کد خبر: 2277
سه شنبه , 09 خرداد 1402 - 23:00
مصرف 61 هزار مگاواتی مصرف برق

به گفته وزیر نیرو، امروز میزان مصرف برق از ۶۱ هزار مگاوات گذشت که ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش مهرگان پرس،علی‌اکبر محرابیان با اشاره به رشد ۷۰۰۰ مگاواتی مصرف برق در روز جاری، افزود: بخشی از این امر مربوط به افزایش دما در نقاط مختلف کشور می‌شود و بخشی نیز به دلیل افزایش قابل توجه مصرف به ویژه در بخش تولید و صنعت کشور است.

وی به اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برای کاهش مصرف برق در بخش خانگی اشاره و اظهار کرد: در چارچوب اجرای این طرح خانوار‌هایی که نسبت به کاهش مصرف برق در مقایسه با سال گذشته اقدام می‌کنند به ازای هر کیلووات صرفه‌جویی، تا ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کنند.

محرابیان یادآور شد: طبق محاسبات انجام شده با درنظر گرفتن شرایط همسان دما بین سال‌جاری و پارسال، تقریبا در بخش خانگی حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت که این امر در برخی از استان‌ها قابل توجه است و در برخی استان‌ها کمتر خواهد بود.

۲۵ درصد مشترکان برق ۴۵ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند

وزیر نیرو تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد مشترکان برق مصارف بالای الگو دارند که نزدیک به ۴۵ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند؛ بر اساس قانون ما مکلف هستیم مصارف مازاد بر الگو را به صورت پلکانی بدون یارانه محاسبه کنیم، البته این در پله اول رخ نمی‌دهد، مشترکان در پله‌های آخر که تعداد بسیار اندکی را شامل می‌شود مصارف قابل توجهی دارند و قیمت محاسباتی تا ۳.۵ برابر قیمت تمام شده برق درنظر گرفته می‌شود به نحوی که متوسط قیمت مصارف بالای الگو به صورت غیریارانه‌ای محاسبه خواهد شد.

ادارات ۳۰ درصد مصارف برق خود را کاهش دهند

وزیر نیرو با اشاره به مصوبه دولت و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تکلیف ادارات بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی در ساعات اداری، گفت: حداکثر دمای سرمایشی ادارات ۲۵ درجه قرار گیرد و دستگاه‌هایی که مولد برق دارند باید از مولد‌های خود استفاده کنند تا برق ذخیره و به بخش خانگی و تولید تزریق شود.