نهایی‎‌شدن توافق ایران و آذربایجان برای احداث نیروگاه برق‌آبی روی رود ارس

وزیر نیرو با اشاره به نهایی‎‌شدن توافق ایران و آذربایجان برای احداث نیروگاه برق‌آبی روی رود ارس، از آبیاری هزار هکتار از اراضی پایین‌دست منطقه خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار دیروز خود با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: سد خداآفرین که روی رودخانه مرزی ارس قرار گرفته، یکی از پروژه‌های بزرگ است که ۲۰ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی با اشاره به اهمیت سد خداآفرین، افزود: این سد می‌تواند حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کرده و اراضی قابل توجهی را در پایین‌دست این منطقه آبیاری کند؛ قبل از احداث سد حدود ۷۵ هزار هکتار و بعد از احداث سد نیز حدود ۴۲ هزار هکتار دیگر هم از این رودخانه مشروب خواهند شد که در مجموع حدود 120 هزار هکتار از اراضی با این سد بزرگ آبیاری خواهند شد.
وزیر نیرو با اشاره به در دستور کار بودن احداث دو واحد نیروگاه برق‌آبی به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات، یاد آور شد: چهار سال پیش موافقت‌نامه‌ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل و بهره‌برداری از این سد به امضا رسید که در ایران نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
وی اضافه کرد: از جمله اقدامات لازم این بود که ما باید هزینه‌هایی که توسط جمهوری اسلامی ایران را صرف شده بود را با طرف دیگر به توافق می‌رسیدیم؛ به دلیل بزرگ بودن پروژه، نحوه محاسبات و اختلاف نظرهای کارشناسی که وجود داشت این بحث‌ها مدت‌های زیادی به طول کشید که با پیگیری‌های متعدد و جلسات مستمر خوشبختانه دیروز با حضور معاون نخست وزیر آذربایجان این موضوع انجام شد.
اردکانیان در پایان گفت: در نهایت این توافق برای احداث نیروگاه برق‌آبی روی رود ارس به امضا رسید که ایران بلافاصله هم برای موضوع احداث نیروگاه‌های برق‌آبی، سد و هم بحث مشروب شدن اراضی پایین دست و تولید برق اقدام خواهد کرد و امیدواریم برای هر دو کشور فوایدی داشته باشد.