کد خبر: 3172
شنبه , 07 مهر 1403 - 14:41
دانشگاه صنعت نفت 86 ساله شد

دانشگاه صنعت نفت با 86 سال سابقه درخشان علمي، پس از دانشگاه تهران، قديمي‌ترين موسسه آموزش عالي كشوراست.

به گزارش مهرگان پرس، دانشگاه صنعت نفت طی دهه ها متولي اصلي تربيت نيروي انساني در زمينه صنايع نفت و گاز بوده و با تربيت نيروي انساني متخصص در مقاطع مختلف تحصيلي، نقش كليدي در حركت چرخ عظيم صنعت نفت و خودكفايي آن داشته است.

اين دانشگاه در سال 1318 و با عنوان مدرسه عالي فنی آبادان تاسیس شد. اين موسسه آموزش عالي در حد فاصل سال‌هاي 1318 الي 1337 تحت عنوان آموزشگاه فني صنعت نفت فعاليت داشته و از سال 1337 به عنوان دانشكده‌ي نفت آبادان به فعاليت خود ادامه داده است. در سال 1368 با توجه به حجم گسترده فعاليت‌هاي آموزشي و سابقه‌ي موفق آن و همچنين افزايش مطالبات ملي و فوري به منظور تامين نيروهاي انساني متخصص، بر اساس مصوب شوراي گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دانشگاه صنعت نفت تبديل و فعاليت تمامي واحدهاي آموزشي وزارت نفت (متشكل از دانشكده‌ي نفت آبادان، دانشكده‌ي نفت اهواز، دانشكده‌ي حسابداري تهران، پرستاري و آموزشكده‌هاي فني اصفهان، اهواز، محمودآباد، ملاير و علوم دريايي) در اين دانشگاه متمركز شد.

دانشگاه صنعت نفت در حال حاضر داراي چهار دانشكده در شهرهاي آبادان، اهواز، تهران و محمودآباد و چهار مركز تحقيقاتي در اين شهرها مي‌باشد. دفتر مركزي اين دانشگاه تا مهر ماه سال 1385 در تهران مستقر بوده و پس از آن، بنا به سياست تمركز زدايي دولت، به آبادان منتقل شد.

بورد: صنعت نفت ایران به پشتوانه دانشگاه صنعت نفت در منطقه پیشتاز است

حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دانشگاه صنعت نفت، دانشگاهی سازنده است و فارغ‌التحصیلان آن در همه دانشگاه‌های دنیا حضور دارند، گفت: صنعت نفت ایران به پشتوانه وجود این دانشگاه از نظر توان علمی و اجرایی در منطقه پبیشتاز است و هر جا رشد و پایداری در صنعت نفت بوده نقش دانشگاه و فارغ التحصیلان آن مشخص و برجسته بوده است.

بورد در مراسم هشتاد و ششمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعت نفت، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: وزارت نفت امکانات سخت‌افزاری لازم را در اختیار دانشگاه صنعت نفت قرار خواهد داد تا دانشگاه بتواند به کمک دانشجوها و اعضای هیئت علمی به جایگاه پیشین خود بازگردد.

معاون وزیر نفت با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه نفت در تربیت نیروی انسانی متخصص، تأکید کرد: اهمیت، قدمت و اصالت دانشگاه صنعت نفت بر کسی پوشیده نیست و استخوان‌بندی و زحماتی که در این صنعت کشیده می‌شود بر دوش فارغ التحصیلان این دانشگاه است.

محمد چهاردولی، رئیس دانشگاه نیز سال تحصیلی جدید در دانشگاه صنعت نفت را به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه تخصصی خاورمیانه، دومین دانشگاه کشور و دومین موسسه آموزشی نفتی دنیا تبریک گفت.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره علم و آموزش، یادآور شد: دانشگاه صنعت نفت در پرورش و علم آموزی بسیار خوب عمل کرده و در دوران تحریم به کمک همین دانشجویان توانستیم حصر موجود در صنعت را بشکنیم.

رئیس دانشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه این دانشگاه از اساس و بنیان ماموریت‌محور بوده است و ما باید بتوانیم دانشگاه را به جایگاه خود برگردانیم، افزود: امیدوارم به لطف خداوند و کمک عزیزان بتوانیم مأموریت‌های خود را که همان فتح خرمشهرهای پی‌درپی است را به‌نحو مطلوب انجام دهیم و شاهد رشد و شکوه ایران عزیز باشیم.

بورد در پایان این آیین از پوستر پروژه‌ تاریخ شفاهی دانشگاه صنعت نفت رونمایی کرد.

پوستر تمبر رسمی ۸۵ سال فعالیت دانشگاه صنعت نفت نیز از سوی وی امضا و قالیچه‌ طرح این تمبر به عنوان یادبود از طرف دانشگاه به بورد اهدا شد.