کد خبر: 2966
چهارشنبه , 01 فروردین 1403 - 14:33
گذر از کم آبی در پایتخت

امیر فرید مجتهدی-کارشناس ارشد آب

سال آبی جدید که از مهر 1402 شروع و تا مهر 1403 ادامه خواهد داشت با خبرهای خوبی همچون سال فراتر از نرمال پیش بینی شده بود . نوید گذر از خشکسالی توسط پیش بینی سازمان هواشناسی رخ داد. اما پاییز گذشت دریغ از یک قطره باران در تهران، زمستان هم آغاز شد هوا گرم بود و زمین تشنه و برداشت از چاهها و اثرات فرو نشست همه همه نگرانی برای زندگی را بیشتر جلوه می نماید، تصمیم ناگهانی کاهش سرانه مصرف خانوار از 20 متر مکعب در ماه به 12 متر مکعب خود ناشی از باور دیر هنگام مدیریت به کمبود آب در پایتخت می باشد. مصرف استاندارد 150 لیتر در روز برای هر فرد طبق استاندارد دین آلمان را به 120 لیتر در روز رساندند.

اگر در سطح شهر و کوچه های شهر منظری بیندازید آب شرب تهران که از 5 تصفیه خانه و چاههای بسیار در نقاط مختلف به مصرف می رسد آب بسیار گرانبهایی است که با هزینه بالا تصفیه می گردد. مصرف فضای سبز خانگی ، شستشوی حیاط و فضای مشاعات و پیش رو بودن خانه تکانی و کمبود ذخایر مناسب پشت سدها سبب گردید مسوولین به پیشواز این موضوع هر چند خیلی دیر بروند.

تابستان در راه است کولرهای آبی و مصرف آب آنها و سرانه خانوار و تنش اجتماعی در مصرف آب را شاهد خواهیم بود . اولین فکر عامیانه برای صرف جویی آب کولرها این است کولر آبی را حذف می کنیم و کولر گازی می گذاریم. هر کولز گازی دو تا دو نیم برابر کولر آبی برق مصرف می کند آیا میزان انرژی لازم برای این امر دیده شده است. پاسخ خیر است. هنوز یادمان نرفته خاموشی های سال گذشته که تولید و مصرف برق در پیک تابستان همپوشانی داشت و گاهی همراه با نوسان ولتاژ و قطعی های یکی دوساعته همراه بودیم.

راهکار عبور از این شرایط با یک همکاری توامان نهادهای اجرایی شهری دست یافتنی است. شهرداری می تواند با راه اندازی تانکرهای سیار نیاز آبی منازل برای شستشو و آبیاری فضای سبز ، استخرها را با ارائه برنامه هفتگی به آپارتمان و منازل مسکونی ارائه نموده و کمکی در راه بهینه سازی مصرف نمایند.مصرف آب در نهادهای وابسته به دولت هم بالا است که باید کنترلهایی از جمله پرهیز از نظافتهای ساعتی ، کنترل شیرآلات و محلهای آبرو بصورت دوره ای انجام گیرد. برنامه پاداش صرفه جویی کارآمدتری باید توسط سازمان آب و فاضلاب بکارگیری شود. تخفیف 10 تا 20 هزار تومان در قبض آب ساختمان برای ساکنین با توجه به تورم جامعه معیار چشم گیری بشمار نمی آید. آموزش کم مصرفی آب هنگام حمام کردن ، شستشوی ظروف ، نظافت منزل بصورت حضوری در محل یا شبکه های اجتماعی از اقدامات خیلی موثر می تواند باشد که با یاری مردم می تواند منجر به عبور از کم آبی در تابستان 1403 باشیم.