سیلاب عظیم رودخانه کهیر در سد کهیر مهار شد/ ذخیره 220 میلیون متر مکعب آب شرب در سد کهیر

مجری سد کهیر گفت: در پی پیش‌بینی بارش‌های بی‌سابقه و وقوع سیلاب‌ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان، سیلاب عظیم رودخانه کهیر در سد کهیر آرام گرفت و 220 میلیون مترمکعب آب شرب برای رفع تنش آبی مردم این منطقه، در این سد ذخیره شد.

به گزارش  مهرگان پرس،«داود کامگار» مجری سد کهیر افزود: در پی وقوع سیلاب‌ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان از ارتفاعات شهرستان نیک شهر و لاشار واقع در استان سیستان و بلوچستان، خوشبختانه این بار برخلاف گذشته، نعمات الهی به عنوان ذخیره ایام پیش رو، برای روستاهای واقع در مناطق پایین دست سد آرام گرفت.
کامگار اضافه کرد: میزان ذخیره آب پشت سد کهیر از 35 میلیون متر مکعب به حدود220 متر مکعب افزایش یافت و خوشبختانه علی‌رغم بارش‌های شدید حادث شده در حوضه‌های آبریز بالادست و سرریز شدن تمامی سدهای جنوب شرق کشور هیچ سیلابی از رودخانه کهیر به پایین دست سد رهاسازی نشد و حدود 220 میلیون‌ مترمکعب آب شیرین ذخیره سازی شد.
شایان ذکر است سد کهیر با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی روستاها و اراضی پایین دست و همچنین تامین آب منطقه مکران در حال ساخت است و در حال حاضر قبل از انجام مراحل پایانی ساخت آن، ساخت سامانه آبرسانی و اجرای تصفیه‌خانه فیلتر شنی جهت انجام آبرسانی اضطراری به انجام رسیده و تاکنون 46 روستای پایین دست با جمعیتی حدود 3۰ هزار نفر از آب شرب با کیفیت این سد بهره‌مند شده‌اند.
این گزارش حاکی است به موازات، عملیات احداث تصفیه‌خانه دایمی، احداث ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره و مورد نیاز در حال انجام است که در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی این بخش نیز نهایی خواهد شد و همچنین عملیات تکمیلی بدنه سد کهیر و سد زینچه نیز با جدیت در دستور کار طرح قرار دارد.
قابل ذکر است طرح کهیر متشکل از دو سد مختلف، یکی از نوع بتن غلطکی با ارتفاع 56.5 متر با وجوه متقارن در بالادست و پایین دست و دارای رویه آب بند ژئوممبرین و دیگری سد خاکی به طول تاج ۱۶۰۰ متر، ارتفاع 21 متر با حجم خاکریزی یک میلیون و هفتصد هزار مترمکعب و رویه ژئوممبرین است. سد کهیر با حجم مخزن 381 میلیون مترمکعب، بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان و در 90 کیلومتری غرب شهر چابهار و 5 کیلومتری روستای کهیر در حال انجام مراحل پایانی ساخت است.