشیمی شده است (تصویر 1).

تصویر 1

همچنین طبق این گزارش، تاکنون 79 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و در طول 8 دولت گذشته به طور میانگین سالانه 2.2 میلیارد دلار سرمایه جذب این صنعت شده است و به نظر می‌رسد روند سرمایه‌گذاری در این صنعت استراتژیک در دولت سیزدهم هم ادامه خواهد داشت (تصویر 2).

تصویر 2

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی 30 اردیبهشت ماه سال جاری در مصاحبه‌ای از افتتاح 12 طرح پتروشیمی جدید تا پایان سال 1402 خبر داد و گفت: امسال با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، 12 مجتمع تازه پتروشیمی به مجتمع‌های پتروشیمی کشور افزوده می‌شود و حدود یک ماه گذشته نیز پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس به بهره‌برداری رسید.

البته طبق بررسی‌ها از این 12 طرح حدود 6 طرح به صورت قطعی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و 6 طرح دیگر ممکن است افتتاح آنها به ابتدای سال 1403 موکول شود.

در سال جاری 6 طرح پتروشیمی به مجموع ظرفیت اسمی 5030 هزار تن در سال با برآورد سرمایه‌گذاری 2710 میلیون دلار به بهره‌برداری خواهد رسید (تصویر 3).

تصویر 3

همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف خودکفایی و توسعه اقتصادی کشور اقدام به تعریف بیست بسته طرح سرمایه‌گذاری در پنج زنجیره اصلی پتروشیمی با حجم سرمایه گذاری 3.9 میلیارد دلار کرده است که با اجرای آنها نیاز ایران به واردات سالانه 2 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از بین خواهد رفت.