پایداری آب شرب 290 روستای خراسان رضوی با مشارکت خیران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: طی دو سال اخیر، آب شرب 290 روستای این استان با مشارکت خیران پایدار شد

به گزارش مهرگان پرس سید ابراهیم علوی" ضمن اعلام این خبر، به پروژه‌های فعال این شرکت در حوزه آبرسانی اشاره کرد و گفت:هم اکنون 51 پروژه آبرسانی شامل ساخت مخزن و اجرای خطوط انتقال در بخش تنش آبی، 18 پروژه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی در قالب آبرسانی به 121 روستا و همچنین 4 پروژه ملی با اعتبار 10 هزار میلیارد ریال در سطح استان فعال است.

وی با اشاره به چالش‌ها و اقدامات آـبفا برای رفع تنش آبی و گذر از تابستان امسال گفت: برنامه‌ریزی برای وارد مدار کردن چاه‌های جدید حفر شده برابر بودجه تعریف شده سنواتی، مهندسی مجدد منابع تامین آب برای افزایش ظرفیت تولید، استفاده از منابع آب که در اختیار سایر بخش‌ها (کشاورزی، اداری و ...) بوده، مدیریت شبکه در جهت کاهش میزان مصرف با "زون بندی" و "تعدیل فشار" و فرهنگ‌سازی و مشارکت اجتماعی مشترکان جهت رعایت الگوی مصرف و پرهیز از مصارف غیر ضرور از جمله اقداماتی بوده که شرکت آبفای خراسان رضوی انجام داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به تمرکز بر تأمین آب بخش روستایی و شهری با اجرای پروژه‌های تعریف شده تأکید کرد و افزود: توجه جدی به «زون بندی» و مدیریت شبکه‌های توزیع با هدف مدیریت مصرف آب، از اولویت‌های این شرکت است.

علوی، مسئله بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت را حائز اهمیت دانست و گفت: آبفای خراسان رضوی حداکثر تلاش خود را برای اطمینان از کیفیت پساب خروجی انجام می‌دهد به گونه‌ای که هم اکنون آب به دست آمده قابلیت استفاده در آبیاری فضای سبز و کشاورزی را دارد.

وی با بیان اینکه در همین رابطه بخشی از پساب 7 واحد تصفیه‌خانه در استان به مصرف کشاورزی می‌رسد، ادامه داد: اما با توجه به تاکید وزارت نیرو مبنی بر استفاده از پساب در بخش صنعت، طرح‌های انتقال پساب به واحدهای تولید فولاد توسط آبفای خراسان رضوی در دست پیگیری است و واگذاری پساب به بخش کشاورزی برای بلندمدت مقدور نیست.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب شرب استان در شش ماه 1401 نسبت به سال قبل پنج درصد کاهش داشته است، گفت: این امر ناشی از افزایش تعرفه‌های مازاد بر الگوی مصرف و کاهش بیماری کرونا در کنار آموزش روش‌های مدیریت مصرف حاصل شده است.

علوی همچنین تاکید کرد: با این حال آبیاری فضای سبز با آب شرب، انشعابات غیرمجاز و استف۱اده از آب شرب روستایی در سایر موارد از جمله دام، چالش‌های همیشگی حوزه آب شرب استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که لازم است دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر الزام شهرداری‌ها به تفکیک فضای سبز از شرب به شکل فراگیر اجرایی شود.