کد خبر: 2946
چهارشنبه , 23 اسفند 1402 - 18:49
رشد مصرف بنزین در روزهای پایانی سال

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین مصرف در اسفند ماه ۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده است.

به گزارش مهرگان پرس،جعفر سالاری نسب در نشست خبری با بیان اینکه هیچ بحثی در زمینه تغییر سهمیه و قیمت بنزین نشده است، اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در سال جاری ۱۱۵ میلیون لیتر بوده است.

وی افزود: میانگین مصرف در اسفند ماه ۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ارقام مصرف در روزهای اخیر و اسفند ما نشان می‌دهد افزایش سینوسی مصرف را داریم.

وی تاکید کرد: رقم مصرف طبق آخرین آمار به ۱۱۸.۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از توزیع روزانه بیش از ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در روزهای اخیر خبر داد و گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور به حدود ۱۱۸ میلیون لیتر رسیده، در حالی که این عدد در روزهای عادی سال ۱۱۵ میلیون لیتر بوده است.

وی مقدار افزایش مصرف بنزین را در سال ۱۴۰۲ به‌صورت کلی در مقایسه با سال پیش از آن ۱۳ درصد اعلام کرد.

سالاری‌نسب افزود: هموطنان در صورت برخورد با هرگونه مشکلی در زمینه دریافت سوخت می‌توانند با سامانه پاسخگویی این شرکت به شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند و مشکلات خود را بررسی و پیگیری کنند.

وی در ا‌دامه با اشاره به آماده باش برای توزیع سوخت نوروزی گفت: کارت آزاد به اندازه نیاز این روزها در اختیار جایگاه‌ها قرار داده شده است، اما تقاضا می‌شود مردم در سفرهای نوروزی کارت سوخت شخصی همراه داشته باشند.

سالاری نسب افزود: اقدام‌های لازم برای صدور کارت‌های هوشمند سوخت درخواست‌شده و تحویل آن به متقاضیان پیش از روزهای تعطیلات نوروز انجام شده و کارت آزاد کافی در اختیار جایگاه‌های عرضه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: هیچ کمبودی در زمینه سوخت وجود ندارد و همه تأسیسات و تجهیزات در مراکز ذخیره و مبادی توزیع سوخت در آماده‌باش کامل هستند. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲، بحث شخصی‌سازی کارت‌های هوشمند سوخت را داشتیم، اقدام‌های لازم درباره کارت سوخت انجام و کارت‌ها صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: ذخیره‌سازی مناسب سوخت در تمامی انبارهای کشور انجام شده است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و مناطق سی‌وهفت‌گانه این شرکت نیز در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند.

سالاری‌نسب همچنین به آغاز طرح نظارت بر عرضه نوروزی سوخت از پانزدهم اسفندماه امسال اشاره کرد و گفت: گروه‌های عملیاتی ستاد و مناطق سی‌وهفت‌گانه از ۱۵ اسفند به سراسر کشور اعزام شدند و این گروه‌ها به‌دقت بر نحوه توزیع سوخت در جاده‌های مواصلاتی، محورهای ترانزیتی و همه جایگاه‌های درون‌شهری نظارت خواهند کرد و کل جایگاه‌های عرضه سوخت شبانه‌روزی پایش و رصد می‌شوند.

وی گفت: هدف ما در ایام نوروز تأمین بنزین موردنیاز شهروندان و مسافران است و تلاش می‌کنیم این عملیات به‌دقت اجرایی و نظارت شود.

سالاری‌نسب در پاسخ به ایلنا درباره توزیع بنزین سوپر گفت: بنزین توزیعی در کلانشهرها در همه ایام سال یورو است و بنزین سوپر نیز به مقدار کافی در همه جایگاه‌های از پیش‌ مشخص‌شده در مناطق توزیع خواهد شد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و نیاز مردم به‌صورت کامل تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اعزام گروه‌های نظارتی ناشناس به جایگاه‌های عرضه سوخت خبر داد و گفت: این گروه‌ها در ایام نوروز به همه جایگاه‌ها اعزام می‌شوند و با هرگونه دریافت احتمالی وجه اضافه در جایگاه‌ها به عناوین مختلف، یا فروش مکمل‌ها در جایگاه‌های عرضه به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.

سالاری‌نسب افزود: نشست‌های هماهنگی با مجاری عرضه برای نظارت و جلوگیری از تخلفات احتمالی و دریافت وجوه اضافه غیرقانونی برگزار شده است.

وی گفت: توزیع نفت‌گاز در کشور نیز به‌صورت عادی در حال انجام است و با توجه به اختلاف قیمت این فرآورده با کشورهای همسایه، نظارت‌های بیشتری در این زمینه اعمال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: گاز مایع به مقدار کافی با دو نرخ ۲۷ هزار تومان و نرخ دوم (۱۰ درصد بیشتر از این نرخ اول) در حال توزیع است که قیمت نخست برای توزیع الکترونیکی گاز مایع برای افرادی است که از گاز شهری‌ برخوردار نیستند.

سالاری‌نسب از توزیع بیش از ۹۸ درصد گاز مایع کشور به‌صورت الکترونیک خبر داد و گفت: روزانه ۲ تا ۳ هزار تن گاز مایع به‌صورت الکترونیک در کشور توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: عرضه گاز مایع بیش از نیاز مردم صورت می‌گیرد و هیچ کمبودی وجود ندارد.

در ادامه محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت نیزاظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۳۰ میلیون کارت سوخت فعال در کشور داریم که از این تعداد حدود ۵ میلیون کارت متعلق به موتورسیکلت‌ها و بقیه متعلق به خودروهای عمومی و شخصی است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت سوخت المثنی تولید کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم.

صادقی متوسط زمان صدور کارت سوخت المثنی را ۲۸ روز اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون صف تولید کارت سوخت به صفر رسیده و از زمانی که مردم چه برای خودروهای نوشماره و چه برای صدور کارت المثنی، درخواست کارت سوخت خود را در دفاتر پلیس +۱۰ ثبت می‌کنند، در فاصله ۲ یا ۳ روز، اسامی آنها برای تولید کارت سوخت ارسال می‌شود و تا ۲۸ روز بعد، کارت سوخت از طریق پست به نشانی آنها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر بالغ بر ۲۰۰  هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله اداره پست وجود دارد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت در خصوص چرایی آنلاین نشده ثبت درخواست کارت سوخت گفت: آذرماه امسال قول دادیم که تا دو ماه بعد، سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت رونمایی و بهره برداری شود، که در زمانی که قول دادیم، نرم‌افزار مربوطه را آماده فعالیت کردیم منتها این کار چند وجهی بوده و اجرایی شدن آن نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده است.

وی افزود: در جلسه اخیر، شرکت پژوهش و توسعه ناجی زیرمجموعه پلیس راهور، به ما قول داده که اینکار حتی به صورت پایلوت، در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳  اجرایی شود.

صادقی خاطرنشان کرد: مردم حتما در ایام نوروز از کارت‌های شخصی خود برای سوخت‌گیری استفاده کنند تا از تجمع برای دریافت کارت‌های آزاد در جایگاه‌ها و به‌تبع آن افزایش صف‌های سوخـت‌گیری جلوگیری شوند، همچنین مردم از دراختیار دیگران قراردادن کارت‌های شخصی خود به جد خودداری کنند.