نصب بیش از ۹ هزار کنتور هوشمند برای مشترکین کردستان

تاکنون ۹ هزار و ۷۰۰ کنتور هوشمند برای مشترکین کردستانی نصب‌شده است و این امر شفافیت و نظارت بیشتر بر مصرف برق استان را در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج، هیوا خرم معاون فروش و خدمات مشترکین این شرکت با اشاره به اینکه هرساله وزارت نیرو جهت مدیریت مصرف بار، اقدام به ارائه طرح‌های جدیدی می‌کند، افزود: در همین راستا امسال طرح ملی فرا سامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی که به‌اختصار طرح فهام نامیده می‌شود در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه در این طرح کنتورهای هوشمند جایگزین کنتورهای قدیمی می‌شوند، بیان کرد: کنتور هوشمند برق یک وسیله الکترونیکی است که اطلاعاتی از قبیل مصرف برق، میزان ولتاژ، جریان و ضریب توان را ثبت می‌کند که برای شفافیت بیشتر رفتار مصرف و نظارت مصرف‌کننده بر سیستم و صورتحساب خود، اطلاعات را به مصرف‌کننده می‌رسانند.
خرم با تأکید بر اینکه در این طرح با هوشمند سازی کنتورهای برق، بار به‌صورت نقطه‌ای کنترل می‌شود افزود: کنتورهای هوشمند قابلیت دریافت اطلاعات و دستورات از راه دور را نیز دارند.
وی اظهار داشت: از ابتدای اجرای این طرح در استان تاکنون ۹۷۰۰ دستگاه کنتور هوشمند باهدف مدیریت مصرف و قرائت از راه دور برای مشترکین بخش‌های مختلف نصب‌شده است که بیشترین آن با نزدیک به ۶ هزار دستگاه مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق کردستان با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری ۳ هزار کنتور هوشمند دیگر برای مشترکین پرمصرف در استان نصب می‌شود، افزود: سهمیه تعیین‌شده از سوی توانیر برای استان کردستان ۸۵ هزار کنتور هوشمند معیین شده که درنظر است تا قبل از شروع پیک آینده(خرداد۱۴۰۱) برای مشترکین استان  نصب شود.
وی امکان برقراری ارتباط دوسویه بین شرکت و مصرف‌کنندگان، جمع‌آوری، پردازش و ارسال اطلاعات انرژی به شرکت را از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کنتورهای هوشمند عنوان کرد و گفت: آگاهی شرکت توزیع از مقدار انرژی مصرف‌شده در ساعات پرباری و کم باری، اطلاعات پروفیل بار از شرکت توزیع به مصرف‌کنندگان و آگاهی مصرف‌کنندگان از مقدار مصرف ساعتی و روزانه همچنین امکان تشخیص سرقت برق از کنتور ازدیگر مزیت‌های کنتورهای هوشمند است.
خرم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد کل مشترکین کردستانی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، انرژی برق مصرف می‌کنند، افزود: این مشترکین در طول سال بیش از ۵۶۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند که با اجرای طرح فهام میزان مصرف این دسته از مشترکین پرمصرف، مدیریت خواهد شد