گردهمایی منطقه‌ای پیاده سازی مدیریت جامع سیلاب برگزار می شود

کارگاه آموزشی منطقه‌ای پیاده سازی مدیریت جامع سیلاب (IFM) از 24 تا 26 آبان ماه و با همکاری مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) و با همکاری برنامه اختصاصی مدیریت سیلاب (APFM) حاصل همکاری سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و مشارکت جهانی آب (GWP)، در سالن همایش جامعه مهندسین مشاور برگزار می شود.

به گزارش مهرگان پرس،مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) به منظور انجام رسالت خود در حوزه آموزش و ظرفیت‌سازی و تبادل تجربیات اجرایی و تحقیقات علمی انجام شده در حوزه مدیریت سیل بین کشور‌های عضو شورای حکام با همکاری برنامه اختصاصی مدیریت سیلاب (APFM) حاصل همکاری سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و مشارکت جهانی آب (GWP)، کارگاه آموزشی را با محوریت پیاده‌سازی IFM برگزار می‌کند.
در رویکرد IFM (۲۰۰۳)، سعی بر آن است که بین بهره‌برداری از جریان سیل و سیلاب‌دشت از یک‌سو و پذیرش ریسک سیل‌های شدید و مخرب در مناطق مستعد سیل از سوی دیگر، تعادل و توازن برقرار شود.
درواقع، IFM فرایندی است که با اتصال به برنامه‌های توسعه آب و اراضی در حوضه آبریز به دنبال بهره‌وری حداکثری از  سیل‌ها و سیلاب‌دشت‌ها و کاهش حداکثری تلفات انسانی و خسارات ناشی از سیل‌ها است. پیاده‌سازی مفهوم IFM در سطح کشور‌های منطقه که غالبا از اقلیم خشک و نیمه خشک برخوردار هستند، می‌تواند منافعی مانند تأمین آب حاصل از جریان سیل‌ها، ارتقای تاب‌آوری در برابر سیل‌ها از طریق به کارگیری مشارکت مردمی و نیز کاهش تبعات منفی ناشی از سیل‌های ناگهانی پیش رو داشته باشد.
 آموزش و آشنایی كارشناسان و شركت كنندگان با  مفهوم IFM و جنبه‌های آن و مطالعات موردی انجام شده، ارتقای سطح دانش فنی مورد نیاز برای پیاده‌سازی مفهوم IFM در کشور بین جامعه مهندسین مشاور و مدیران دولتی ذیربط، تبادل تجربیات به روز در حوزه مدیریت سیل با کشور‌های عضو شورای حکام مرکز RCUWM از جمله اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.
ارائه مبانی و مفاهیم IFM، قوانین و ضوابط فنی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، تجربیات و درس آموخته‌ها؛ نمونه موردی مطالعاتی و اجرایی، راهبرد‌ها و سازوکار‌های عملیاتی (با تأکید بر مواردی همچون نحوه مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان، آموزش، ظرفیت‌سازی و آگاهی‌بخشی، نحوه تلفیق مدیریت یکپارچه سیل با مدیریت شهری، سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل، نحوه در نظر گرفتن پدیده تغییر اقلیم)  از جمله موضوعات نشست‌های تخصصی اعلام شده است.
این گزارش حاکی است کارگاه آموزشی منطقه‌ای پیاده سازی مدیریت جامع سیلاب ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه در سالن همایش جامعه مهندسین مشاور برگزار می‌شود.

پاون