کد خبر: 2039
دوشنبه , 12 دی 1401 - 12:33
نقش تشکل های مردمی در مدیریت محیط زیست

در ادامه سلسله نشست های عصرانه تشکل های مردمی و مسئولین، نشست نقش تشکل های مردمی در مدیریت محیط زیست با حضور دکتر #سمیه_رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، دکتر #مهدی_پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، #سوده_نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران و #سیداحمد_علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن های شهر تهران و با حضور بیش از ۵۰ مدیرعامل #تشکل_مردمی حوزه #محیط_زیست در ستاد سمن های شهر تهران برگزار شد.

به گزارش مهرگان پرس ،نشست تعدادی از تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست با مسئولین با حضور سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد هم افزایی سمن‌ های تهران و سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
سید احمد علوی رئیس ستاد هم افزایی سمن‌ های تهران در این نشست تاکید کرد: تمام نکاتی که در جلسات پیشین از سوی تشکل ها بیان شده دسته بندی شده و تقدیم هیات ریسه شورای شهر و مدیریت شهری شده تا در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری دیده شود.
وی افزود: هدف ما از نشست‌های متعدد و دغدغه‌های مختلف بیان شده در دیدار با تشکل‌های مردمی آن است که کیفیت زندگی را در شهر تهران افزایش دهیم.
علوی اظهار تاسف کرد که تعطیلات مدارس و یا پیشنهاد دور کاری کارمندان شیوه درستی برای مبارزه با آلودگی هوا نیست؛ گران کردن شهر برای خروج فقرا و ضعفا شرعی و منطقی نیست.
رییس ستاد توان افزایی سمن های تهران تصریح کرد: اگر جداره پشت بزرگراه امام علی در جنوب تهران را نظاره کنید متوجه می شوید که عده ای در حال کوه خواری هستند متاسفانه حفاظ های شهری قم را حذف کردند که سیل جاری شد.مهدی پیرهادی
وی افزود: وضعیت محیط زیست بسیار خطرناک شده است کوه بی بی شهربانو شکافته و هیچ کسی پاسخگو نیست وضعیت چشمه علی هم همین است در حالی که اینها بخشی از میراث فرهنگی ماست.
علوی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب ترافیک و آلودگی ایجاد می کند و بهتر است نمایشگاه به شهر آفتاب برود ولی یک وزارتخانه نامه صادر می کند که نباید نمایشگاه به شهر آفتاب برود برخی افراد پشت آن هستند؛ نباید فقط به درآمدزایی در نمایشگاه سئول فکر کرد.

وی افزود: در تهران ۵ مدرسه سبز داریم که یا در حال ساخت است یا افتتاح شده که سازمان نوسازی مدارس در حال اجرای آن است؛ باید استانداردهای ساخت مدارس سبز را به ساختمان سازی عادی و بر اساس اقلیم شهرهای مختلف تسری دهیم.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: اگر ابتدای زنجیره در صنعت نفت و گاز می دیدیم و رویه را اصلاح می کردیم امروز مجبور نبودیم به نیروگاه ها مازوت بدهیم یا بنزین بی کیفیت به دلیل اینکه کم نیاوریم تولید کنیم.
رفیعی گفت: فعالان محیط زیست در اقلیت هستند و پیش بردن کارها در این حوزه سخت است؛ متاسفانه هم افزایی بین این فعالان برقرار نشده است؛ اگر کار و قانونی با حضور ذی نفعان آن پیش نرود نمی توان به موفقیت رسید.
وی خاطرنشان کرد: پس گرفتن زمین تالاب های کشور فرآیند سختی بود که الحمدالله انجام شد.
رییس فراکسیون محیط زیست گفت: باید پای نظارت بر اجرای قانون هوای پاک ایستاد؛ متاسفانه موضوع اسقاط خودرو با وجود مافیای بزرگ خودرو رای آورد؛ ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه سلامتی به دلیل آلودگی هواست.
وی اظهار داشت: درباره تغییرات اقلیمی هیچ مرجع بالادستی برای آینده نگری نداریم؛ فعلا اثرات تغییرات اقلیمی را در کشورمان حس می کنیم ولی بعدها به اصل تغییرات اقلیمی می رسیم و بهتر است دولت لایحه ای به مجلس بدهد که شورای عالی محیط زیست را به شورای عالی محیط زیست و تغییرات اقلیمی تغییر نام بدهیم.
رفیعی افزود: محیط زیست موضوعی نیست که در محدوده مرزها و منطقه بتوان به آن نگریست.
وی خاطرنشان کرد: پایان سال گردوغبار وارد کشورمان می شود که به تهران هم می رسد.
نماینده تهران در مجلس گفت: حضور سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست در راستای دیپلماسی عمومی است که به مردان دیپلماسی رسمی کمک می کند.
وی افزود: احداث سد کمال خان و‌ کجکی در افغانستان باعث تغییر ژئوپلتیک منطقه می شود؛ نباید فقط حواس ها را به سمت سدسازی در ترکیه برد.
رفیعی تصریح کرد: شهرداری تهران به دنبال واردات اتوبوس دسته دوم یورو چهار است که انتقاد زیادی به آن وجود دارد و نباید اجازه دارد اینگونه شود در حالی که شهرداری تهران بودجه خوبی حمل و‌نقل گرفت و باید اتوبوس بروز و‌ مدرن وارد کنند.
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست در نشست تعدادی از تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست اظهار داشت: برخی افراد بی تجربه گاهی اوقات در مسند مدیریتی قرار می گیرند که خیانت بزرگی محسوب می شود زیرا تخصصی در کار ندارد.
وی افزود: بارها در صحن شورا در این باره و درباره آلودگی هوا و محیط زیست تذکر دادم و حتی اعلام کردم امیدی به تغییر ندارم زیرا اهتمامی را ندیده و اقدامی را ندیدم.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: کسی که شعار بدهد و کارنامه کاری نداشته باشد نشانه بی عرضگی و فقدان صلاحیت است.
پیرهادی گفت: بعد از شنیدن دغدغه همراهان بیمار، خودم از نزدیک این مشکلات را دیدم و پیگیری کردم؛ چند همراه سرا در اطراف بیمارستان ها احداث شده و در ماه های آینده هم چند همراه سرای دیگر افتتاح می شود.
وی افزود: ایمنی بافت فرسوده و آسیب های اجتماعی و محیط زیست از موضوعات کلان برنامه چهارم شهری است
پیرهادی خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوس های فعال از ۶ هزار دستگاه به ۲ هزار دستگاه فعلی رسیده است این در حالی است که به موضوع کرونا و شیوع آن در تهران رسیده بودیم و خلا کمبود اتوبوس دیده نشد؛ تعداد مطلوب اتوبوس های تهران ۱۰ هزار دستگاه است که این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه که ۳۰ درصد شهرداری تهران می شود را می طلبد که شدنی نیست زیرا بقیه کارهای پایتخت رو زمین می ماند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به جمعیت بالای شهر تهران و استان تهران گفت: جمعیت پذیری شهر تهران و استان تهران مشخص نیست مگر می شود نصف جمعیت ایران را به تهران آورد اگر در شهر پرند چاه آب ۴۰۰ متری احداث کنیم هم به آب نمی رسیم.
وی گفت: نباید فقط به ساخت و ساز در تهران فکر کرد بلکه باید به ارائه خدمات به جمعیت تهران هم فکر کرد.
پیرهادی تصریح کرد: کوهستان های اطراف تهران محلی برای ورزشو اوقات فراغتی ارزان است اما به هیچ وجه به آن توجه نکردیم در حالی که اقدام مفرح و سالمی است.
وی افزود: نامه ۶ صفحه ای به سلاجقه رییس سازمان محیط زیست درباره مشکلات زیست محیطی تهران ارسال کردم و نامه ای هم به رییس سازمان استاندارد و رییس جمهور ارسال خواهم می کنم
عضو شورای شهر تهران گفت: باید درباره فاضلاب پایانه های اتوبوسرانی و ایستگاه های مترو فکری عاجل است همچنین باید تکلیف معارضین محلی اطراف کانال های محیط زیستی مشخص شود.
وی تصریح کرد: تا پایان سالجاری ۱۱۰ مخزن آب اضطراری در محلات نصب می شود تا در مواقع بحران مردم ۷۲ ساعت آب داشته باشند البته تا پایان برنامه چهارم برنامه جامع تهران باید به ۴۴۰ مخزن برسیم. بازیافت زباله های ساختمانی هم در حال انجام است و قرار است توسعه پیدا کند.
پیرهادی افزود: محیط زیست زنجیره است به همین دلیل بعد از آلودگی هوای تهران، این آلودگی به استان البرز می رود.
وی خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک باید اصلاح شود و آمار و شاخص های سیاه انتشار مربوط به سال ۹۴ است که باید بروز شود تا همه مولفه ها دیده شود.
پیرهادی تصریح کرد: مردم چاره ای جز خرید از ۲ خودرو ساز بزرگ ندارند و هر چه تولید کنند مردم مجبور به خرید هستند.
سوده نجفی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست اظهار داشت: امروزه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار توام با هم در جهان دیده می شود.
وی افزود: حکمرانی در مدیریت شهری و کلان شهرها تغییر کرده و اداره شهر در دستان مردم است در جمهوری اسلامی ایران هم باید اینگونه باشد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید تغییر اقلیم تنوع زیستی و آلودگی هوا که بزرگترین مشکلات محیط زیستی کشورمان است را درک کنیم.
نجفی گفت: تره بارها و فروشگاه های شهروند را موظف کردیم که طبق برنامه ریزی خاصی باید تعداد کیسه های پلاستیکی را کم کنند و به جای آن کیسه های پارچه ای یارانه ای جایگزین شود.