نظام‌نامه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نیرو به‌زودی ابلاغ می‌شود/ آغاز جذب نخبگان در صنعت آب و برق

معاون وزیر نیرو از ابلاغ نظام‌نامه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نیرو در یک ماه آینده خبر داد و گفت: مجوز جذب 1000 نخبه در مجموعه صنعت آب و برق توسط وزیر نیرو از هیئت دولت دریافت شده است که مرحله نخست آن در ماه جاری اجرایی می‌شود.

به گزارش مهرگان پرس،"مریم کارگر نجفی" امروز در «هفتمین کنفرانس ملی سیستم اطلاعات مکانی GIS» در صنعت آب و برق، با اشاره به وضعیت نوآوری، تحقیقات و فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، گفت: وزارت نیرو علاوه بر اینکه دستگاه خدمت‌رسان به شمار می‌رود، دستگاهی است که خدمات زیربنایی ارائه می‌کند؛ لازمه ارائه خدمات به صورت لحظه‌ای، دقیق و هوشمند داشتن پشتوانه قوی در بحث علم، تحقیقات و فناوری است.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو با اشاره به حضور پررنگ و فعال شرکت‎های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های وزارت نیرو، ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان سال 1400 در حوزه آب و انرژی 700 شرکت را شامل می‌شد این در حالی است که این تعداد در پایان سال 1401 به بیش از 1000 شرکت رسیده است.
کارگرنجفی با بیان اینکه وزارت نیرو آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب هیئت وزیران رساند، افزود: در این آیین‌نامه علاوه بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دیده شده، حمایت از این شرکت‌ها در قالب طرح‌های پیشران نیز لحاظ شده است.
وی با تاکید بر اهمیت برقراری ارتباط عمیق میان صنعت آب و برق با دانشگاه، بیان کرد: طی سال 1401 تعداد 15 نشست با دانشگاه‌های مختلف برگزار شد که 529 استاد دانشگاهی در این نشست‎های تخصصی حضور یافتند.
 
ابلاغ نظام‌نامه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت نیرو ظرف یک ماه آتی
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو با اشاره به بازنگری نظام پژوهش، فناوری و نوآوری در وزارت نیرو، تصریح کرد: انتظار می‌رود ظرف یک ماه آینده این نظام‌نامه ابلاغ شود که بر همین اساس جایگاه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت پژوهش، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مادرتخصصی وزارت نیرو و همه شاخص‌هایی که در توسعه، تحقیق و پژوهش موثر است را تببین و ابلاغ خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو نخستین دستگاهی است که مجوز جذب نخبگان را دریافت کرده‌ است، گفت: مجوز جذب 1000 نخبه در مجموعه وزارت نیرو توسط وزیر نیرو از هیئت دولت دریافت شده است که مرحله نخست آن در ماه جاری اجرایی می‌شود.
وی همچنین با اشاره به حضور "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو در همایش ملی بهره‌وری در روز گذشته، اضافه کرد: وزارت نیرو در سال گذشته رتبه برتر را در موضوع استقرار چرخه بهره‌وری در مجموعه وزارت نیرو دریافت کرده است.
کارگرنجفی در ادامه یادآور شد: وزارت نیرو در حوزه فناوری اطلاعات نخستین دستگاهی است که در خصوص اتصال پنجره ورود خدمات از وزیر ارتباطات تقدیرنامه دریافت کرد.
وی صدور مجوزهای الکترونیک کسب و کار را برای دولت دارای اهمیت ویژه‌ای عنوان کرد و گفت: صنعت آب و برق در این زمینه نیز جزو پنج دستگاه برتر شناخته شده است.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو از پیگیری موضوع «حکمرانی داده» توسط دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو با همکاری پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: بی‌تردید پیگیری این موضوع با نتایج ارزنده‌ای همراه خواهد شد.
وی استفاده از سیستم‌های هوشمند در وزارت نیرو را در افزایش قدرت تصمیم‌گیری و نظارت موثر دانست و افزود: استفاده از سیستم اطلاعات مکانی GIS علاوه بر اینکه کمک می‌کند قدرت تصمیم‌گیری خود را ارتقا دهیم، در اشتراک‌گذاری داده نیز موثر است.
 
مدیریت بحران، مهم‌ترین کاربرد سیستم اطلاعات مکانی در صنعت آب و برق
وی مدیریت بحران را مهم‌ترین کاربرد سیستم اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق برشمرد و تصریح کرد: این امر در موضوعاتی چون تعمیرات، نگهداری، تولید، انتقال، توزیع و ارائه خدمات به مشترکان و غیره به خوبی دیده می‌شود.
معاون وزیر نیرو ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری دبیرخانه دائمی برای این کنفرانس، خاطرنشان کرد: باید نیازها مشخص شود تا در برنامه‌ریزی‌های آتی کمک‌کننده باشد، علاوه بر این الزامات این امر احصا شود.
کارگرنجفی در پایان با اشاره به راه‌اندازی شبکه متخصصان در وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود بخشی برای این شبکه در سیستم اطلاعات مکانی GIS درنظر گرفته شود.

پاون