کد خبر: 3080
سه شنبه , 05 دی 1402 - 11:41
جورچین کارآفرینی اجتماعی در حکم آباد

یادداشت فاطمه عزیزپوریان با عنوان جور چین کار آفرینی اجتماعی در حکم آباد منتشر شد

به گزارش مهرگان پرس ،به کار فردی اعتقادی ندارد و از اوایل جوانی با گروه­های جهادی کار می­کند. با مردم زندگی می کند و می­گوید با مردم هم می­توان مساله را پیدا کرد و هم چاره آن را. اعتقادش براین است که فرهنگ اقتصاد را باید از مردم وبا مردم احیا کنیم.

می­گوید امام جمعه فقط برای روزجمعه و نمازجماعت نیست، امام جمعه برای تمام روزها و برای مردم و کنار آنها بودن است. دغدغه­مند و خودش را جدای از مردم نمی­داند، امام جمعه حکم آباد است و دوست دارد برای منطقه و مردمش به همت توان جمعی آستین بالا بزند. جزیره­ای عمل کردن را قبول ندارد و به عقیده­اش باید با توان مردم و با همیاری، انقلاب اقتصادی را به ارمغان آورد. اعتقاد دارد امامان جماعت باید با مردم بجوشند و با آنها زندگی کنند. علی اصغرابراهیمی فرد می­گوید وقتی به این منطقه آمدم شرایط عمرانی، اشتغال و معیشت مردم وضعیت مطلوبی نداشت و باید چاره ای می کردیم، اقتصادمقاومتی که رهبری تاکید داشتند را گره­گشای این منطقه دانستیم. اینجا مردم خودشان سرمایه­های نهفته و ظرفیت­های بالقوه­ای داشتند که باید بالفعل می­شدند. نباید منتظر کمک ارگان ها و دولت ماند، مردم باید خودجوش باشند، اقتصاد هم افزایی داشته باشد و اگر در مسیر ایجاد اشتغال اشتباه رفتیم، تغییر مسیر دهیم.

ابراهیمی فرد اظهار می­دارد: حکم آبادی ­ها قدرت ریسک پذیری نداشتند، شغل های جدیدی که اقتصاد را پویا می کرد نیز در اینجا رنگ و بویی نداشت و باید به فکر احیای فرهنگ اقتصاد در این دیار می بودیم. خیرین را دور هم جمع کردیم و برای آبادانی حکم آباد دست یاری خواستیم. با گروه های جهادی آستین بالا زدیم و افقمان را آبادانی حکم آباد ترسیم کردیم، کارها یکی پس از دیگری پیش می رفت تا با گوهری نماینده دبیرنهاد مردمی رسالت درخراسان رضوی هم کلام شدیم. از اهداف نهاد و الگوی تعالی اجتماعی رسالت برایمان گفت، از فعالیت کانون های همیاری اجتماعی و از هرآنچه که به همت اعضای این کانون ها شکل گرفته بود. ابراهیمی فرد، الگوی تعالی اجتماعی رسالت را به خوبی درک کرده بود و آن راگزینه خوبی برای همراهی در حکم آباد می دانست.

گوهری نماینده دبیرنهاد مردمی رسالت درجوین می گوید: حکم­آباد مستعد کشاورزی نبود و همین علت اصلی بیکاری بسیاری از جوانان به شمار می رفت، امام جمعه حرکت های جمعی برای ایجاد اشتغال برای مردم را شروع کرده بود، با فعالیت­های سازمان­های رهیاری آشنا شد والگوی تعالی اجتماعی رسالت را الگویی موثر برای ایجاد اشتغال در این دیار می­دانست. وی حکم آباد را نیازمند همیاری اجتماعی می داند و می افزاید: همیاری اجتماعی مهمترین حلقه‌ی مفقوده در حوزه‌ی اجتماعی و فرهنگی کشور است، این الگو روی فرهنگ سازی در زمینه همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی تمرکز دارد و بسیاری از مشکلات اقتصادی ومعیشتی را می توان به راحتی با همیاری مردم حل کرد. به عقیده او ائمه جماعات باید مردم را راهبری کنند و برای راهبری هم رهیارانی داشته باشند که فرهنگ کار، اقتصاد، سبک زندگی و....را فرهنگ سازی کنند.

امام جمعه حکم آباد با شناخت از فعالیت های سازمان های رهیاری می گوید: الگوی تعالی اجتماعی رسالت به فعالیت هایی که پیش از این همراهی انجام می دادیم، نظم داد واین الگو فرصت خوبی در اختیار ما گذاشت تا از ظرفیت های خود مردم برای حال خوب خودشان بهره بگیریم. با راهنمایی های نماینده دبیرنهاد در استان، کانون همیاری اجتماعی حضرت مسلم را شکل دادیم، اعضای کانون انگیزه شان توانمند کردن همدیگراست و در این مسیر همگام و همراه.

ابراهیمی فرد، مسیری که در الگوی تعالی اجتماعی رسالت طراحی و در نظر گرفته شده را مسیری توانمند می داند و اظهار می دارد: ایده و فکر کردن برای اشتغال حتی از وام دادن می تواند تاثیرش بیشتر باشد. درحکم آباد خیرین و حامیان پای کار آمدند، برخی منابع مالی و برخی اعتباروام در اختیار اعضای کانون قرار می دادند. شرکت جمکو نیز یکی از این حامیان بود که با قدرت وارد شد و به عنوان حامی اعتباری به حکم آباد و حکم آبادی ها ادای دین کرد.

به گفته ابراهیمی فرد اتفاقات خوبی در حکم آباد رخ داده، به خانواده هایی که درآمد نداشتند در زمینه ایجاد اشتغال کمک شد، به مراکز خیریه ای که با کمیته امداد به مددجویان کمک می کردند به مسیر درستی هدایت و ایجاد کار و کسب دردستور کار قرار گرفت و کم کم تغییرات خوبی در این دیار به وقوع پیوست.

محمدرستمی مدیرعامل جمکو هم خارج از این وادی نیست و همیاری وتعاون را برای ایجاد اشتغال مثمرثمر می داند و می گوید: مسئولیت اجتماعی، مسئولیتی نانوشته است و تلاش دررفع بیکاری و آبادانی هر منطقه همتی از جنس مردم می خواهد و ما نمی توانیم نسبت به هم بی تفاوت باشیم. وی حکم آباد را منطقه ای کم برخوردار می داند و می­افزاید: مردم این دیار از لحاظ معیشتی و اقتصادی دچار مشکلاتی بودند که از بدو ورود به جمکو و با توجه به دغدغه­هایی که امام جمعه حکم آباد داشت، بهبود شرایط را دردستور کار قرار دادیم . همچنین با شناخت از فعالیت­ها در نهاد مردمی رسالت حلقه مفقوده این منطقه را الگوی تعالی اجتماعی رسالت دانستیم و خواستار همراهی این الگو شدیم.

حالا دیگر جمکو حامی اعتباری شده و با در اختیار قرار دادن اعتبار وام قرض الحسنه می خواهد یاریگر حکم آبادی ها باشد.

مدیرعامل جمکو اعتقاد دارد تولید لباس کارکنان جمکو، سیم پیچی موتورهای کوچکی که در این شرکت با تیراژ بالا تولید می شود وجایگزینی صنایع دستی بجای محصولات چینی از جمله فعالیت های است که مشارکت فعال مردم منطقه و ایجاد رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

جورچین کامل شد، مردم و همتشان، امام جمعه با دغدغه مندی هایش، حمایت جمکوومسئولیت اجتماعیش و در آخر الگوی تعالی اجتماعی رسالت با هدف و رسالتش جمع شدند تا همان اقتصاد مقاومتی و کاروکسب خردی که افقشان بوده را محقق کنند. همگی آستین هایشان را به شوق جاری کردن جانی تازه در رگ های حکم آباد بالا زدند. آنها توانشان را جمع بستند تا با بکارگیری همیاری اجتماعی و مدد از قرض الحسنه، کارآفرینی اجتماعی در خور شآن و منزلت مردم حکم آباد به ارمغان آورند، می خواستند رنگ حیات و آبادانی را به این دیار ببخشند و می دانستند این مهم محقق نمی شود مگر به همت جمعی.

مردانی از ساکنین حکم آباد است، دانش­آموخته حقوق است و بیکاری ونداشتن پشتوانه مالی او را رنج می داد. امام جمعه را سنگ صبور خودش و حکم آبادی ها می داند، از بیکاری و مشکلاتش گفت و همان شد حال خوب امروزش. می گوید وقتی از بیکاری و مشکلاتم گفتم با حمایت اعتباری شرکت جمکو و همراهی الگوی تعالی اجتماعی رسالت هم صاحب کار وکسب شدم و هم به فکر رونق هرچه بیشتر هستم. علاقمند به دامپروری بودم و دو سال گذشته با در اختیار گرفتن 10راس گوسفند کارم را آغاز کردم و بعداز گذشت این مدت به 40 راس گوسفند رسیده و خوشحال از اینکه در دیار خودم مشغول به کار هستم و مجبور به مهاجرت نشدم. مردانی تنها یک نمونه بسیارکوچک از اتفاقات خوبی است که در این منطقه به ارمغان آمده و این حال خوب به کل حکم آباد رسیده است.

حمایت از کارآفرینی و تولید در حکم آباد نمونه ای کوچک از کارآفرینی های اجتماعی است که توسط جمکویی ها و حکم آبادی ها شکل گرفته است. حکم آباد نمونه ای از یک همیاری و همدلی است که برای مردم و توسط همین مردم به ارمغان آمده است. ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگری به کار و کارآفرینی و حامیانی همچون جمکو نیاز دارد، امید است با ریشه دوانیدن همیاری اجتماعی در سراسرکشورشاهد تحقق سبک بهتر کار و زندگی برای مردم عزیزمان باشیم.