۱۰۷ پنل خورشیدی در کردستان نصب و به بهره برداری رسید.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق کردستان ازنصب و بهره برداری ۱۰۷ پنل خورشیدی با قدرت تولید ۷۷۵ کیلووات برق در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج هیوا خرم در تشریح این خبر گفت: تاکنون ۶۱ پنل خورشیدی خانگی با ظرفیت تولید ۴۰۵ کیلووات برق، ادارات ۳۱ پنل با قدرت ۲۹۵ کیلووات و در مساجد و مدارس ۱۵ پنل با ظرفیت قدرت ۷۵ کیلووات نصب شده و در حال استفاده است.

وی درادامه اذعان داشت: در حال حاضر این شرکت، برق تولیدی از صاحبان پنل‌های خورشیدی با ظرفیت ۲۰ کیلو وات و کمتر را به ازای هر یک کیلووات ساعت ۱۴ هزار و ۵۶۰ ریال خریداری میکند که این نرخ برای پنلهای با توان بیش از ۲۰ تا ۲۰۰ کیلووات ۱۲ هزار و ۷۰۰ ریال میباشد. ضمن اینکه نرخ و زمان و نحوه قرارداد با مشترکان فوق در حال بازنگری است.

خرم درادامه به ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان برای نصب پنل های خورشیدی اشاره کرد و گفت: به ازای هر کیلو وات و براساس تجهیزات استفاده شده، بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال تسهیلات از طریق بانکهای استان پرداخت می‌شود.

وی درادامه یادآور شد: تفاهم نامه با شورای هماهنگی بانکها مبنی بر اعطای تسهیلات ۱۸ درصدی پنج ساله برای واحدهای خدماتی و صنعتی که قصد احداث نیروگاه خورشیدی دارند، بسته شده است.

وی درخصوص نحوه پرداخت این تسهیلات افزود: مشترکان ابتدا با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: (بخش خدمات الکترونیک پرکاربرد – بخش سامانه ای) وهم با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ایران، نسبت به ثبت نام اقدام نموده وهمکاران پس ازبررسی های فنی وبازدیدمیدانی درصورت تایید طرح، نسبت به معرفی آنها به بانک های استان اقدام خواهند نمود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صاحب هرنیروگاه بعدازنصب آنها ازمحل خرید برق تولیدی توسط شرکت برق ،درسال نخست هرماه ۹میلیون ریال درآمددارد و بعد از آن هرسال ۳۰ درصد به مبلغ درآمد وی ازاین نیروگاه اضافه میشود.بازگشت سرمایه برای هرمشترک که نیروگاه خورشیدی رانصب می کند ۴٫۵سال طول می کشد ودراین مدت نیزبطورمتوسط هرفرد ازاین محل هرماه حدود ۱۲میلیون ریال درآمد داردکه هزینه آن به حساب وی دربانک واریزمیشود.

وی در پایان با اشاره به وجود ۸۲ متقاضی کنونی جهت نصب پنل خورشیدی پنج کیلوواتی در استان، ادامه داد: شرکت توزیع با تبلیغات گسترده نسبت به تشویق مردم اقدام کرده و همچنین به منظور تامین نیروی متخصص و پشتیبان در حوزه سیستمهای تولید برق خورشیدی با همکاری سازمان فنی وحرفه ای بسترهای خوبی فراهم شده تا آموزش متقاضیان برای احداث، پشتیبانی و تعمیرات بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

استان کردستان به دلیل داشتن روزهای آفتابی زیاددرطول سال شرایط مناسبی برای تولید انرژی تجدید پذیرداردونصب نیروگاههای خورشیدی کوچک مقیاس دراین استان ازشرایط مطلوب وصرفه اقتصادی مناسبی برخوردار است گفتنی است؛ بکارگیری پنل های خورشیدی سبب خواهدشد تا ضمن سرمایه گذاری برای این دسته از مشترکان، صورتحسابهای مصرفی آنها کاهش یابد.

در حال حاضر قریب به از ۷۰۰ هزار مشترک در بخش‌های مختلف اداری، خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی از خدمات شرکت توزیع برق کردستان بهره مندهستند.