اخلاق‌خوب‌و رفتارمحترمانه‌دو‌ ويژگی بانكدار است

اغلب ما در زندگي خود قطعا به‌دفعات مکرر براي انجام کاري از افتتاح حساب گرفته تا پرداخت قسط و يا دريافت وام گذرمان به بانک افتاده و طي مراجعات‌مان گاهي راضي بوده‌ايم

به گزارش مهرگان پرس، سامان‌بهرامی«‌کارمند‌بانک‌ملی‌ايران‌ در‌گفت‌و‌گو‌با‌ خبرنگارمهرگان پرس در کرمانشاه؛ اخلاق‌خوب‌و رفتارمحترمانه‌ را دو‌ ويژگی بانكدارخوب معرفی کرد و گفت: اغلب ما در زندگي خود قطعا به‌دفعات مکرر براي انجام کاري از افتتاح حساب گرفته تا پرداخت قسط و يا دريافت وام گذرمان به بانک افتاده و طي مراجعات‌مان گاهي راضي بوده‌ايم و گاه ناراضي. سامان بهرامي کارمند بانک ملي ايران‌ است كه تا يک‌ماه ديگر بازنشسته مي‌شود، تمام اين سي سال در سمت‌هاي مختلف مشغول به‌فعاليت و خدمت بوده است.

او که حدودا سي‌سال از عمر خود را در حوزه بانکداري مشغول به‌فعاليت بوده است آن هم در سمت‌هاي مختلفي همچون مدير‌، مسوول شعبه و کارمند باجه و... پر از تجربه است و بايد از تجربه‌هاي اين افراد بهره برد‌. يك كارمند بانك بايد داراي چه ويژگي‌ها باشد؟ در خصوص مهمترين‌ ويژگي کارمند بانک بايد بگويم اخلاق خوب و رفتار محترمانه دو ويژگي است که براي کارمند بانک ضروري‌ست، چرا که باعث مي‌شود مشتري جذب شود و مراجعه‌کننده راضي از شعبه بانک بيرون رود، خلاصه رضايت‌مندي‌، افزايش مشتري همگي در گرو رفتار مناسب است و من خودم هميشه سعي کرده‌ام اين موارد را رعايت کنم، مواقعي هم هست درخواست مشتري مغاير با قوانين و بخشنامه‌هاي بانک است و خواسته‌اش تحقق پيدا نمي‌کند، اينجاست که با برخورد مناسب کارمند بانک مواجه مي‌شود و با رضايتمندي از بانک خارج مي‌شود و بنده شخصا اعتقادم بر اين است كه وقتي مشتري وارد بانك مي‌شود با لبخند كارمند مواجه شود خواه ناخواه آن مشتري جذب مي‌شود.

در حوزه ورزشي هم فعاليت انجام داده‌ايد؟ در نوجواني و جواني در رشته ورزشي تنيس روي ميز كار كردم و بعد از آن در رشته واليبال که نزديک به سي سال فعاليت داشته‌ام و افتخار اين را داشتم که عضو تيم بانک ملي استان کرمانشاه باشم و در المپياد بانک ملي، تيم بانک ملي استان کرمانشاه حائز رتبه‌هاي اول تا سوم شده و همچنين در مسابقات کارکنان دولت کرمانشاه به‌مقام قهرماني رسيده و در مسابقات کشوري هم شرکت داشته‌ايم. ‌

يکي از گلايه‌هاي مردم معطل‌شدن در صف انتظار است آن‌هم در بانک‌ها به‌نظر شما چگونه مي‌شود اين اتلاف زمان را کاهش داد‌؟ درخصوص گلايه‌هاي مردم از معطلي در شعبه همكاران بانكي سعي و تلاش مي‌كنند كه در كوتاهترين زمان كار ارباب‌رجوع انجام شود كه باعث نارضايتي آنها نشود و اگر مردم از اپليكيشن‌‌هاي بانكي استفاده كنند، براي انجام برخي از كارهاي بانكي اصلا نيازي نيست به شعبه مراجعه نمايند. بدون ترديد باعث ازدحام و شلوغي در بانك نمي‌شوند و به‌راحتي كار مشترياني كه حتما بايد به‌شعبه مراجعه كنند، انجام مي‌گيرد.

اين روزها دريافت وام با توجه به‌شرايط اقتصادي جزو دغدغه‌هاي عده‌‌‌‌اي از افراد است، افراد متقاضي وام بايد چه شرايطي داشته باشند‌؟ براي دريافت وام در گام اول بايد فرد در بانک مورد‌نظر حساب داشته باشد و با حساب خود مدتي کار كند و‌ با حساب فعال خود مي‌تواند از تسهيلات بانک بهره‌مند شود هر چند گاهي ممکن است برخي از افراد هم در بازپرداخت وام خود کوتاهي کنند و من توصيه مي‌کنم براي دريافت وام بهتر است جزو مشتري‌هاي خوش‌حساب باشند‌، البته هر پرداخت تسهيلاتي نيازمند بودجه است و اكنون در ميان انواع مختلف وام‌، وام ازدواج در اولويت بانک‌هاست که صد‌درصد و در کمترين زمان ممکن به زوج‌هاي متقاضي پرداخت مي‌شود. در خصوص پرداخت تسهيلات عرض کنم که يکي از وظايف مهم و اوليه بانک پرداخت تسهيلات در بخش‌هاي مختلف به مشتريان است که مشتريان عزيز بايد داراي آن شرايط باشند و بانک ملي سعي و تلاشش بر اين بوده که هميشه خدمتگزار مردم باشد. ضمنا پرداخت تسهيلات در بخش‌هاي توليد و خود اشتغالي که باعث رونق اقتصادي و شکوفايي جامعه مي‌شود در اولويت قرار دارد.

در حوزه ارتقاي کيفيت خدمات به مشتري بانک چگونه عمل مي‌کند‌؟ ابتدا اين را بگويم که کار جلوي باجه بانک با پشت باجه کاملا متفاوت است‌‌، کارمنداني که در باجه مشغول کارند بيشتر با مشتريان در ارتباط هستند و روزانه افراد زيادي به‌ بانک مراجعه مي‌کنند با سووالات متعدد، که بايد به آنها پاسخ داد البته صبر و شکيبايي زيادي مي‌خواهد. حجم بيشتري از کار روي کارمندان است. اگر از نيروي جوان و متخصص استفاده شود هم کارها با کيفيتي بالاتر به مشتري ارائه مي‌شود و در نهايت مراجعه کننده در کوتاه‌ترين زمان ممکن کارش انجام مي‌شود. در حوزه کيفيت ارتقا کيفيت خدمات به مشتري بانک سعي و تلاش بر اين داشته که بهترين خدمات را به مشتري ارايه نمايد. چرا که باعث آگاه‌تر شدن مردم مي‌شود و از سوي‌ديگر تعامل بيشتر ميان مراجعه‌کننده و بانک را به‌دنبال دارد‌ و در حوزه فرهنگي بايد بگويم در طي سال‌ها کارهايي انجام شده اما خب قطعا کافي نيست و بايد بيشتر شود. در حوزه بانکداري از شيريني‌ها و تلخي‌هاي کارتان براي‌مان بگوييد‌؟ راستش در هر زماني و در هر پستي که قرار گرفته‌‌ام در طي غريب به سي سال سعي کرده‌ام کار مردم را راه بيندازم و اگر زماني هم کاري از دستم برنيامده واقعا ناراحت شده‌ام قطعا زماني که خدمتي به مردم مي‌کنيم و گره‌اي از کار فردي باز مي‌کنيم بيشتر از همه خود من خوشحال شده‌ام که حتي پيش آمده نتوانسته‌ام درخواست مشتري را که خارج از چهارچوب بانک بوده انجام دهم، از او عذر‌خواهي هم کرده‌ام همين الان هم گاهي در کوچه يا خيابان افرادي هستند که مرا صدا مي‌زنند و از من تشکر مي‌کنند بابت اينکه در مقطع زماني که به بانک مراجعه کرده‌اند تمام تلاشم را براي حل مشکل‌شان به‌کار بسته‌ام هرچند اسم يا چهره‌شان را به يادندارم. اما بارها پيش آمده که با برخورد خوب مردم مواجه شده‌ام و اين برايم قشنگ‌ترين لحظه بوده که جوري کار کرده‌ام مردم از من راضي هستند و خدارا شکر مي‌کنم.

اگر کارمند بانک نبوديد چه شغل ديگري را انتخاب مي‌کرديد‌؟ راستش در سنين پايين بسيار علاقمند بودم به اينکه در حوزه سينما فعاليت کنم و فعاليت در حوزه هنر را بسيار دوست داشتم، اما ميسر نبود هرچند که اخيرا هم پيشنهاد بازي در فيلم داشته‌ام حالا ببينيم چه پيش مي‌آيد اگر مقدور شد بازي مي‌کنم. به‌‌نظر شما در حوزه فرهنگي در بخش بانکداري بايد چه اقداماتي انجام شود و اصلا بانک‌‌‌ها بودجه فرهنگ دارند؟ فرهنگ از مقوله‌هاي مهم و قابل‌توجه است که در واقع از نشانه‌هاي توسعه‌يافتگي جوامع است من اعتقاد دارم هرچه که در حوزه مسائل فرهنگي عمل شود در آينده نتيجه بهتري را از آن دريافت مي‌کنيم و از مديران و دست‌اندر‌کاران حوزه بانکداري درخواست دارم از متخصص‌هاي حوزه فرهنگي استفاده کنند و در قالب تيزرها يا کليپ‌هاي کوتاه هر بار به يک‌ موضوع و يا مشکل فرهنگي بپردازند.

يک مدير خوب چه خصوصياتي بايد داشته باشد و کلام آخر شما‌؟ هر فردي در هر جايگاهي که قرار دارد در هر شغل و پستي اين موضوع را مد نظر داشته باشد که کار خود را به بهترين نحو ممکن انجام دهد و تلاش کند که خلق خدا از او راضي باشند و آرزوي من اين است روزي شاهد اين باشم که اکثر مردم بدون مراجعه به بانک و به‌صورت الکترونيکي کارهايشان را انجام دهند و چنانچه نيز به بانک مراجعه مي‌کنند آنقدر ميزان نيروها و حجم خدمات‌دهي ارتقا پيدا کرده باشد که درکمترين زمان ممکن کارشان انجام و معطل نشوند به هر حال‌ استان کرمانشاه زماني آبادتر مي‌شود و پيشرفته‌تر که همه با هم براي ارتقا آن تلاش کنند و سهمي داشته باشند و قطعا ساکنان اين استان سهم مهمي در پيشرفت آن دارند.‌

در پايان جا دارد از همکاران صديق، تلاشگر و دلسوز هم تشکري داشته باشم و پيشرفت در تمام امور و ارتقا روزافزون را براي بانک ملي خواستارم و تشکر و قدرداني از همکاران بازنشسته و يادي کنيم از همکاراني که الان در ميان ما نيستند و به‌ديار حق شتافتند روحشان قرين رحمت الهي گردد.