۱۹۴ اُمین سد ملی کشور افتتاح شد/ احداث 3 سد جدید در استان فارس تا پایان دولت دوازدهم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه از ۱۰ سد موجود در استان فارس ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی احداث شده است، گفت: امروز ۱۹۴ اُمین سد ملی کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش مهرگان پرس،"قاسم تقی‌زاده‌خامسی" در آئین افتتاح طرح‌های آبی وزارت نیرو در استان فارس که با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در چهلمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروز ۵۰ اُمین سد  ملی در استان فارس افتتاح خواهد شد که در این دولت ساخته شده است. می‌توانیم بگوییم که کمتر از هر دو ماه در این دولت یک سد بزرگ احداث شده و امیدوار هستیم که در مدت باقی‌مانده به طور متوسط هر ماه یک سد بزرگ دیگر به بهره‌برداری برسانیم تا عدد سدهای بزرگ ملی کشور به حداقل ۲۰۱ سد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: امروز در ۱۴۰ کیلومتری شهر شیراز سد تنظیمی ملاصدرا به بهره‌برداری خواهد رسید که به نام فیلسوف بزرگ جهان نامگذاری شده است. این سد بتنی می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: این سد با ارتفاع ۱۱.۶ متر، طول تاج ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی به‌عنوان دهمین سد‌ی است که در استان فارس ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. از این ۱۰ سد احداث شده در استان فارس ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است، در واقع ما ابتدای انقلاب در استان فارس تنها یک سد داشتیم.

وی یادآور شد: سد تنظیمی ملاصدرا همراه با ۵ بند انحرافی که در بالادست این منطقه ساخته شده، به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تنظیم ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کام‌فیروز مرودشت را فراهم می‌کند، علاوه بر اینکه قابلیت اضافه کردن ۱۰۰ مگاوات برق را در زمان پیک به شبکه سراسری را دارد.

تقی‌زاده‌خامسی با بیان اینکه امروز ۱۹۴ اُمین سد ملی کشور به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: سد دیگری امروز در شهرستان فسا به نام تنگ خمار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که به صورت خاکی و هسته رسی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان‌های منطقه برای بالا بردن سطح آب زیرزمینی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: در استان فارس، در حال حاضر سه سد بزرگ دیگر در دست احداث داریم که مجموعاً ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سدهای این استان اضافه خواهد کرد. یکی از این سه سد به‌نام "هایقر" با ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت مخزن در همین دولت به‌ بهره‌برداری خواهد رسید و دو سد دیگر هم مجموعا به‌طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و جزو طرح‌های ریل‌گذاری شده برای دولت سیزدهم است.

منبع:پاون