دستاورد ۱۴۰۲؛ تاسیس بنیاد تئاتر ملی ایران و آغاز احداث حریم تئاتر شهر

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاسیس بنیاد تئاتر ملی ایران، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در شرایط ایران‌هراسی و آغاز احداث حریم تئاتر شهر را از مهم‌ترین دستاوردهای تئاتری در سال ۱۴۰۲ دانست.

کاظم نظری درباره برنامه های حوزه نمایش در سال گذشته گفت: هفتم فروردین روز جهانی تئاتر است، به همین مناسبت همیشه فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی از همین روز آغاز می‌شود. البته جشنواره عروسکی که باید در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شد، سال گذشته (۱۴۰۲) برگزار شد. بعد از این جشنواره که با استقبال بی نظیر مواجه شد، برخی کارهای این جشنواره روی صحنه رفت. همچنین جشنواره خیابانی مباهله در یزد برگزار شد که اختصاصا برای همه بچه های شیعه بود.

دستاورد ۱۴۰۲؛ تاسیس بنیاد تئاتر ملی ایران و آغاز احداث حریم تئاتر شهر
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی

وی افزود: امسال همچنین جشنواره شهروند را در لاهیجان داشتیم که گروه‌های نمایش خیابانی ما حضور داشتند. مردم استقبال خوبی از این جشنواره کردند. این شهر با چای معروف است و قرار شد سال ۱۴۰۳ جشنواره بین المللی شود و کشورهایی که صادرات چای دارند در جشنواره شرکت کنند.

نظری با تاکید بر این که جشنواره پانتومیم اساتید خوبش مثل فردوس کاویانی را از دست داده است اظهار کرد: این جشنواره به صورت استانی در شهر زنجان برگزار می‌شد که ما آن را به صورت بین المللی با حضور رییس اتحادیه پانتومیم در یونسکو برگزار کردیم. گروه‌های خوبی از اسپانیا، ژاپن و ایتالیا در این جشنواره حضور داشتند. همچنین جشنواره کردی مریوان را برگزار کردیم که یکی از جشنواره‌های معتبر خیابانی است. مردم کردنشین از این جشنواره استقبال بی نظیری داشتند.

دستاورد ۱۴۰۲؛ تاسیس بنیاد تئاتر ملی ایران و آغاز احداث حریم تئاتر شهر
دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

وی با یادآوری این‌که جشنواره آیینی، سنتی را در پنج استان برگزار کردیم توضیح داد: سال ۱۴۰۱ بعد از هشت سال جشنواره منطقه‌ای برگزار شد. امسال هم این جشنواره را در چهار منطقه برگزار کردیم و خروجی آن را در جشنواره تئاتر فجر دیدیم.

عده‌ای سعی کردند ناجوانمردانه با ایران‌هراسی جشنواره‌های ما را دچار اختلال کنند

نظری افزود: با شرایطی که در خاورمیانه بوجود آمده بود، عده‌ای سعی کردند ناجوانمردانه با ایران‌هراسی جشنواره‌های ما را دچار اختلال کنند. ولی واحد بین‌الملل اداره کل شبانه‌روزی زحمت کشید و گروه‌های خارجی خوبی را دعوت کرد. بخش آموزش و پژوهش هم در کنار همه جشنواره‌ها حضور داشت که من از مدیران هر دو بخش تشکر می‌کنم.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: ما مساله فرهنگ و هنر را فقط در پایتخت دنبال نکردیم. جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان را به شهر اردکان یزد بردیم. همچنین در تابستان پیشکسوتان تئاتر را به استان‌ها برای آموزش اعزام کردیم تا انتقال تجربه داشته باشند. دوره های آموزشی مکتب سنگلج را راه انداختیم و تعزیه و نقالی را آموزش دادیم.

نظری با اشاره با آغاز احداث حریم تئاتر شهر گفت: همه سی سال به دنبال حریم تئاتر شهر بودند؛ اما این اتفاق امسال افتاد. اداره تئاتر چند سال است که تبدیل به مخروبه شده است. وزیر فرهنگ شخصا آن محل را دید و دستور داد که موزه و سالن و محل تمرین تئاتر باید آنجا احداث شود. مهندسان را آورده‌ایم که ببینیم امکان بازسازی وجود دارد یا از نو باید احداث کنیم. همچنین در شورای عالی هنر تاسیس بنیاد تئاتر ملی ایران به تصویب رسید که بودجه خاص خودش را دارد. این بنیاد از تئاتر ملی حمایت می‌کند. مثل بنیاد رودکی و فارابی که محلی برای تولید آثار فاخر است.